Deväťdesiate roky znamenali masové rozšírenie osobných počítačov v slovenských domácnostiach. Pre tých, ktorí sa v tomto období narodili a prežili detstvo, predstavovali počítače čarovnú skriňu a cestu k úžasnej hernej zábave. Takmer všetky stroje vtedy fičali na Windowsoch 95 a 98 a systéme DOS, ktoré sú dnes už natoľko zastaralé, že mnohé staré softvéry sa na moderných strojoch bez použitia emulátoru ani nedajú spustiť.
Na konci minulého storočia boli pre nás nositeľmi nových hier diskety (kapacita 1,44 MB) a cédečká (najčastejšie 600 alebo 700 MB) požičané od kamarátov. Slováci šetrili, kde sa dalo a nakupovať originál hry si nemohol dovoliť každý. To znamenalo, že drvivá väčšina našich hier bola ilegálne skopírovaná. V dobe Steamu sú to všetko ťažko predstaviteľné veci!
Cennou komoditou doby boli cédečká počítačových či vyslovene herných časopisov, ktoré zvyčajne obsahovali freeware hry, demovky, rôzny softvér, prípadne celú plnú hru. Nie vždy ideálna dostupnosť herných titulov a nízke nároky mladého hráča spôsobili, že sme boli ochotní prejsť demoverziu kvalitnej hry aj desaťkrát.
V 90. rokoch vyšlo zopár geniálnych adventúr a príbehových RPG (Grim Fandango, Baldur’s Gate, Secret of the Monkey Island a pod.), ktoré sa ale u nás s popularitou iných hier tej doby nemôžu rovnať. Hoci si tieto kúsky našli svojich fanúšikov aj na Slovensku, jazyková bariéra predstavovala príliš veľkú prekážku pre väčšinu Slovákov, ktorí mali pred dvadsiatimi rokmi veľmi chabé jazykové znalosti oproti dnešku. Aj napriek tomu si tieto hry zaslúžia zmienku.
Ktoré najznámejšie hry z 90. rokov sprevádzali naše detstvo?
Mario
Inštalatér Mario je nepochybne jednou z najpopulárnejších herných postáv, ktorá sa za desiatky rokov objavila v stovkách titulov. Zaujímavosťou je fakt, že najpopulárnejšia PC verzia klasickej plošinovky, ktorú „hral každý“ v skutočnosti nie je oficiálnym vydaním od Nintenda. Ide o podomácky vyrobenú napodobeninu od chlapíka s menom Mike Wiering.
Prince of Persia
V detstve sa len málo ľudí zamýšľalo nad tým, prečo je bezmenný protagonista hry, odohrávajúcej sa v starej Perzii blondiak s bledou pokožkou. Dôležitejšie bolo hľadať odpoveď na to, ako najľahšie prekonávať pasce a ako zlepšiť svoje schopnosti v súbojoch s mečmi. Pri pohľade na vysúvajúce sa ostne človeka zamrazí aj dnes!
Sim City
Pekne spracovaný motív výstavby mesta dokázal pobaviť celú rodinu. Keď sa hráčovi podarilo vybudovať „dokonalé“ mesto, mohol privolať jednu z katastrof (ufóni!) a na ruinách stavať odznova. Deväťdesiate roky skutočne priali budovateľským stratégiám a okrem Sim City sa nesmiernej popularite tešili napríklad Transport Tycoon, Rollercoaster Tycoon alebo Theme Hospital. Podobne ako ďalšie tituly patriace spoločnosti EA, s príchodom nového tisícročia aj Sim City čakal ponižujúci úpadok.
Prehistorik
Plošinovka nám vtipným spôsobom ukázala, aký ťažký bol život pravekého človeka. V koži pračloveka sme bojovali proti nebezpečným zvieratám a tešili sa z každého získaného kúsku jedla. Prehistorik sa pred niekoľkými rokmi dočkal remakov na mobilné platformy, takže tento nostalgický kúsok môže mať pri sebe hráč kdekoľvek a kedykoľvek!
