V čínskom hornatom regióne Guizhou sa nedávno otvorila nová diaľnica Lu’an Expressway, ktorá už stihla rozdeliť verejnosť na dva tábory. Kým jedni obdivujú technickú odvahu a rýchlosť výstavby, iní kritizujú bezprecedentný zásah do krajiny. Namiesto tradičného razenia tunelov či obchádzania vrchov sa totiž inžinieri rozhodli jednoducho „oholiť“ celé horské masívy, informuje web Odditycentral.
Guizhou je známe svojou dramatickou krajinou – až 92 % jeho územia tvoria hory a strmé útesy. Krásne scenérie z neho robia raj pre fotografov, no zároveň nočnú moru pre cestárov. Práve preto tu vznikajú veľkolepé projekty ako Lu’an Expressway či Huajiang Grand Canyon Bridge, ktorý sa po dokončení stane najvyšším mostom na svete – 625 metrov nad údolím rieky Beipan.
Diaľnica cez hory
Nová diaľnica vedie k tomuto mostu a pri jej stavbe sa dômyselní Číňania neuspokojili s kompromismi. Namiesto série tunelov či viaduktov priamo odrezali vrcholce a svahy hôr, čím si vytvorili rovné úseky pre rýchlu dopravu. Tento prístup okamžite vyvolal vlnu reakcií na čínskych aj zahraničných sociálnych sieťach.
Na platforme Reddit sa objavili virálne videá ukazujúce obrovské zárezy v horách, ktoré miestami pôsobia, akoby tam príroda urobila gigantický rez nožom. Diskusie sa rýchlo zmenili na spor medzi fascinovanými fanúšikmi čínskeho inžinierstva a kritikmi presadzujúcimi šetrnejšie riešenia.
Podľa plánovačov projektu nebolo inej možnosti – tunely by podľa nich boli príliš nákladné a technicky komplikované vzhľadom na geológiu územia. Kritici však namietajú, že takýto argument neobstojí, keďže v iných častiach provincie existujú cesty vybudované menej invazívnymi metódami.
Okrem estetického zásahu sa rieši aj environmentálny dopad. Odstránenie horských masívov mení vodné toky, zvyšuje riziko zosuvov pôdy a ovplyvňuje životné prostredie pre miestne druhy rastlín a zvierat. Niektoré ekologické organizácie varujú, že následky sa môžu naplno prejaviť až o niekoľko rokov.
Na druhej strane podporovatelia diaľnice tvrdia, že Guizhou dlhodobo trpí dopravnou izoláciou a že moderné spojenie medzi mestami prinesie nové pracovné miesta, turistický ruch a ekonomický rast. Podľa nich je obetovanie časti krajiny nevyhnutnou cenou za rozvoj.
Lu’an Expressway sa tak stala symbolom čínskeho prístupu k infraštruktúre – rýchlo, ambiciózne a bez strachu z veľkých zásahov do prírody. Či bude tento projekt v budúcnosti vnímaný ako technický zázrak alebo ako nevratná rana miestnej krajine, ukáže až čas.