Možno to poznáš aj ty. Prídeš do krčmy a hneď pri prvom stole počuješ chlapov, ktorí rozjímajú nad tým, ako ide celý automobilový svet dolu vodou, aké otrasné malé 1.2-litrové motorčeky dávajú výrobcovia do veľkých SUV, že tieto motorizácie sa rozpadnú po 50 000 km, nedokážeš s nimi predbehnúť ani traktor a ešte k tomu žerú aj trávu popri ceste.
Potom si však pozrieš nejaké odbornejšie testy na moderné autá s malými motormi a počuješ chválu, že v skutočnosti sú úsporné, dokážu príjemne prekvapiť svojím výkonom a aj keď ich technici rozoberú po vyše 200 000 najazdených kilometroch, nejavia žiadne známky nadmerného opotrebenia. Tak kde je pravda? Treba sa malých motorov báť, alebo v skutočnosti vôbec nie sú zlé? Poďme si rozobrať zopár častých mýtov a faktov.
Malé motory nie sú navrhnuté pre veľké autá
Mnohí kritici argumentujú tým, že malé motory sú navrhnuté na malú záťaž. Napríklad, že výrobca navrhol litrový motor pre Fabiu, no po pár rokoch ho dal aj do Octavie, kde dostáva oveľa viac zabrať a kvôli tomu nemá šancu prežiť viac ako 100 000 km. Takto však vývoj motorov nefunguje.
Automobilky veľmi dobre vedia, že keď chcú dodržať veľmi prísne emisné normy, chtiac-nechtiac musia do svojich áut dávať malé motory. A preto ich vyvíjajú tak, aby boli pripravené spoľahlivo fungovať v menších aj väčších modeloch z ponuky.

Vyrábajú ich z vysoko-pevných kovových zliatin, používajú v nich odolné rozvody či tesnenia, ktoré zvládajú aj veľmi vysoké tlaky. Bez problémov tak odolávajú väčšej záťaži v SUV modeloch. Ako dôkaz, že malé motory vedia najazdiť v pohode aj veľké porcie kilometrov, si môžeš nájsť na YouTube napríklad video s 1.0 TSI rozobraným po 100 000 km.
Viac moderných technológií, viac problémov
Častý argument odporcov malých motorov je ten, že využívajú veľa moderných technológií, ktoré sa môžu pokaziť. Vysoko-tlakové vstrekovanie paliva, turbo, EGR ventil či rôzne mild-hybridné systémy. Tie zabezpečujú, aby mal motor dostatočný výkon, no zároveň bol úsporný a efektívny.
Odporcovia si však veľakrát neuvedomujú to, že úplne rovnako sú na tom aj moderné motory s väčším objemom. Dokonca pri nich musia výrobcovia ešte viac čarovať s rôznymi technológiami, aby mali čo najmenej emisií a nemuseli za ne platiť veľké pokuty. Tým, že si kúpiš väčší motor, tak z hľadiska komplikovanosti zvyčajne nič nezískaš.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane