Starovekí Egypťania si pravdepodobne odstraňovali ochlpenie celého tela. Dôvodom boli skôr klimatické podmienky a kultúrne presvedčenie, než módny trend. Názor, že telesné ochlpenie je nevzhľadné alebo špinavé, však pretrváva dodnes.
Zdá sa, že súčasné dôvody holenia tela sú novším fenoménom. O túto tému sa začala zaujímať Christine Hope, ktorá uverejnila článok analyzujúci vznik trendu holenia podpazušia a nôh amerických žien.
Všetko kvôli reklame
Až do 10. rokov 20. storočia si nikto nerobil starosti s ochlpením v područí. Táto škaredá oblasť bola skrytá pred chlipným pohľadom mužov a ešte viac iných žien. Nikomu to neprekážalo, až kým neprišli večerné šaty bez rukávov. Zrazu všetci oči na chlpatých jamkách.
Americké ženy boli prinútené oholiť si ochlpenie marketingovým útokom, ktorý sa začal v roku 1915. Chĺpky na nohách prišli na rad neskôr. Cieľom kampane Great Underarm Campaign bolo informovať ženy o probléme, o ktorom nevedeli, že ho majú. Nepekné ochlpenie v podpazuší. Do módy sa dobýjal odhaľujúci odev, čo obchodníkom otvorilo neorané pole ženskej zraniteľnosti (malichernosti).
Nemravný underarm
Prvá reklama v časopise Harper’s Bazaar obsahovala fotografiu mladej ženy v šatách typu tóga zakrývajúce jedno rameno. Ruky má zdvihnuté nad hlavou, čím sa odhaľuje dokonale hladké podpazušie. Slogan znel: „Spojenie letných šiat a moderného tanca si vyžaduje odstránenie nežiadúceho ochlpenia.“
V priebehu pár týždňov sa začal masívne používať predtým šokujúci výraz chlpy podpazušia (underarm hair). Niektoré reklamy zdôvodňovali hygienu ako hlavný motív holokaustu chĺpkov, no väčšina sa striktne odvolávala na starodávnu túžbu byť trendy: „Ženská móda hovorí, že podpazušie musí byť hladké ako tvár.“
Aké by to bolo bez Gillette?
Spoločnosť Gillette predstavila prvý holiaci strojček predávaný špeciálne pre ženy s názvom Milady Decollete v roku 1915. Dámske holiace strojčeky a depilátory sa začali pravidelne objavovať od roku 1922.
Gradujúca posadnutosť ochlpením v podpazuší sa pomaly presúvala k nohám, čo korelovalo s rastúcou popularitou priehľadných šiat a odevu bez rukávov.
Nohy sú HOT
Kampaň proti ochlpeniu nôh bola poburujúcejšia. Ich objem však nikdy nedosiahol proporcie reklám na podpazušie. Ženy boli s odhadzovaním nožného porastu trochu rezervovanejšie. Obávali sa, že by to u mužov mohlo vzbudiť nemravné myšlienky, ktoré pri odhalenom podpazuší nehrozili.
Vydýchnuť im dala móda 30. rokov, keď sa spodné lemy sukieň predĺžili. Napriek tomu sa niektorí inzerenti a módni dizajnéri prikláňali k myšlienke, že ochlpenie na ženských nohách je prekliatie.
Bez horúcej celebrity to nešlo
Veci sa začali meniť aj vďaka populárnej herečke Betty Grable, ktorej nohy sa stali sexsymbolom povojnového obdobia. Ikonický model v bielych plavkách zarábal až 300 000 dolárov ročne, najmä vďaka dolným končatinám. Betty si ich na vrchole slávy dala poistiť na milión dolárov.
Ukazovanie nôh sa stalo vlasteneckým aktom. Spolu s kratšími sukňami a priesvitnými pančuchami, ktoré s chĺpkami na nohách nevyzerali zvodne, sa holiace strojčeky stali populárnym artiklom.
Na konci 50. rokov bola transformácia amerických chlpov dokonaná. V roku 1964 až 98 % amerických žien vo veku 15 až 44 rokov uviedlo, že majú odstránené nejaké ochlpenie.