Keď sa niečo pokazí, spŕška nadávok je zárukou (aspoň) dočasnej úľavy. Výskum uskutočnený vo Veľkej Británii sa, ako informoval portál 4Com, zameral na problematiku používania vulgarizmov v pracovnom prostredí.
Nadávkami sa nešetrí a priemerný pracujúci ich na pracovisku započuje až 11 denne. Dvanásť percent pracujúcich priznalo, že si nikdy nedáva servítku pred ústa a štvrtina vraví, že tak robí len zriedkavo. Najviac si pozor na jazyk dáva obsluha stravovacích zariadení a celkom pochopiteľne aj stážisti a osoby v zácviku.
Čo sa týka firemnej hierarchie, najčastejšie hrešia tí, ktorí sa nachádzajú zhruba niekde uprostred rebríčka. Toto zistenie má aj svoje celkom logické opodstatnenie – ľudia „dole“ si nevhodným správaním nechcú poštvať autority, najvyšší šéfovia zasa reprezentujú firmu aj navonok, tak sa musia krotiť.
Výskum ďalej ukázal niečo, čo nikoho neprekvapí. V anglicky hovoriacom prostredí Spojeného kráľovstva sú najpoužívanejšie tie dve škaredé slovíčka, ktoré pozná každý začínajúci angličtinár – f*ck a sh*t. Dáta pre slovenčinu nemáme, ale rebríček popularity by určite ovládlo slovíčko na j a všetky jeho odvodené tvary.
Používanie škaredých slov má aj pozitívny prínos. Hrešenie uľahčuje komunikáciu a navyše ľudia, ktorí nadávajú, sú v kolektíve vnímaní ako úprimnejší. O tom, či nadávky pomáhajú uvoľňovať napätie, existujú protichodné výskumy. Podľa niektorých zistení vulgarizmy napätie uvoľňujú, podľa iných ho len ďalej eskalujú.
Aj napriek týmto benefitom by malo byť každého snahou ich používanie na pracovisku obmedziť a zachovávať profesionalitu. Väčšina zamestnávateľov nemá formálne pravidlá, ktoré by sa detailne dotýkali slovného prejavu, očakávajú ale, že hlavne vo formálnych situáciách sa zamestnanec nebude správať ako návštevník podnikov štvrtej cenovej.
Zdroj: 4com.co.uk