Elektromobily už nie sú len ekologickou voľbou, ale čoraz častejšie aj ekonomicky výhodnejšou alternatívou ku klasickým vozidlám so spaľovacím motorom. Ukazuje to rozsiahla analýza z dielne Fraunhoferovho inštitútu pre výskum systémov a inovácií (ISI), ktorý sídli v nemeckom Karlsruhe.
Výskumníci z ISI preskúmali viac než 70 štúdií a vedeckých prác, pričom porovnávali dopady elektromobilov a spaľovacích áut v celom ich životnom cykle – od výroby cez prevádzku až po likvidáciu.
Menej emisií a nižšie celkové náklady
Podľa vedúceho výskumného tímu Martina Wietschela, ktorý šéfuje oddeleniu energetických technológií, sa situácia výrazne zmenila od posledného zverejneného hodnotenia v roku 2020. „Odvtedy sa toho veľa udialo, najmä v oblasti batérií,“ uviedol.
Najnovšie výsledky naznačujú, že elektromobily strednej triedy predávané v Nemecku dnes vypúšťajú o 40 až 50 % menej skleníkových plynov ako porovnateľné spaľovacie vozidlá. Vyššia uhlíková stopa pri výrobe elektrických áut sa totiž kompenzuje úsporami počas ich prevádzky.

Z ekonomického hľadiska môžu byť elektromobily lacnejšie už po troch rokoch vlastníctva, ak má používateľ prístup k nabíjaniu doma alebo v práci. Wietschel upozornil, že pri pohľade na celkové náklady (nielen obstarávaciu cenu) môžu byť elektromobily už dnes výhodnejšou investíciou.
Analýza zároveň poukazuje na isté ekologické úskalia. Napríklad vyššia hmotnosť elektromobilov vedie k intenzívnejšiemu opotrebovaniu pneumatík, čo môže zvyšovať uvoľňovanie pevných častíc. „Existujú ekologickejšie formy dopravy než elektromobil,“ priznáva Wietschel. „No aj tak ide stále o výrazne šetrnejšiu alternatívu v porovnaní s klasickými vozidlami.“