Keď človek potrebuje urgentnú pomoc, môže zavolať na linky 155 alebo 112. Klasické linky pomoci ale pravdepodobne čoskoro dostanú novú posilu. Ako informuje web Spravy.rtvs, na scénu by mohla prísť nová linka s číslom 116 117. Informácie o pripravovanej novej linke pomoci vyplávali na verejnosť už v októbri. Nie všetci sú s touto novinkou ale spokojní.
Linka by mala byť v kompetencii Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby. Mala by byť určená pre neurgentné stavy. Na linku 155 totiž podľa ďalšieho zdroja Spravy.rtvs prichádza ročne 140-tisíc hovorov, ktoré nie sú aktuálne. Nová linka by týmto spôsobom mala odbremeniť klasické linky zamerané na urgentné volania o pomoc.
„Dieťa ma teplotu a matka, pretože vo večerných hodinách o deviatej – desiatej si nevie dať rady, tak jednoducho volá na túto linku a prosí o pomoc,“ povedal pre portál vedúci odboru zdravotnej starostlivosti ZZS Jozef Karaš. Toto je presne prípad, pre ktorý nová linka vzniká. Pacienti sa cez ňu jednoduchšie dostanú ku kvalitnejšej pomoci pri neurgentných zdravotných problémoch.
„Linka bude fungovať pod Operačným strediskom ZZS. Pacienti sa budú môcť dovolať priamo alebo ich prepoja z linky 155. Bude určená na riešenie neurgentných hovorov, ako napríklad konzultácie, transporty pacientov medzi nemocnicami a podobne,“ znie písomné stanovisko rezortu zdravotníctva.
Nová linka má ale aj svojich odporcov
K vzniku novej linky sa ale negatívne vyjadruje časť odborníkov z oblasti urgentnej medicíny a aj záchranári. „Už dnes máme problém ľuďom vysvetliť, či majú volať 155 alebo 112, kedy je lepšie volať ktoré číslo. Pridaním ďalšieho čísla do tohto celého systému len vnesieme viacej zmätku,“ zhodnotil prezident Asociácie ZZS Matej Polák.
Ten poukazuje na to, že ľudia si budú musieť sami určiť, aké vážne sú ich zdravotné problémy. To na nich vytvorí zbytočný nátlak. „Je nereálne toto žiadať od človeka, ktorý momentálne pociťuje nejaký zdravotný diskomfort, aby sa ešte rozhodol, či to je emergentné, alebo neemergentné, a pamätal si niekoľko telefónnych čísiel.“
Ozvali sa už aj operátori. S nápadom na novú linku nesúhlasia a riaditeľovi operačného strediska už dokonca poslali otvorený list. „Zavedenie tejto linky považujeme za absolútne bezpredmetné, pretože rozhodne nebude benefitom pre pacienta. Naopak, bude pre neho znamenať chaos v štruktúre záchrany jeho zdravia či života, predĺži čas jeho volania, a dokonca môže v niektorých situáciách zapríčiniť zhoršenie jeho zdravotného stavu či smrť,“ píše sa v liste.
Ak sa novela zákona schváli, linka začne fungovať od budúcoročného septembra.