Pohľad do kalendára naznačuje, že do Vianoc zostáva už iba 45 dní, a to je ideálny čas nielen na nákup darčekov, ale aj na to, aby firmy ako Kofola začali so svojimi predvianočnými kampaňami.
Ľudia si totiž chcú atmosféru Vianoc dopriať naozaj štedro, a to nielen čo sa týka darčekov a výzdoby, ale aj čo sa týka jedla. To sa rozhodla využiť aj spoločnosť Kofola, ktorá, ako informuje web tvnoviny.sk, sa tento rok rozhodla priniesť novú kontroverznú príchuť. Aká to je?
Kofola už tradične prichádza každý rok pred Vianocami s limitovanou edíciou príchutí. V minulých rokoch to skúšali s tradičnými vianočnými chuťami ako škorica, čokoláda alebo orechy. Tento rok sa však rozhodli staviť na kontroverziu a limitovaná vianočná edícia Kofoly bude mať príchuť rumu.
„Kofola s príchuťou rumu je ďalšia z radu originálnych limitovaných edícií, ktoré majú spotrebiteľom navodiť atmosféru a čas Vianoc,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Jana Ptačinská Jirátová.
Kontroverzná príchuť vyvolala kritiku
Ak českí výrobcovia čakali, že sa ich nápad stretne s pochopením, opak bol pravdou. Novinka z dielne Kofoly totiž vyvolala medzi laickou aj odbornou verejnosťou pomerne hlasnú vlnu kritiky.
Podľa niektorých odborníkov totiž aj napriek tomu, že ide o nealkoholický nápoj, môže pridanie rumovej zložky nabádať najmä neplnoleté osoby ku konzumácii alkoholu. „Rovnako ako prekáža nealko pivo, problematická je aj rumová Kofola. Ide o senzorický návyk a normalizáciu ‚pitia‘,“ myslí si český odborník Petr Freimann, ktorý v Česku stojí za iniciatívou Nechmel děti.
Kofola sa bráni
Podľa slovenských odborníkov závisí veľa od prostredia rodiny, pretože ak má rodina zdravo nastavený vzťah k alkoholu, dieťa si rumovú Kofolu s pitím klasického alkoholu asociovať nebude.
Kofola na výčitku reagovala ujasnením, že cieľom ich kampane neboli deti ani detské publikum. Zároveň vyjadrila súhlas s tým, že alkohol deťom do ruky nepatrí.
Hovorkyňa spoločnosti ďalej uviedla, že ide o špeciálnu edíciu, ktorá bude dostupná len pred tohtoročnými Vianocami. Túto kontroverznú príchuť spoločnosť ďalej vyrábať neplánuje.
Niektorí ju predávať nebudú
V Česku vypustili Kofolu s rumovou príchuťou do predaja už skôr, na slovenský trh sa tento nápoj dostáva postupne a pozvoľna.
„Limitovanú edíciu Kofola rumová máme v predaji v našej maloobchodnej sieti od októbra 2023,“ poznamenala hovorkyňa COOP Jednota Jana Kuklová. Hovorca spoločnosti Lidl Tomáš Bezák potvrdil, že limitovaná Kofola sa objaví v ich predvianočnej akčnej ponuke.
Kým väčšina obchodov jej predaj plánuje, Billa vo svojom vyjadrení uviedla, že rumovú edíciu Kofoly na svoje pulty neuvedie. „Rumovú edíciu Kofoly nebudeme zaraďovať do nášho sortimentu,“ povedala hovorkyňa Billy Kvetoslava Kirchnerová. Bližší dôvod svojho rozhodnutia však reťazec nekomentoval.