Mnohé filmy si prešli produkciou, ktorá na zúčastnených zanechala svoje stopy. Nejeden herec, režisér, osvetľovač, kameraman alebo člen komparzu sa zúčastnil nepríjemných natáčaní. Takéto niečo mohlo byť spôsobené konfliktom medzi tvorcami a filmovým štúdiom, kvôli peniazom alebo kvôli podmienkam natáčania. Môžeme spomenúť film Fitzcarraldo. Pri jeho produkcii dochádzalo k dni trvajúcim hádkam medzi každým a predstaviteľom hlavnej postavy Klausom Kinskim. Taktiež môžeme spomenúť film Rust a The Crow, kde došlo počas natáčania k fatálnym zraneniam. Zatiaľ nezosadeným kráľom nešťastných produkcií je ale film od Francisa Forda Coppolu Apocalypse Now.
Filmová adaptácia knihy Heart of Darkness od Josepha Conrada bola vysnívaným projektom Francisa Ford Coppolu. Apocalypse Now, dnes film oslavovaný ako jeden z najlepších vojnových filmov všetkých čias, prišiel do kín v roku 1979, päť rokov po Coppolových dvoch mega úspešných tvorivých rokoch.
V roku 1972 mu vyšiel The Godfather a v roku 1974 zas The Conversation a The Godfather: Part II. Všetko to boli úspešné diela, ktoré si vyslúžili niekoľko Oscarov. Coppolovi patril celý svet a mohol robiť, čo len chcel. Tak sa vybral na Filipíny, kde sa s celou produkciou zaryl hlboko do džungle a započal prácu na Apocalypse Now.
Väčšinu filmu ale financoval sám. Z veľkej časti kvôli tomu, že mu filmové štúdiá na taký šialený projekt nechceli dať peniaze, ale aj kvôli tomu, aby mohol mať kompletnú kreatívnu slobodu. To sa mu aj podarilo. Mohol si robiť, čo len chcel. Postupne sa ale ukazovalo, že tento projekt je omnoho väčším, než si mohol predstaviť. Rozpočet sa každým dňom rapídne zvyšoval, v džungli vládli boje rebelov, neustále hrozili príchody tajfúnov a tam sa Coppolove problémy len začínali. Toto je desivý príbeh produkcie Apocalypse Now.
Zákerné peniaze a neustále meniaci sa plán
Coppola do filmu vložil približne 12 miliónov dolárov. Prakticky do hry vložil svoj dom, časť svojich viníc a mnoho ďalšieho. Ak by sa film nevydaril a nezarobil by dostatok peňazí, prišiel by o značnú časť svojho vlastníctva. Chcel mať kompletnú autorskú slobodu, čo aj docielil. Bohužiaľ, keďže ho nikto nemal ako regulovať, každým dňom sa rozpočet filmu stupňoval a stupňoval. Neskôr vystúpil až na hodnotu 30 miliónov dolárov. Film sa zároveň neustále štrukturálne menil a zo 6 týždňov natáčania v džungli sa stalo 238 dní strávených v pekle.
Na začiatku sa taktiež zamenil aj predstaviteľ hlavnej postavy. Najprv mal postavu Willarda hrať Harvey Keitel, po pár týždňoch sa ale Coppola rozhodol, že tento krok nebol správny. Neskôr sa film menil aj príbehovo, aj atmosféricky. Pôvodne mal mať úplne iný, veľkolepý vojnový koniec. Eventuálne sa film dostal do viac surrealistického štýlu. Marlon Brando, legendárny predstaviteľ zápornej postavy Kurtza, sa neskôr Coppolovi k zmene štýlu sarkasticky prihovoril: „Teraz si sa zahnal do kúta, že?“
Taktiež sa neustále menili akčné scény, repliky a postavy. Všetko preto, lebo produkcia bola pod vplyvom nekontrolovateľných elementov, ako napríklad občianska vojna, tajfúny a drogové opojenie, alebo skôr nepripravenosť hercov. Hlavne ale kvôli tomu, že Coppola väčšinu času nevedel, čo vlastne robí a čo vlastne chce.
Vojnový konflikt vo vojnovom konflikte
Apocalypse Now zobrazuje vietnamskú vojnu v jej najšialenejšej podobe. Veľkolepé akčné scény, drogy, džungľa, surfovanie medzi bombami padajúcimi do vĺn, domorodci a pomätení generáli. Dalo by sa povedať, že toto všetko sa odohrávalo vo filme, ale aj v realite. Coppolova produkcia sa totižto ocitla v epicentre skutočnej občianskej vojny.
Hoci Čína financovala Novú ľudovú armádu od roku 1969, v roku 1976 prerušila dodávky, čo viedlo NPA k únosom civilistov a zahraničných podnikateľov za účelom vydierania. To spravilo z Coppolovej produkcie okamžitý cieľ. Zahraniční podnikatelia? To bol presne on a jeho skupina tvorcov! Coppola si zároveň od filipínskej vlády pre film požičal niekoľko vrtuľníkov, ktoré boli často uprostred akčnej scény povolané do skutočného boja.
Všade navôkol zúriaca občianska vojna ale sčasti predsa len Coppolovi pomohla. Mohol natáčať skutočné vrtuľníky v skutočnej akcii a skutočných ľudí v skutočnej hrôze. Coppola sa neustále meniacim sa podmienkam musel nonstop podriaďovať, mnohé scény boli detailne naplánované, iné sa zas točili, akoby mali skončiť v dokumentárnom filme.
