Len málokto jazdí na jednom aute celý život. Drvivá väčšina šoférov na Slovensku mení auto už po niekoľkých rokoch používania. Napríklad, po 4 rokoch od kúpy, keď vyplatia celý leasing. Nájdu sa však aj ľudia, ktorí si kupujú nové autá ako ponožky. Pojazdia pár mesiacov a potom už pokukujú po niečom inom.
V tomto článku sa ale na predaj auta pozrieme trochu očami dát a štatistík. No neboj sa, nečaká na teba žiadna náročná matematika. Ukážeme ti však, ako sa v priebehu rokov menia náklady na prevádzku auta a jeho trhová cena. A na základe týchto poznatkov ti dáme niekoľko jednoduchých tipov, kedy sa najviac oplatí predať jazdené auto, aby si zaň dostal čo najviac peňazí a tvoj rozpočet nadmerne nezaťažili náklady na servis.
Hodnota auta najviac klesá počas prvých 8 rokov
Každé auto klesá na hodnote inak. Dokonca sa nájdu aj špecialitky, ktorých ceny postupne rastú. Každopádne, väčšina bežných vozidiel stratí viac ako 10 % svojej ceny po tom, ako opustí showroom. Počas prvých 4 – 5 rokov je pokles hodnoty najväčší, následne sa spomaľuje a po 8 rokoch používania už cena auta klesá len veľmi pomaly. Ale zároveň rapídne narastajú náklady na servis. Z hľadiska veku je preto zvyčajne najvýhodnejšie predať auto buď hneď po 4, alebo potom po 8 – 10 rokoch používania.
Najazdené kilometre a mentalita ľudí
Na pokles hodnoty vplýva nielen vek auta, ale aj najazdené kilometre. Vo všeobecnosti platí, že predajná cena skokovo klesá po tom, ako prekonáš niektoré významné míľniky. Najmä 50 000 km, 100 000 km, 150 000 km, 200 000 km a 300 000 km. Napríklad, predať auto s 310 000 km je o poznanie ťažšie ako predať to isté auto s 280 000 km.
V skutočnosti je medzi nimi rozdiel len 30 000 km, ale mentalitu ľudí na Slovensku neoklameš. Keď človek vidí 300 000 na tachometri, o auto má menší záujem, ako keby malo spomínaných 280 000 km. Z tohto vyplýva náš ďalší tip. Ak chceš predať svoje vozidlo čo najvýhodnejšie, predávaj ho pred tým, ako prekoná niektorý z týchto významnejších míľnikov.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane