Evolution – Head & Shoulders
Tu sa dostávame k mierne kontroverznému filmu. Evolution z roku 2001 je uletenou sci-fi komédiou, ktorá na diváka tasí všetky zbrane. Medzi jej arzenálom sa nachádza aj jedna z najväčších a najšialenejších reklám na známu značku šampónov vôbec – šampón Head & Shoulders. Príbeh sleduje, ako mimozemská forma života mutuje a ohrozuje Zem. Všetci sú bezradní. Nikto nevie, ako ju poraziť. Koniec sveta sa blíži.
Riešenie prichádza v nečakanom momente: hrdinovia zistia, že slabinou mimozemšťanov je selén. Ide o prvok, ktorý sa nachádza práve v tomto značkovom šampóne proti lupinám. Finále filmu sa tak mení na divokú, šialenú a absurdnú „reklamnú misiu“. V tej hlavné postavy nasadajú na hasičské auto a doslova zachraňujú svet tým, že napumpujú Head & Shoulders do zadku obrovského mimozemského tvora.
Jurassic World – Starbucks, Mercedes, Beats
Prehistorická série Jurassic World sa taktiež nevyhla reklamám na známe značky. Jurassic World z roku 2015 divákovi rovno pred oči vytasil značky ako Starbucks, Mercedes-Benz, Coca-Cola, Samsung, Pepsi, Beats by Dre či Jimmy Buffett’s Margaritaville. Tieto značky sú tu prítomné cez logá na budovách, na autách alebo priamočiaro ako súčasť deja. Dalo by sa povedať, že reklamy ovládli aj prehistorický svet.
Napríklad hlavná postava Claire jazdí v nápadne nasnímanom Mercedese GLE Coupe, pričom kamera sa zámerne zameriava na logo značky, a Samsung Innovation Center je priamo súčasťou parku, akoby dinosaurov sponzorovala tech firma. Tvorcovia úspešnej snímky argumentovali, že takéto zasadenie značiek je realistické – veď aj skutočný zábavný park by bol plný reklám.
Avšak mnohí diváci a recenzenti kritizovali, že množstvo product placementu prekročilo hranicu prirodzenosti a začalo rušiť zážitok z filmu. Niektoré momenty pôsobia ako súčasť reklamného bloku, nie napínavého príbehu o prežití.
Mac and Me – McDonald’s & Coca-Cola
Snímka Mac and Me z roku 1988 sa do dejín kinematografie zapísala hlavne vďaka svojmu obrovskému product placementu. Mnohí diváci i kritici film pokladajú za celovečernú reklamu, ktorá sa skrýva za masku detského sci-fi filmu. Film sa snažil napodobniť obrovský úspech filmu E.T., no keďže si tvorcovia dosť skoro uvedomili, že niečo také nezvládnu, tak stavili aspoň na reklamu.
Nájdeme tu kopu referencií na značku McDonald’s, Coca-Cola a Skittles. Mimozemšťania v príbehu sa doslova živia Coca-Colou, ktorá je prezentovaná ako liečivý a život zachraňujúci nápoj. Jedna z najabsurdnejších scén filmu sa dokonca odohráva priamo v reštaurácii McDonald’s, kde deti spontánne tancujú s maskotom Ronaldom McDonaldom. Na scéne ale vo väčšom meradle vôbec nezáleží.