Sid Meier’s Civilization
Civilization býva vždy a znova označovaná za najlepšiu a najgeniálnejšiu hru, aká kedy existovala. V nespočetných verziách, ktoré v priebehu rokov prišli, bol koncept hry dotiahnutý do dokonalosti. Žiaden iný titul nevyvolá v hráčovi taký silný pocit zodpovednosti za svoju virtuálnu krajinu.
Objavovanie náhodne generovaného sveta, nadväzovanie diplomatických vzťahov, veda a výskum, vojna. To všetko predstavuje neskutočne návykový mix, ktorý potrápi mozgové závity. Zvláštnu zmienku si zaslúži meme „nukleárny Gándhí“, ktoré Civilization sprevádza už od prvého dielu.
Doom
Doom je dodnes jednou z najznámejších strieľačiek vôbec. V Doomovi viac-menej naozaj nejde o nič viac, ako o masakrovanie zástupov démonov. Ale je to sranda! Zásluhy na tom majú nepochybne ikonické zbrane (motorovka, dvojhlavňová brokovnica) a pekelný metalový soundtrack. Medzi najakčnejšie tituly v žánri FPS môžeme zaradiť open-source remake Brutal Doom, ktorý v sebe šikovne kombinuje retro hrateľnosť s niektorými modernými prvkami.
Aladin
Ide o titul, ktorý v podstate nepriniesol nič výnimočné, ale to, čo robil, robil dobre. Klasická plošinovka sa vo svojej podstate podobá na viaceré tituly z tohoto zoznamu. Predovšetkým krásna grafika a hrdina, známy z Disneyovky, zabezpečili Aladinovi miesto v našich srdciach. To isté by sa dalo povedať aj o hernom Levom kráľovi, ktorý sa objavil približne v rovnakej dobe.
Command & Conquer
Real-time stratégia proti sebe postavila medzinárodnú armádu GDI, ktorá čelila tajnej zločineckej organizácii NOD. Chytľavú hrateľnosť obohatili gýčové hrané sekvencie, rozvíjajúce príbeh. Spin-off Red Alert veci posunul ešte ďalej. Red Alert sa odohráva v, za vlasy pritiahnutej, alternatívnej realite, kde proti sebe bojujú Spojenci proti Sovietom za pomoci rôznych bizarných sci-fi zbraní. Na Tesla Coils a Chronosféru sa nedá zabudnúť! Keď neboli po ruke futuristické nástroje, svoje uplatnenie našiel aj obyčajný bojový vlčiak!
Jazz Jackrabbit
Predlohou pre príbeh sa stala Ezopova bájka O zajacovi a korytnačke. Rivalita medzi zajacom a korytnačkou pretrváva aj v ďalekej budúcnosti, kedy sa hlavný hrdina zajac Jazz musí postaviť korytnačke Shell. V porovnaní s väčšinou plošinoviek, v tomto titule sa oveľa väčší dôraz kládol na streľbu a boj so súpermi. Prekvapením môže byť fakt, že jedným z autorov je Cliff Bleszinski, ktorý sa neskôr preslávil prácou na sériách Unreal, Unreal Tournament a Gears of War.
Worms
Britské štúdio Team 17 nám prinieslo militantných červov vo viacerých inkarnáciách. Dá sa povedať, že najväčšej popularite sa Worms tešili na konci 90. rokov. Vtedy vyšiel titul Worms: Armageddon, ktorý sa dá považovať za najznámejší a najpopulárnejší diel. Príchod moderných mobilných telefónov znamenal to, že na malých displejoch našli červy nový domov.
Quake
Každý z prvých troch dielov série Quake predstavuje významný míľnik pre žáner FPS. Prvý Quake sa s príbehom nejako extra netrápil. Jednoducho sa cestovalo medzi dimenziami a zabíjalo sa všetko, čo sa pohlo. Dvojka naopak predstavila mrazivú víziu konfliktu pozemšťanov s mimozemskou rasou Stroggov. Hráč sa ujal role jedného z mála vojakov, ktorí prežili útok na nepriateľskú planétu. Obrovský úspech mali aj režimy pre viacerých hráčov, ktoré nakoniec viedli k čisto multiplayerovému pokračovaniu Quake III: Arena.
