Marketingová agentúra Data on Steroids pravidelne sleduje sociálne siete influencerov a na základe dát z profilov a ďalších premenných odhaduje ich cenu. Jeden zo základných markerov je počet followerov. Práve miera sledovateľov naznačuje, akú veľkú skupinu vedia značky cez neho osloviť (reach).
No aj keď influencera sledujú desaťtisíce, neznamená to, že si pravidelne kliknú na jeho profil. Čiže pri cenotvorbe sa zohľadňuje výška engagementu a počíta sa engagement rate, teda miera zapojenosti používateľov. V prípade sociálnych sietí je to percento osôb, ktorým sa tvoj príspevok zobrazil, následne naň klikli, označili páči sa mi, pridali komentár alebo ho zdieľali. Čím aktívnejšie máš publikum, tým viac si môžeš pýtať.
Dôveryhodnosť influencera
Ďalším faktorom je dôveryhodnosť, ktorá sa určuje cez počet zmienok, čiže koľkokrát ťa spomenuli iné profily. Tak sa ľahko vyselektujú tie, ktoré majú síce veľký počet sledujúcich, ale nikto ich nezmieňuje. Ako influencer môžeš mať IG zaplavený dokonalými fotkami a storkami, no keď ti chýba pointa, cez ktorú by sa značka s tebou mohla spojiť, z hľadiska marketingu nemáš veľkú hodnotu.
Nikto ťa neoznačuje, nezmieňuje, len prescroluje profil. Najlepšie sú na tom influenceri, ktorí majú zmienky od známych osobností, mediálnych profilov, firiem či úspešných kolegov. Do finálnej cenotvorby však vstupuje aj množstvo ďalších faktorov.
Ronaldo si pýta milióny, Slováci sú skromnejší
Každý influencer má vlastnú cenotvorbu. Pre vytvorenie základnej predstavy môžu poslúžiť napríklad dáta z agentúry Data on Steroids. Podarilo sa im vyzbierať a zostaviť zoznam vyše 4 500 influencerov rôznych veľkostí, rozdielneho množstva angažovaných followerov, dosahu, zmienky, komerčnosti a na základe toho odhadnúť ich cenník.
Ako uvádzajú, medzi ich odhadom a reálnymi cenami je silná korelácia (85 %). No môže sa stať, že niektorí influenceri sú mierne podhodnotení alebo nadhodnotení v porovnaní s odhadom. Nezanedbateľným je tiež formát príspevku. Storky bývajú 3- až 4-krát lacnejšie ako posty, keďže miznú do 24 hodín a ich produkcia je menej náročná.
Ak značka, ktorá chce nadviazať spoluprácu, vyžaduje exkluzivitu (napríklad ambasádora), musí byť pripravená si priplatiť. Cena sa odvíja od dĺžky a rozsahu produktov a služieb, na ktoré sa bude propagácia vzťahovať. Ak influencer značku miluje, je veľká pravdepodobnosť, že bude otvorenejší dohode o nižšej cene.