Väčšina cestovateľov má pomerne jednoduchý cieľ – kúpiť (v ideálnom prípade) lacnú letenku a vyraziť za dobrodružstvom. Teoreticky to znie jednoducho, prax však môže byť výrazne komplikovanejšia. Letenky sú totiž atraktívny biznis, kde si každý chce ukrojiť svoju časť koláča.
Oplatí sa mi ušetriť zopár eur a zaobstarať si letenku cez sprostredkovateľa? Alebo je lepšie riešiť to priamo cez leteckú spoločnosť? Ak v tom nevidíš žiadny rozdiel, nasledujúce riadky sú určené práve tebe.
Nie je sprostredkovateľ ako sprostredkovateľ
Najznámejším slovenským portálom sprostredkúvajúcim nákup leteniek je Pelikan.sk. Ak si zaobstaráš letenku práve cez túto spoločnosť, neznamená to, že nastúpiš do lietadla, na ktorom bude znázornený vták so špecifickým zobákom. V tomto prípade vystupuje Pelikan.sk ako medzičlánok, ktorý zabezpečí prepojenie kupujúceho a leteckej spoločnosti. A za túto službu si, pochopiteľne, nechá zaplatiť. Na podobnom princípe fungujú po celom svete stovky až tisícky firiem.
Vďaka pomerne veľkému objemu návštevníkov dokážu vytvoriť tlak na letecké spoločnosti a často predávajú letenky za nižšie ceny, ako to robí samotný poskytovateľ. Inými slovami – my ti prinesieme klienta, ale chceme za to lepšie podmienky. Na prvý pohľad win-win situácia, keď zákazník dostal zľavu, sprostredkovateľ províziu a letecká spoločnosť získala klienta. Keďže ide o zaujímavý segment, kde sa točia nemalé finančné prostriedky, kvantita postupom času vystriedala kvalitu.
Hoci je cena často rozhodujúci faktor, určite odporúčame skontrolovať si úroveň poskytovaných služieb cez Trustpilot, prípadne iné portály reflektujúce spokojnosť nakupujúcich. Kým v bežnom živote platí, že nie je auto ako auto, reštika ako reštika a mnohé iné, vo sfére leteckej prepravy 100 % funguje, že nie je sprostredkovateľ ako sprostredkovateľ.
Kým jeden reaguje promptne a proklientsky, po inom akoby sa zľahla zem a nie je možné sa s ním spojiť. Z toho dôvodu by cena rozhodne nemala byť jediným kritériom pri výbere tretej strany.
Odporúčame prečítať:
Slováci vo vtipnej dokresľovačke ukázali, ako si predstavujú ideálny relax
Kvalita sa ukáže, až keď je problém
Pandémia COVID-19 bola obdobím, ktoré oddelilo zrno od pliev práve v súvislosti so sprostredkovateľmi leteniek. Keďže percento zrušených letov bolo enormne vysoké, cestujúci na dennej báze museli bojovať s prebookovaním letov/vrátením finančných prostriedkov.
Práve v takýchto chvíľach sa ukáže, či ušetrené peniaze stáli za to. Hlavnou nevýhodou kúpy letenky cez sprostredkovateľa je komunikácia v prípade, ak nastane nejaký problém. Kým je všetko v poriadku, tak nie je veľmi o čom, ale keď sa situácia nevyvíja podľa predstáv, akékoľvek zmeny treba riešiť cez tretiu stranu, a tá tejto problematike nie vždy venuje adekvátnu pozornosť.
V mnohých prípadoch sa odpovede treba vyslovene doprosovať a sprostredkovateľa neustále bombardovať. Toto bez debaty možno označiť za hlavnú nevýhodu zadováženia si letenky cez tretiu stranu, pretože letecké spoločnosti sú si tejto skutočnosti vedomé a automaticky zákazníkom odporúčajú komunikovať s platformou, kde bola letenka zaobstaraná. A to zvykne trvať dlhšie, než je potrebné.
Odporúčame prečítať:
Slováci vo vtipnej dokresľovačke ukázali, ako si predstavujú ideálny relax
Ani s leteckou spoločnosťou to nie je med lízať
Ak si si zakúpil letenku priamo cez leteckú spoločnosť, zrejme si zaplatil o pár eur viac. Ak však nastane komplikácia, máš v porovnaní s nakupujúcimi cez sprostredkovateľa jednu obrovskú výhodu – komunikuješ priamo so zákazníckym servisom leteckej spoločnosti, kde sú povinní ťa informovať o akejkoľvek zmene prakticky okamžite.
Počet zamestnancov pracujúcich pre aerolinku je násobne vyšší ako v prípade spoločností, ktoré sa zameriavajú na sprostredkovanie leteniek, preto je šanca na vybavenie tvojej požiadavky výrazne vyššia. Avšak, ak ide o vrátenie peňazí za zrušený let, netreba lietať v oblakoch. Ani letecká spoločnosť ti túto sumu nevráti okamžite, treba si proste počkať. Vysoko pravdepodobne bude čakacia lehota kratšia, ale výnimka potvrdzuje pravidlo.
Aké sú teda základné rozdiely v kúpe letenky cez sprostredkovateľa a priamo cez leteckú spoločnosť? Zhrnuli sme to pre teba do prehľadnej tabuľky.
Výhody zakúpenia si letenky cez sprostredkovateľa:
– cena (v niektorých prípadoch to môžu byť až desiatky eur)
– výber sprostredkovateľa, kde nie je potrebné ovládať cudzí jazyk (Pelikan.sk, Letuška.cz, Kiwi.com)
Nevýhody zakúpenia si letenky cez sprostredkovateľa:
– zložitý proces komunikácie cez tretiu stranu
– dlhá čakacia lehota na odpoveď
– potreba mať prehľad o tom, čo sa deje, lebo nie každý sprostredkovateľ komunikuje proklientsky
Výhody zakúpenia si letenky cez leteckú spoločnosť:
– priama komunikácia s dodávateľom služby
– rýchlejšie a efektívnejšie riešenie vzniknutých problémov
Nevýhody zakúpenia si letenky cez leteckú spoločnosť:
– vo väčšine prípadov vyššia cena