Mortal Kombat
Deväťdesiate roky boli dobou, kedy sa aj na PC objavilo množstvo kvalitných bojoviek. Po roku 2000 nastal dlhoročný útlm, ktorý sa podarilo prelomiť až rozšírením digitálnej distribúcie hier. Jednou z večných klasík žánru je neekompromisne brutálny Mortal Kombat. Litre krvi a nekompromisné fatality sú to, čím sa séria preslávila. Prvé tri diely boli zvláštne grafickým štýlom – jednotlivé sprity postáv boli vytvorené odfotografovaním hercov v kostýmoch. FINISH HIM!
Heroes of Might & Magic
Človek by mal pocit, že obľúbená fantasy stratégia je s nami už od nepamäti. Séria, patriaca do bohatého sveta Might & Magic debutovala v roku 1995 a dnes existuje šesť hlavných pokračovaní a niekoľko odbočiek. V tejto ťahovej stratégii proti sebe bojovali rozličné fantasy stvorenia. Všetci hrdinovia, jednotky a mestá boli rozdelené do niekoľkých kultúr ako napríklad kúzelník, rytier, barbar a pod. Tie sa od seba odlišovali schopnosťami a preferovanými taktikami.
Diablo
Len o málo hrách sa dá povedať, že by sa ich názov stal synonymom pre vlastný žáner. V roku 1997 prvé Diablo, ponúklo dovtedy nevídané poňatie RPG žánru, v ktorom sa myšou klikalo ako o život. Dodnes sa akýmkoľvek „akčným RPG“ zvykne hovoriť diablovky. Náhodne generované úrovne Diabla v sebe ukrývali rozmanité pekelné monštrá a legendárnych bossov. Niektorí nepriatelia sa stali inšpiráciou pre postavy vo Warcrafte III a v Dote.
Duke Nukem 3D
HAIL TO THE KING! Duke Nukem býva často označovaný za ukážkový príklad vulgárnej a sexistickej hry, ktorá propaguje „toxickú maskulinitu“. Bystrejší ľudia si ale všimnú, že Duke Nukem si naopak z mačizmu akčných filmov 80. rokov s chuťou uťahuje. Jedinečné zbrane, skvelý dizajn máp a hlášky hlavného hrdinu zaraďujú hru Duke Nukem 3D medzi najlepšie strieľačky všetkých čias. Keď človek prehliadne slabšiu grafiku, Duke hravo prekoná aj väčšinu súčasných FPS.
Tomb Raider
Britská archeologička Lara Croft by sa pokojne dala označiť za najznámejšiu ženskú hernú postavu. Akčná adventúra z roku 1996 dala zabrať aj najvýkonnejším strojom tej doby a pre mnohých sa stala motiváciou kúpiť novú grafickú kartu. Dvojica pištolí, hranatý hrudník a schopnosť strepať sa do každej jamy, sú pre Laru také charakteristické, ako zatváranie staručkého sluhu do mraziaku v druhom diele.
GTA
Piaty diel GTA býva označovaný za najlepšie zarábajúcu hru všetkých čias. Takmer desať rokov po uvedení na trh patrí medzi najhranejšie tituly. Kým sa na našich obrazovkách objavili Michael, Franklin a Trevor, séria musela prekonať poriadne dlhú cestu. Dnes je ťažko uveriteľné, že gétéáčko kedysi fungovalo s pohľadom zhora.
Prvé dva diely boli skutočne jednoduché aj hernou náplňou a neobsahovali kopec voľnočasových aktivít, bez ktorých si moderné GTA nevieme predstaviť. V jednom ale staručké tituly vynikajú – humor bol omnoho sprostejší a černejší. Dobrým príkladom je misia, v ktorej sa treba vydávať za autobusára, pozbierať v meste niekoľko cestujúcich a potom ich v mäsokombináte predať ako náplň do párkov. Mňam!
