Hovorí sa, že čo sa za mladi naučíš, v starobe akoby si našiel. Lenže čo ak ti povieme, že nie všetko, čo si sa naučil ako dieťa, je pravda? Určite by ťa šokovalo, že niektoré nepravdivé fakty pochádzajú priamo z úst učiteľov! Oni nás v škole učia blbosti? Nie tak celkom, mýliť sa je ľudské.
S dezinformáciami si sa ako dieťa mohol stretnúť aj v hocijakom inom kolektíve, skade si si zapamätal napríklad to, že prehĺtať žuvačky nie je dobré, pretože tvoja tráviaca sústava ich nebude vedieť stráviť najbližších sedem rokov. Ani toto v podstate folklórne tvrdenie nie je založené na pravde.
V EMEFKA sme sa však rozhodli, že ti vyvrátime dlhodobo rozširované a učené nepravdy. O niektorých si možno vedel, niektoré ťa dozaista šokujú!
1. Zóny na jazyku
Asi každý máme z učebníc biológie vrytý obrázok jazyka, ktorý je rozdelený na niekoľko zón podľa chuťových pohárikov. To znamená, že na zadnej časti sme rozoznávali horkú príchuť, na pravej a ľavej hornej časti sme rozoznávali kyslú, a tak podobne. Mylne sme si tak mohli myslieť, že naše chuťové poháriky sú presne takto rozdelené aj v skutočnosti. Čo je ešte horšie, tento koncept sa dlhodobo na školách považoval za pravdivý. Až neskoršie poznatky ukázali, že to tak vôbec nie je. Koniec-koncov, išlo o 120 rokov starú grafickú interpretáciu.
V skutočnosti chuťové poháriky nie sú takto unikátne rozdelené, máme ich roztrúsené všade na jazyku. Je však pravdou, že jednotlivé sektory (práve z tejto tzv. „jazykovej mapy“) reagujú na určité príchute senzitívnejšie.
2. Farba chameleónov
Ďalším zo zaujímavých faktov, ktoré sú častokrát dezinterpretované, je aj zmena farby pokožky chameleónov. Možno si ako dieťa počul, že je to kvôli kamufláži a ich pokusu splynúť s prostredím pred nepriateľmi. Chyba. Dôvod, prečo chameleóny menia svoju farbu, je zakopaný niekde inde.
Určite sa nájde nejaký druh, ktorý to robí kvôli tomu, ale väčšina týchto unikátnych plazov odráža za pomoci sfarbenia svoju náladu alebo reakciu na vonkajšie podnety (socializačné alebo klimatické). Zmena farby tak pomáha niektorým chameleónom s reguláciou telesnej teploty. V prípade socializačného faktora – výraznejšími svetlými farbami naznačujú agresiu voči iným jedincom, tmavšími zase submisiu a to, že sa vzdávajú v prípadnom súboji.
3. Newton a jablko
Z hodín fyziky vieš, že Newton „objavil“ silu gravitácie potom, čo mu spadlo jablko na hlavu. Môžeš sa dovtípiť, prečo o tom hovoríme. Nie je to pravda, respektíve je to často opakovaná nepotvrdená verzia. Tento príbeh vychádza z anekdoty, ktorú uverejnil William Stukeley v biografii o Isaacovi Newtonovi.
Nie je to však úplne tak, že jablká a tento konkrétny fyzik spolu nesúvisia. Práve prostredníctvom toho, ako jablká padali zo stromov, sa Newton začal zaujímať o silu, ktorá spôsobuje ich pád na zem. Padlo mu jedno na hlavu a vtedy prišiel heuréka moment absolútneho osvietenia? Veľmi diskutabilné. Asi by sa učitelia fyziky mali viacej zameriavať na príbeh o dlhodobom pozorovaní, než vychádzať z nepodloženej anekdoty.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane