Kopce nie sú žiadny problém: Na Slovensku staviame diaľnice celé desaťročia, v Číne kvôli cestám stínajú hory

Načo sú komu tunely, keď vieme „oholiť“ celú horu?


V čínskom hornatom regióne Guizhou sa nedávno otvorila nová diaľnica Lu’an Expressway, ktorá už stihla rozdeliť verejnosť na dva tábory. Kým jedni obdivujú technickú odvahu a rýchlosť výstavby, iní kritizujú bezprecedentný zásah do krajiny. Namiesto tradičného razenia tunelov či obchádzania vrchov sa totiž inžinieri rozhodli jednoducho „oholiť“ celé horské masívy, informuje web Odditycentral.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Guizhou je známe svojou dramatickou krajinou – až 92 % jeho územia tvoria hory a strmé útesy. Krásne scenérie z neho robia raj pre fotografov, no zároveň nočnú moru pre cestárov. Práve preto tu vznikajú veľkolepé projekty ako Lu’an Expressway či Huajiang Grand Canyon Bridge, ktorý sa po dokončení stane najvyšším mostom na svete – 625 metrov nad údolím rieky Beipan.

Diaľnica cez hory

Nová diaľnica vedie k tomuto mostu a pri jej stavbe sa dômyselní Číňania neuspokojili s kompromismi. Namiesto série tunelov či viaduktov priamo odrezali vrcholce a svahy hôr, čím si vytvorili rovné úseky pre rýchlu dopravu. Tento prístup okamžite vyvolal vlnu reakcií na čínskych aj zahraničných sociálnych sieťach.

Na platforme Reddit sa objavili virálne videá ukazujúce obrovské zárezy v horách, ktoré miestami pôsobia, akoby tam príroda urobila gigantický rez nožom. Diskusie sa rýchlo zmenili na spor medzi fascinovanými fanúšikmi čínskeho inžinierstva a kritikmi presadzujúcimi šetrnejšie riešenia.

Podľa plánovačov projektu nebolo inej možnosti – tunely by podľa nich boli príliš nákladné a technicky komplikované vzhľadom na geológiu územia. Kritici však namietajú, že takýto argument neobstojí, keďže v iných častiach provincie existujú cesty vybudované menej invazívnymi metódami.

Mohlo by ťa zaujímať:

Poslednú činku zdvihne v roku 2325: Muž naletel na masívny podvod, kúpil si permanentku na tri storočia

Okrem estetického zásahu sa rieši aj environmentálny dopad. Odstránenie horských masívov mení vodné toky, zvyšuje riziko zosuvov pôdy a ovplyvňuje životné prostredie pre miestne druhy rastlín a zvierat. Niektoré ekologické organizácie varujú, že následky sa môžu naplno prejaviť až o niekoľko rokov.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Na druhej strane podporovatelia diaľnice tvrdia, že Guizhou dlhodobo trpí dopravnou izoláciou a že moderné spojenie medzi mestami prinesie nové pracovné miesta, turistický ruch a ekonomický rast. Podľa nich je obetovanie časti krajiny nevyhnutnou cenou za rozvoj.

Lu’an Expressway sa tak stala symbolom čínskeho prístupu k infraštruktúre – rýchlo, ambiciózne a bez strachu z veľkých zásahov do prírody. Či bude tento projekt v budúcnosti vnímaný ako technický zázrak alebo ako nevratná rana miestnej krajine, ukáže až čas.


Tagy:
REKLAMA
Šimon Patkoš
Svoju písaciu púť som začal už na strednej škole, no do sveta textu som sa naplno ponoril počas štúdia filmovej scenáristiky a dramaturgie na vysokej škole. Najviac sa vo svojich článkoch venujem filmovým témam, no nepohrdnem ani originálnymi historicko-kuriózno-krimi príbehmi.Okrem písania sa venujem ilustrácii a literárnej tvorbe. A aby sme si lepšie rozumeli — najlepšia vec na svete sú dve hodiny strávené v poloprázdnom kine pri dobrom filme.
Najčítanejšie
Podobné