Končí sa éra bezplatných ciest? Čoskoro môžeme platiť 3 centy za každý prejdený kilometer

Európa sa pripravuje na koniec bezplatných ciest.


Španielsko sa nachádza na prahu významnej reformy v oblasti financovania svojej cestnej infraštruktúry. S návrhom na spoplatnenie ciest podľa počtu najazdených kilometrov prišla Asociácia stavebných a infraštruktúrnych koncesionárov (SEOPAN). Navrhovaný systém by sa mohol stať precedensom aj pre iné európske krajiny, ktoré čelia podobným výzvam v oblasti financovania infraštruktúry.

Ekonomický tlak a nové výzvy

Ako informuje portál Techbyte, dôvodom na zavedenie poplatku je významný pokles príjmov z tradičných zdrojov, ako sú spotrebné dane z palív. Tento pokles je výsledkom rastúceho počtu elektromobilov, ktoré neplatia tieto dane, čo znamená, že štát stráca dôležitý zdroj financovania.

Podľa SEOPAN by nový model s poplatkom 0,03 eura za kilometer pre osobné autá a 0,14 eura pre nákladné vozidlá mohol za 25 rokov priniesť až 143 miliárd eur na investície.

Nový systém by sa vzťahoval na viac ako 13 600 kilometrov štátnych a diaľničných ciest, ktoré sú dnes bezplatné. Tento prístup by zabezpečil, že financovanie infraštruktúry by bolo založené na princípe „používateľ platí“, čo znamená, že tí, ktorí cesty najviac využívajú, budú priamo prispievať na ich údržbu.

Výhody a riziká nového modelu

Hlavnou výhodou navrhovaného systému je údajne jeho spravodlivosť. Vodiči budú prispievať úmerne k tomu, ako veľmi používajú cestnú infraštruktúru, čo znamená, že aj zahraniční vodiči, ktorí využívajú španielske cesty, budú musieť platiť.

Končí sa éra bezplatných ciest? Čoskoro môžeme platiť 3 centy za každý prejdený kilometer
Shutterstock

Zavedenie návrhu je ale politicky citlivé. Verejnosť má vo zvyku využívať bezplatné cesty, a pre mnohých by nový poplatok predstavoval finančnú záťaž. Najmä v regiónoch, kde je dostupnosť verejnej dopravy obmedzená, by sa mohli zvýšiť životné náklady. Tento systém by mohol prehĺbiť sociálne rozdiely, pričom najviac by boli postihnutí nízkopríjmoví obyvatelia vidieka.

Zavedenie mýtneho systému je zároveň nákladné. Vyžaduje si rozsiahlu infraštruktúru a administratívu, čo môže zhltnúť značnú časť vybraných prostriedkov na jeho prevádzku namiesto priamych investícií do ciest. Navyše, sledovanie pohybu vozidiel vyvoláva obavy o ochranu súkromia občanov.

V Španielsku i v celej Európe je jasné, že financovanie infraštruktúry musí čeliť novým výzvam. Návrh SEOPAN je jedným z možných spôsobov, ako tieto výzvy riešiť, no jeho realizácia bude vyžadovať dôkladnú analýzu, diskusiu a vyváženie rozličných záujmov.

Mohlo by ťa zaujímať:

Tisíce Slovákov prídu bez varovania o vodičák. Zisti, či medzi nich patríš aj ty


Tagy:
Henrieta Balázsová
Žijem s novinárskym perom v ruke a nebojím sa ponoriť do rôznorodých tém. Od aktuálneho diania cez záhadné kriminálne prípady až po fascinujúce zákutia ľudskej psychiky - všetko je pre mňa inšpiráciou.
Najčítanejšie
Podobné