Starcraft
Epický súboj troch vesmírnych rás posunul žáner RTS o poriadny kus dopredu. Takmer každá súčasná stratégia pripomína Starcraft aspoň svojim ovládacím rozhraním. Klasika od Blizzardu sa do dnešných dní drží ako jedna zo stálic e-sportov. V Južnej Kórei stratégia dosiahla takú enormnú popularitu, že v krajine existuje niekoľko televíznych kanálov, ktoré nevysielajú nič iné, len profesionálne zápasy v Starcrafte.
Commandos
Príbeh spojeneckých špeciálnych jednotiek, bojujúcich proti vojskám Osi hlboko za nepriateľskými líniami, zaznamenal v roku 1998 nečakaný úspech. Každý z členov družstva disponoval inými schopnosťami – napríklad Zelený Baret vynikal v boji zblízka, Špión dokázal využiť nepriateľský prevlek, Sapér si skvelo rozumel s mínami a výbušninami. Pri hraní Commandos musel hráč vždy myslieť o krok dopredu a šikovne využiť svojich vojakov.
Moorhuhn
Len málokto vie, že táto hra sa nikdy nemala dostať do rúk širokej verejnosti. Titul vytvorila holandská firma Witan ako súčasť marketingovej kampane pre whisky Johnnie Walker. Moorhuhn bol určený pre promotérov, prezlečených za poľovníkov, ktorí chodili po baroch s laptopmi a nechávali záujemcov vyskúšať si tento titul. Niekomu sa samozrejme podarilo hru publikovať na internete, kde zaznamenala enormný úspech.
Hoci väčšina hráčov si Moorhuhn spája s niekoľkými hrami o strieľaní kureniec, Moorhuhn má za sebou minimálne ŠTYRIDSAŤ rôznych titulov v rozmanitých žánroch – od pretekov až po klikacie adventúry. V anglicky hovoriacich krajinách je značka známa ako Crazy Chicken.
Half-Life
Hoci má Half-Life dvadsaťštyri rokov, Gordonov príchod do práce električkou, každý dopad ťažkej čižmy HEV obleku na dlážku a každý jeden úder páčidlom, pôsobí dodnes nesmierne uveriteľným a realistickým dojmom. Ponorenie do hry umocňuje fakt, že hráč nikdy neopustí pohľad prvej osoby. Neexistujú žiadne cutscény a všetok dej sa rozvíja prostredníctvom interakcie so svetom. K tomu treba prirátať rozmanitých nepriateľov, pestré prostredie, zaujímavé hlavolamy a originálne zbrane.
Všetko do seba parádne zapadalo a hráčovi ponúklo ničím neprerušovanú adrenalínovú jazdu, ktorá prekonala všetko, čo dovtedy v žánri FPS existovalo. Half-Life býva (celkom oprávnene) často označovaný za najlepšiu PC hru všetkých čias. Titul sa samozrejme dočkal niekoľkých rozšírení a pokračovaní a stal sa základom pre nejednu podarenú modifikáciu.
Counter-Strike
Medzi ne patrí aj svetoznámy Counter-Strike. Counter-Strike naozaj pozná každý a preto ho netreba zvlášť predstavovať. Aj takmer po dvadsiatich rokoch patrí pôvodná verzia medzi najhranejšie kúsky na Steame. Counter-Strike vytvorila dvojica Minh Le a Jess Cliffe ako modifikáciu pre Half-Life. Spoločnosť Valve chalanov zamestnala, kúpila autorské práva a Counter-Strike vydala ako komerčný produkt.
Counter-Strike ukázal, že úspešný mód sa môže dočkať profesionálneho vydania a jeho tvorcom zabezpečiť skvelú kariéru v hernom priemysle. Podobnú cestu za sebou majú aj mnohé z najpopulárnejších titulov súčasnosti: Dota, Insurgency, Team Fortress, Killing Floor, Red Orchestra, Day Z a PUBG.