Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Nedeľa 26.5.2024
sk
Dušan
cz
Filip

Kríza v ruskom automobilovom sektore presúva Rusov na trh jazdených áut

Aj keď analytici stále diskutujú o celkovej efektívnosti ekonomických sankcií voči Rusku, v prípade automobilového sektora je ich vplyv evidentný.


Výdavky Rusov na nové autá klesli v priebehu minulého roka o viac než polovicu, keď ruský automobilový priemysel pocítil plné dôsledky sankcií západných štátov za vojnu na Ukrajine. Naopak, zvýšili sa výdavky na kúpu jazdených áut, čo však nedokázalo vykompenzovať prepad v prípade nových automobilov a celkovo sa tak výdavky na kúpu áut v Rusku vlani znížili o viac než desatinu. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters.

Aj keď analytici stále diskutujú o celkovej efektívnosti ekonomických sankcií voči Rusku, v prípade automobilového sektora je ich vplyv evidentný. Výroba áut v Rusku bola totiž vysoko závislá od zahraničných automobiliek a dovozu dielov.

Výdavky na nové autá v Ruskej federácii klesli minulý rok o 52 % na 1,5 bilióna rubľov (19,07 miliardy eura), uviedla analytická agentúra Autostat. Počet predaných áut sa prepadol o 58,8 % a produkcia áut v krajine klesla na najnižšiu úroveň od rozpadu Sovietskeho zväzu začiatkom 90. rokov.

Shutterstock

V dôsledku ekonomických problémov sa Rusi začali vo väčšej miere obracať na trh s jazdenými autami. Výdavky na jazdené vozidlá sa vlani zvýšili o 14 % a tieto autá sa tak na celkovom objeme predaja v minulom roku podieľali takmer tromi štvrtinami. Na porovnanie, v roku 2021 predstavovali z celkového predaja 55 %. Napriek zvýšeniu výdavkov na jazdené vozidlá to stále nestačilo na kompenzovanie prepadu výdavkov na nové autá. Celkovo sa tak výdavky Rusov na autá, nové aj jazdené, znížili vlani o viac než 15 %.

Rastúci dopyt sa odrazil na vývoji cien. Podľa Autostatu priemerná cena predávaných nových áut dosiahla vlani 2,33 milióna rubľov, čo predstavuje rast o 17 %. Avšak priemerná cena jazdených áut sa zvýšila o 32 % na 890.000 rubľov. Navyše odchod západných značiek umožnil čínskym automobilkám ukrojiť si omnoho väčší podiel z ruského trhu. Napríklad aj dodávkou potrebných komponentov potrebných na oživenie výroby Moskviča, známeho v ére Sovietskeho zväzu.

Analytici síce očakávajú, že tento rok sa predaj nových áut v porovnaní s minulým rokom zvýši, stále však zostane hlboko pod výsledkami v roku 2021. V danom roku sa v Rusku predalo viac než 1,6 milióna nových áut, tento rok sa očakáva predaj zhruba 800.000 vozidiel. Na porovnanie, v roku 2022 kúpili Rusi iba 687.370 nových áut.


Tagy:

Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.