Apokalypsa v podobe tajfúnov
Okrem občianskej vojny, finančných problémov, meniacich sa plánov a tisícky komárov sa produkcia filmu Apocalypse Now stretla aj so skutočnou apokalypsou. Na miesto totižto dorazil tajfún Oľga. Ten zničil väčšinu naplánovaných lokácií, zdevastoval techniku a ublížil niekoľkým ľuďom. Straty boli obrovské, avšak Coppola neváhal a využil príležitosť na natočenie jednej zo scén filmu. Ide o pasáž, kde sa Willardovi podarí vymeniť sudy benzínu za intímnu chvíľu s Playboy slečnami.
Oľga ale neskôr Coppolu prinútila produkciu zastaviť. Herci odišli domov a Coppola sa vrátil do San Francisca. Tam začal film strihať. Na páse bolo ale iba 8 minút použiteľného a zorganizovaného filmu, zvyšok predstavoval 90 hodín náhodných záberov rôznych scén. Produkcia filmu v tomto bode meškala 6 týždňov a bola 3 milióny nad rozpočtom.
Peniaze pretekali naďalej. Mnohí z produkcie trpeli exotickými chorobami, parazitmi a využili šancu na to, aby vyhľadali pomoc. Na mieste sa totižto nikdy nenachádzal lekár. Herci, kameramani a iní pracovníci si na rany väčšinou iba vyliali vodku a pokračovali v pekelnej práci.
V džungli bolo neustále extrémne teplo, čo striedali iba husté dažde a zvukmi džungle uvrieskaná noc. V tom čase sa Apocalypse Now zdal ako film, ktorý nebude nikdy dokončený. Kto by sa do tej džungle vrátil a nasledoval by pomäteného režiséra, čo poriadne ani nevie, čo robí?
Zranení herci
Akoby toho nebolo málo, Coppolovi herci predstavovali ďalšiu prekážku. Síce sa Martin Sheen dostal do úlohy Willarda okamžite, jeho zdravie však bolo pod paľbou. Coppola donútil Sheena, aby sa kvôli úvodnej scéne skutočne opil, čoho výsledkom bolo, že sa Sheen vážne poranil a musel byť ošetrený. V úvodnej scéne filmu môžeme vidieť jeho skutočnú krv. Okrem toho sa ale Sheen počas natáčania stal aj obeťou srdcového infarktu. Vtedy mal 36 rokov. Sheen sa po tom, ako sa vrátil domov kvôli tajfúnom, vyjadril, že nevie, či pokračovanie tohto natáčania prežije.
Čo by mohlo byť horšie než to, že herec zomrel kvôli režisérovým požiadavkám? Sheen sa teda vrátil späť na pľac a zanedlho ho zasiahol srdcový infarkt. Coppola to takmer nezvládol. Na niekoľko týždňov musel znova odložiť celú produkciu. Sheen sa potom dal znova dokopy a film dokončil. Okrem toho ale bolo bežné, že niekto na pľaci odpadol, alebo že to prehnal s drogami. Na mieste sa neustále podávalo LSD a film možno aj vďaka tomu dostal takú surrealistickú atmosféru.
Obézny Marlon Brando
Ďalším z problémových predstaviteľov dôležitých postáv filmu bol Marlon Brando. Toho nechcel nikto zamestnať, keďže bol notoricky komplikovaný. Coppola s ním ale mal perfektnú skúsenosť z Godfathera, a tak ho zavolal späť, aby zahral rolu Kurtza, záhadného vojaka, čo sa zbláznil v džungli a získal si armádu domorodých stúpencov.
Problémy nastali, keď sa Brando prvýkrát objavil na pľaci. Neprečítal si Conradovu knihu, bol obézny a nemal v pláne nič zmeniť. Coppola teda musel znova zmeniť všetky plány. Dal Branda oholiť dohola, dal mu čiernu košeľu, ktorá by z neho robila chudšieho muža, a dovolil mu improvizovať.
Všetko toto ale urobil až po niekoľkých dňoch strávených v Brandovom vozni, kde sa dvojica rozprávala a snažila sa pochopiť, čo jedna strana chce od druhej. Čakal na nich celý štáb. Brando si nakoniec knihu prečítal a podal dokonalý výkon. Coppola nad ním vyhral.
Kriminalita na pľaci a Coppolovo bláznovstvo
Produkcia filmu Apocalypse Now sa stretávala aj s ďalšími prekážkami, ako napríklad keď sa miestna polícia rozhodla Coppolu a jeho asistentov zatknúť za to, že na pľaci používajú skutočné mŕtve telá. Na mieste sa často nachádzali aj mŕtve zvieratá. Produkcia bola niekoľkokrát znova zastavená, keďže sa polícia dozvedela o tom, že sa tam takéto veci skutočne dejú. Odkiaľ sa mŕtve ľudské telá objavili? Producent Garry Frederickson ich kúpil od istého vykrádača hrobov. Scénam vraj dodávali unikátnu atmosféru. Zápach rozkladajúcich sa tiel bol všade.
Okrem toho bol pred kamerou zmasakrovaný aj skutočný byvol. Tento záber je použitý aj v záverečnej podobe filmu. Samozrejme, rôzni aktivisti sa okamžite pustili do Coppolu, ktorý sa ale vždy bránil tým, že išlo o miestny rituál domorodých ľudí, ktorý on iba natočil.
Samotný Coppola bol kvôli všetkým týmto prekážkam dohnaný na hranicu bláznovstva. Neraz chcel spáchať samovraždu a neraz chcel celú produkciu zrušiť. Eventuálne sa mu ale produkciu podarilo dokončiť a po štyroch rokoch práce na filme je dnes Apocalypse Now oslavovaný ako jeden z najlepších vojnových filmov všetkých čias. Coppolov najnovší film Megalopolis je akurát teraz v kinách a pri jeho produkcii podnikol podobný risk. Vložil doň 120 miliónov svojich vlastných dolárov a zatiaľ to vyzerá tak, že film bude prepadák. O peniaze mu ale nikdy nešlo.