Vianočné obdobie predstavuje pre kuriérov každoročne extrémnu skúšku fyzických aj psychických síl, pretože v tomto období sa objem zásielok v porovnaní so zvyškom roka zvyšuje až trojnásobne. Ich pracovný deň začína už za tmy v triediacich centrách. Tam musia do svojich dodávok naskladať stovky balíkov od drobnej kozmetiky až po nadrozmerné domáce spotrebiče.
Každý centimeter priestoru v aute je strategicky využitý. Kuriéri pritom bojujú s časom, hustou mestskou dopravou a nepriaznivým zimným počasím, aby stihli doručiť vianočné priania a darčeky včas pod stromček. Práve o tom nám porozprával Ľuboš, ktorý pracuje pre jednu z najväčších doručovateľských spoločností na Slovensku.
Nárast online nákupov znamená, že kuriér počas decembra vybaví denne často viac ako 150 až 200 zastávok, čo vyžaduje neustále sústredenie sa a precíznu logistiku. Okrem samotného šoférovania a nosenia ťažkých zásielok musia zvládať desiatky telefonátov a komunikáciu s nedočkavými zákazníkmi, ktorí sa v predvianočnom strese stávajú náročnejšími.
Napriek obrovskému tlaku a únave sú to práve oni, kto v posledných kilometroch zabezpečuje fungovanie vianočného obchodu, pričom ich práca končí často až neskoro večer na Štedrý deň. Nám sa podarilo takto tesne pred Vianocami vyspovedať jedného z vianočných škriatkov – kuriéra.
Čo je v kuriérskej práci najťažšie?
Najťažšie je asi naplánovať si trasu tak, aby bol čo najlepšie naplnený potenciál doručených balíkov a spokojnosť zákazníkov. Nutne sa treba zamyslieť nad tým, napr. akí ľudia sa zdržiavajú/bývajú v pridelenej lokalite, či je to administratívna budova, kedy ľudia pracujú do určitého času, či je to ich domov alebo dokedy sú otvorené predajne a podobne. Samozrejme, je to práca s ľuďmi, ktorá je v mnohých ohľadoch rôznorodá a niekedy aj individuálna.
Čo je zas to najviac odmeňujúce?
Spokojnosť zákazníka s doručenou zásielkou. Niekedy je príjemné počuť od zákazníkov, že si vážia to, čo robíte. Je to ojedinelé, pretože väčšina zákazníkov chce čo najskôr získať svoj balík a pokračovať vo svojom dni, kvôli čomu nezostáva skoro žiadny priestor na osobnejší prístup.
Ako funguje tvoj pracovný deň?
Tak ako v každej spoločnosti, je to príprava balíkov, kontrola a nakladanie vozidla, rozvoz podľa naplánovanej trasy. Počas doručovania prebieha intenzívna komunikácia so zákazníkmi, miestami prispôsobovanie trasy a času v závislosti od toho, ako samotné doručovanie „časovo“ prebieha.

Po ukončení sa prichádza do depa, kde sa všetko administratívne ukončuje a odovzdáva vozidlo. V čase Vianoc sa toto ukončovanie odohráva v neskorších večerných hodinách.
Ako funguje komunita kuriérov?
V tejto profesii sa dá stretnúť mnoho rôznych ľudí, či už mladých, alebo starších skúsenejších, ktorí túto činnosť vykonávajú už dlho. Sú tu nováčikovia a aj veľkí veteráni. V každom prípade sa tu pestuje vzájomná pomoc a výmena skúseností.
Aké najdivnejšie veci si ľudia objednávajú?
Keďže sa do balíkov nedá nahliadnuť, čokoľvek môže byť divné. Počul som však zvesti o hadoch, rybičkách, prehnitých potravinách a tak ďalej. Ľudská kreativita nemá na Vianoce hraníc. Vlastne aj počas celého roka.
Ktorá skupina zákazníkov je najlepšia?
Ak by sme to rozlišovali na dôchodcov, dospelákov, prípadne tínedžerov, veľmi by sme neuspeli. Takmer vždy je to o danej osobnosti zákazníka a niekedy aj o nálade, akú v danom momente má pri stretnutí s kuriérom. Samozrejme, niekedy tomu dosť nahráva aj to, ako prebieha samotný telefonický rozhovor pred doručením – to profesionálne vystupovanie.
Stúpli tvoje zárobky počas vianočnej sezóny?
Keďže vianočné sviatky sa už dávno stali hlavnou sezónou pre kuriérov, je na mieste povedať, že áno. Tiež si je potrebné uvedomiť si, že takto je možné uspokojiť viac zákazníkov a priniesť im tak radosť z doručeného balíka, ktorým tak môžu potešiť blízkeho formou vianočného darčeka.
Niekedy je to poriadny chaos, ale stojí to za to, stávajú sa z nás škriatkovia, ktorí zákazníkom prinášajú tú rozprávkovú radosť.
S akými kuriozitami sa stretávaš pri doručovaní zásielok?
Je to napríklad ponuka kávičky od zákazníka, doručenie balíka na adresu, kde si zákazník myslí, že sa nachádza, „ale nie“, pomoc staršiemu zákazníkovi s balíkom, ochota zákazníka zájsť za kuriérom kdekoľvek, čokoládka do ruky a podobne.
Ďakujeme za rozhovor a prajeme všetko dobré!






















