Slovenské banky postupne menia pravidlá pre výbery z bankomatov, pričom viaceré z nich zavádzajú obmedzenia pre klientov konkurenčných finančných inštitúcií. Najnovšie k takémuto kroku pristúpila VÚB banka, ktorá stanovila maximálny limit 200 eur na jeden výber pre držiteľov platobných kariet vydaných inými bankami. Tému priniesol portál Živé.
„Držitelia platobných kariet vydaných mimo VÚB môžu prostredníctvom bankomatov VÚB uskutočniť výber v maximálnej výške 200 eur. Limit sa týka jedného výberu. Klienti môžu robiť výber opakovane, avšak vždy v maximálnej výške výberu 200 eur,“ vysvetlil PR manažér VÚB banky Dominik Miša.
Hlavným dôvodom zavedenia limitu sú podľa banky rastúce náklady spojené so správou hotovosti a dopĺňaním peňazí do bankomatov. Keďže výbery mimo vlastnej banky sú spravidla spoplatnené, pri potrebe vybrať vyššiu sumu musia klienti realizovať viacero transakcií, čo pre banky znamená vyšší príjem z poplatkov.
Rôzne prístupy slovenských bánk k limitom
VÚB nie je jedinou bankou, ktorá pristúpila k takýmto obmedzeniam. Podobné limity majú zavedené aj ďalšie finančné inštitúcie pôsobiace na Slovensku. Slovenská sporiteľňa a 365.banka/Poštová banka tiež obmedzujú jednu transakciu na 200 eur, ČSOB uplatňuje rovnaký limit. Prima banka údajne stanovila hranicu na 300 eur za jeden výber.
Na druhej strane, niektoré banky k limitom nepristúpili. Tatra banka, UniCredit Bank a Fio banka výbery klientov iných bánk nelimitujú, pričom Fio banka dokonca umožňuje na jednu transakciu vybrať až 8-tisíc eur. UniCredit Bank síce nemá stanovený konkrétny finančný limit, ale obmedzuje počet bankoviek na 40 kusov pri jednom výbere.

Nová služba pre klientov bez digitálneho bankovníctva
VÚB banka zároveň zaviedla praktickú novinku pre klientov, ktorí nepoužívajú internetové či mobilné bankovníctvo. Prostredníctvom bankomatov tejto banky je odteraz možné realizovať prevody peňazí na iné účty v rámci VÚB.
Klienti si v menu vyberú možnosť prevodu na iný účet VÚB, zadajú príslušný IBAN a požadovanú sumu. Systém im tiež umožňuje doplniť konštantný alebo špecifický symbol. Táto služba môže byť užitočná najmä pre starších klientov alebo ľudí, ktorí nemajú prístup k digitálnym bankovým službám.
Naopak, VÚB ukončila možnosť prevodu peňazí cez bankomat na iný účet v inej banke. Po novom táto možnosť zostane dostupná iba pre príspevky do organizácie Dobrý anjel.
Trend obmedzenia výberov hotovosti pre klientov iných bánk tak pokračuje a je pravdepodobné, že v budúcnosti k podobným krokom pristúpia aj ďalšie finančné inštitúcie v snahe optimalizovať náklady spojené s hotovostným obehom.