Strach je veľmi subjektívna emócia a platí to aj pri hororoch. V našom článku vám predstavíme žánrovky, ktoré sa síce stretli s ohromným nadšením kritikov (a menšiny divákov), ale väčšina návštevníkov kín z nich odchádzala sklamaná, znudená či rovno nahnevaná.
Je pravdou, že väčšia časť menovaných hororov osloví skôr náročnejšieho diváka, avšak rozdiely medzi očakávaniami odbornej verejnosti a majoritnej diváckej obce sú aj tak pozoruhodné.
Prekliate dedičstvo
Debut Ariho Astera sa prirútil do kín ako veľká voda a sprevádzali ho nadšené ohlasy zahraničných kritikov. Tí vychvaľovali inteligentný scenár, mrazivé scény a atmosféru, perfektné herecké výkony (najmä Toni Collette) a absolútne strhujúce finále. Viacero divákov však filmu na chuť proste neprišlo.
Vytýkali mu, že je príliš pomalý, nedáva zmysel a takmer vôbec nie je strašidelný. Našlo sa však aj dosť takých divákov, ktorí boli mimoriadne spokojní a korunovali Prekliate dedičstvo za najlepší horor posledných rokov. A tento názor zdieľame aj my, takže pokiaľ máte radi inteligentné horory, tak rozhodne neváhajte.
Čarodejnica
Čarodejnica od Roberta Eggersa mala za sebou tiež spanilú púť po festivaloch a kritici si tento horor zamilovali. Chválili atmosféru, historickú vernosť, dokonalý vizuál či mrazivú hudbu. Väčšina divákov však ich entuziazmus nezdieľala, v kinách sa nudila a nechápala, prečo sa okolo tohto filmu robil taký rozruch.
Ako Prekliate dedičstvo, aj Čarodejnica budovala strach pomaly, orientovala sa na psychológiu postáv a neobsahovala „ľakačky“. Niet divu, že tí, ktorí čakali jednoduchý komerčný horor, museli nutne odchádzať sklamaní. Čarodejnicu považujeme za pecku, ale je faktom, že jej nepochybné kvality docenila len menšia skupina divákov.
It Comes at Night
Podobná „pesnička“ ako pri vyššie zmienených filmoch nastala aj pri It Comes at Night. Aby sme boli spravodliví, štúdio v tomto prípade divákov trochu napálilo, keďže napokon sme dostali niečo trochu iné, než sľuboval trailer.
Podľa recenzentov išlo o prepracovaný, herecky výborný a znepokojivý horor. Diváci ho však neprijali a označovali ho za nudný, nestrašidelný a ničím originálny. Do našich kín sa snímka nedostala, čo je celkom škoda, pretože ju považujeme za vydarenú. Užijú si ju však skôr milovníci nezávislej kinematografie.
Záhada Blair Witch
Legendárna Záhada Blair Witch sa stala obrovským hitom a vďaka šikovnému marketingu dokázala do kín nahnať davy ľudí. Ich názory sa však radikálne líšili. Dá sa povedať, že koľko má Záhada Blair Witch fanúšikov, toľko má aj zarytých odporcov. Kritika bola spokojná a chválila na tú dobu nevšedný formát found footage, realistickosť a skutočný pocit hrôzy.
Nespokojných divákov však v kine z rozklepanej ručnej kamery bolela hlava a samotnému príbehu tiež na chuť neprišli. Úspech však bol spečatený a dnes patrí Záhada Blair Witch medzi kultové snímky.
The Innkeepers
Sympatická, hoci menej nápadná duchárčina The Innkeepers sa recenzentom páčila. Priznávali síce, že režisér Ti West sa drží v konvenciách daného duchárskeho sub-žánru, ale jeho film je svieži, herecky kvalitný a atmosférický.
Väčšina divákov však len bezradne krčila plecami. The Innkeepers bol pre nich len ďalší neoriginálny duchársky horor, ktorému navyše vyčítali pomalosť, nudu a mizerný záver. Podľa nás však za skúšku stojí.
We Are Still Here
Inteligentný horor s výbornými hercami a niekoľkými skvelými scenáristickými prekvapeniami. Tak počastovali kritici žánrovku We Are Still Here, ktorá má na stránke Rotten Tomatoes krásnych 95% pozitívnych recenzií. Na druhej strane, divácke skóre je o dosť chudobnejšie, keďže snímka sa páčila len 48% divákov.
Výčitky padali na údajne hlúpy scenár, slabé napätie či nulový prínos niečoho nového. V tomto prípade sa neradíme ani do jedného, ani do druhého tábora, keďže We Are Still Here považujeme skôr za priemernú žánrovku.
You’re Next
You‘re Next spadá do dnes už pomerne ošúchaného sub-žánru vyvražďovačiek. Adam Wingard sa však vo svojom filme pokúsil pozrieť sa na tento sub-žáner inou optikou a podľa kritikov (a aj niektorých divákov) sa mu to rozhodne podarilo. Filmu nechýba napätie, čierny humor ani prekvapivé zvraty.
Nespokojní diváci sa zase sťažovali na predvídateľnosť, nelogickosti a slabý scenár. Pokiaľ však obľubujete kvalitné vyvražďovačky, tak stojí za to Wingardov film vyskúšať.
Willow Creek
Horor o pátraní po Bigfootovi v štýle Záhady Blair Witch dokázal u kritikov bodovať. Tí síce uznali, že film ako taký prináša len málo nového, ale tematika bola podľa nich uchopená sviežo a sympaticky. Willow Creek je tak podľa väčšiny recenzentov kvalitný, strašidelný a plne funkčný.
Diváci však nesúhlasili a sťažovali sa na pomalé tempo, predvídateľný dej a nijaký záver. V tomto prípade sme na strane väčšiny divákov a celkom nás prekvapuje, že sa tomuto, prinajlepšom priemernému, found footagu dostalo toľko pozornosti.
Neutečieš
Ďalší pokus uchopiť sub-žáner slasheru inak a originálne. Podarilo sa. Teda, aspoň, čo sa týka kritikov. Tí vyzdvihli pomalý režisérov štýl, atmosféru, skvelých hercov a napätie. Divácky tábor síce nebol taký rozdelený ako v prípade vyššie menovaných filmov, ale aj v ňom by sme našli hlasy, ktoré hovorili o nude a neprítomnosti strašidelnosti.
S odstupom času sa však Neutečieš stalo celkom kultovkou a podľa nás rozhodne stojí za skúšku.
Babadook
Babadook bol z tohto, nami vybratého zoznamu, hororov prijatý divákmi asi najlepšie. Kritici ho svojho času chválili ako obrovské žánrové zjavenie, ktoré desilo najmä na festivaloch. Pochvaľovali si psychologickú hĺbku, herecké výkony, nervóznu a pomaly budovanú atmosféru, ako aj istú metaforickú kvalitu.
Mainstreamoví diváci však hundrali, pretože dostali horor, ktorý neobsahoval „ľakačky“, bol podľa nich nudný a v závere nezmyselný. Osobne dávame za pravdu skôr kritikom a pokiaľ sa vám páčilo Prekliate dedičstvo či Čarodejnica, rozhodne by ste Babadooka nemali ignorovať.
Titulná fotka: Wild Bunch Distribution