Voľby do Európskeho parlamentu sa blížia a ambíciu získať kreslá v Bruseli majú aj strany, ktoré v posledných voľbách do NR SR neuspeli. Medzi nimi je aj Kotlebovci – Ľudová strana Naše Slovensko, ktorá na východnom Slovensku rozmiestnila veľmi zaujímavé billboardy…
Milujem východniarky!
Billboardy, ktoré sa v uplynulých dňoch zjavili na východnom Slovensku, sú niečím, na čo sa človek musí viackrát pozrieť, aby uveril, že je to naozaj skutočná vec. Čo je toto za politickú stratégiu? Naozaj ĽSNS neprišla s lepším nápadom, ako osloviť voličov na východe?
Len ťažko sa verí tomu, že by tento billboard naozaj mohol presvedčiť ženy na východe krajiny k tomu, aby to vo voľbách do Európskeho parlamentu hodili Kotlebovi. Ako by vlastne vyzeral takýto myšlienkový pochod? „Aha, tento chlap ma chce pr*tiahnuť, určite bude skvelým zástupcom Slovenskej republiky v medzinárodnej inštitúcii!“
Kotlebov billboard nie je komický len svojím obsahom, ale aj svojou vizuálnou stránkou. To, čo má na sebe „tradičný, národný a proslovenský“ kandidát oblečené, má zdôrazňovať práve jeho hlboký vzťah k slovenskej zemi, tradíciám a kultúre. Problémom je len drobný detail – ide o ukrajinskú vyšívanku.
Ukrajinský kroj
Na to, že Kotleba má odetú súčasť ukrajinského ľudového odevu, upozornila stránka Slovenský folklór bez fejku. Znalcom z tejto stránky sa podarilo dokonca vypátrať presný model a výrobcu Kotlebovej vyšívanky. Ukrajinská vyšívanka pochádza od výrobcu Galychanka a ide o konkrétny vzor Svyatoslav.
Samozvaný milovník slovenských tradícií, ktorý je známy tvrdou protiukrajinskou rétorikou, sa na nás usmieva z billboardov v ukrajinskom kroji. Ako upozorňuje Slovenský folklór bez fejku, vyšívanky, ako má Kotleba, sa zvyknú predávať aj na slovenských jarmokoch. Je preto pravdepodobné, že do rúk predsedu ĽSNS sa dostala práve na nejakom jarmoku. Alebo si ju Kotleba objednal z ukrajinského e-shopu počas zliav pri príležitosti nedávneho dňa vyšívanky, ktorý Ukrajinci oslavujú v tretí májový štvrtok.
Deň vyšívanky
Nápad venovať deň oslave národného odevu vznikol v roku 2006 na jednej z vysokých škôl v meste Černivci. Študenti a pedagógovia v určitý dohodnutý deň prišli odetí v tradičnej vyšívanke. Nápad sa však rýchlo spontánne rozšíril a dnes si deň vyšívanky pripomínajú milióny obyvateľov Ukrajiny a aj zahraničných Ukrajincov.
Podstatou dňa vyšívanky je pripomenúť, že vyšívanka nie je len nejaký historický artefakt, ale živá súčasť ukrajinskej kultúry. Treba uznať, že tento tradičný kus odevu vyzerá naozaj parádne v kombinácii s moderným oblečením a s vyšívankou sa dajú vytvoriť super outfity.
Čo na to muži z východu?
Otázne je, aký účinok budú mať Kotlebove billboardy na mužskú populáciu v regióne. Dá sa predsa očakávať, že miestni chlapi budú posolstvo vnímať tak, že predseda ĽSNS im lezie do kapusty a loví v ich revíri. Z pohľadu strany, ktorá sa opiera predovšetkým o mužského voliča, nemusí ísť o zrovna najlepší ťah a takáto politická reklama môže byť nakoniec aj kontraproduktívna…
To, že je to naozaj tak, dokazuje minimálne jedna sťažnosť, ktorá sa už na sociálnych sieťach objavila. „Marian, ale ty rýchlo na to zabudni! Tie sú moje! Ja ti tiež nechodím šmátrať po Bystrici,“ nenapísal nikto iný než multiotecko Boris Kollár, ktorý je známy svojou veľkou spotrebou žien…