V minulosti bolo turbo veľká frajerina, keďže sa nachádzalo len v niektorých autách. Keď si ho mal pod kapotou, všetci kamoši ti závideli. Dnes je bežnou súčasťou spaľovacích motorov a už len ťažko nájdeš moderné auto, ktoré ním nie je vybavené. Dôvod? Výrobcovia sú tlačení prísnymi emisnými normami z Európskej únie, preto musia do svojich áut montovať čoraz menšie motory. A aby tie maličké motorčeky dali zo seba aspoň aký-taký výkon, musia byť vybavené turbom.
Ako funguje turbo v aute?
Turbo, odbornejšie nazývané aj ako turbodúchadlo, slúži na natlačenie väčšieho množstva vzduchu do motora. Tým prispieva k lepšej účinnosti, teda získaniu vyššieho výkonu pri menšej spotrebe paliva. Od ostatných dielov ho rozoznáš hneď na prvý pohľad, keďže má charakteristický tvar slimáka.
Princíp fungovania turba je celkom jednoduchý. Z jednej strany doň vstupuje potrubie, cez ktoré prúdia výfukové plyny z motora. Tieto plyny roztáčajú turbínové koleso s lopatkami. Toto koleso je prepojené s druhým lopatkovým kolesom, ktoré sa nachádza vo vedľajšej komore a stláča čerstvý vzduch. Stlačený vzduch sa následne potrubím dostáva do motora.
Vedel si, že turbína turbodúchadla dosahuje v niektorých prípadoch až 300 000 otáčok za minútu? Kvôli tomu je turbodúchadlo veľmi citlivé na rôzne drobné poruchy alebo nečistoty, ktoré doň vstupujú.
Chyba, ktorá ťa môže stáť stovky eur
Turbína turbodúchadla, ktorá sa otáča extrémne vysokými rýchlosťami, je uložená v precízne vyrobených ložiskách mazaných motorovým olejom. Úlohou motorového oleja je nielen mazať ložisko, aby išlo hladko, ale zároveň ho aj chladiť. Pokiaľ by toto ložisko nebolo účinne chladené olejom, rýchlo by sa prehrialo a doslova roztavilo, čo by viedlo k úplnej deštrukcii turba.
A práve tu sa dostávame k jednej veľmi častej chybe, ktorá spôsobuje predčasnú smrť turbodúchadla. A tou chybou je…
Okamžité vypnutie motora po záťaži
Predstav si, že so svojím autom ideš 130 km/h po diaľnici. Prípadne, poriadne mu nakladáš po okresných cestách alebo stúpaš do kopca cez horský priechod. Motor dostáva zabrať, turbo ide na 100 % a jeho turbína sa otáča maximálnymi možnými otáčkami. A ty si povieš, že ideš zastaviť na čerpacej stanici, aby si si kúpil bagetu.
Ak ihneď po zastavení vypneš motor, turbína sa zrazu razom prestane točiť. V turbe ostane rozhorúčený motorový olej, ktorý sa v dôsledku extrémne vysokej teploty spáli. A v ložiskách vznikne uhlíková usadenina. Keď sa takto zachováš raz, nič sa nestane. No ak sa tejto chyby dopúšťaš pravidelne, usadeniny sa nakopia, ložisko sa rýchlejšie opotrebuje, turbo začne prepúšťať olej, stratí svoju účinnosť a tebe neostane nič iné, než ho repasovať alebo vymeniť. To znamená, že z peňaženky ti zmizne pár stoviek, v horšom prípade aj tisícok eur.
Čo robiť, aby turbo v tvojom aute dlho vydržalo?
Ako sa zachovať, aby ti turbo neodišlo predčasne? Návod je jednoduchý. Keď dávaš svojmu autu zabrať a následne zaparkuješ, nevypínaj motor hneď. Nechaj ho bežať na voľnobehu približne minútku, aby sa turbo schladilo motorovým olejom. Následne nebude hroziť, že sa olej spáli a vzniknú uhlíkové usadeniny.
Zaujímavosť: Mnohé moderné autá sú vybavené systémom automatického dochladzovania turbodúchadla. Teda, aj keď vypneš motor hneď po veľkej „nakladačke“, turbo sa schladí a nehrozí jeho poškodenie. Určite však nespravíš chybu, keď necháš turbo dochladiť aj klasicky, tak, že necháš motor chvíľu bežať na voľnobeh.
Pre správne fungovanie turba je zároveň kriticky dôležitý motorový olej. Ak je už starý a špinavý, ložiská turbodúchadla sa budú rýchlejšie opotrebúvať, či už vplyvom nečistôt, alebo nedostatočného chladenia. Rozhodne preto nepodceňuj pravidelné výmeny oleja a uisti sa, že do svojho auta dávaš triedu oleja, ktorú odporúča výrobca.