Kyberšikana, strata pozornosti počas vyučovania či šírenie hoaxov sú riziká, ktorým čelia žiaci základných škôl, ktorí používajú smartfóny. Tvrdí to odborník na kybernetickú bezpečnosť Michal Srnec. Upozorňuje na to, že používanie telefónov maloletými so sebou prináša aj riziká.
Podľa prieskumu kupuje 23,4 percenta rodičov prvý smartfón deťom už pri nástupe na prvý stupeň základnej školy. „Smartfóny prinášajú neobmedzené možnosti využitia, od hrania online hier cez četovacie aplikácie až po prístup na internetové stránky vrátane tých, ktoré sú pre deti nevhodné. Rodičia by preto mali byť obozretní a dohliadať na to, ako deti využívajú smarfóny,“ vysvetlil Michal Srnec zo spoločnosti Aliter Technologies. Ako doplnil, v súčasnosti obe najrozšírenejšie mobilné platformy ponúkajú tzv. dohľadové aplikácie a v nich rôzne možnosti nastavenia.
Spôsobov, ako na deti dohliadnuť, je podľa odborníka viacero, najrozšírenejšie sú takzvané rodičovské aplikácie. Tie umožňujú rodičom dať pozor na to, ako dieťa využíva telefón, a vopred zablokovať prístup tam, kam by ho nemalo mať.
„Rodičia môžu v smartfóne dieťaťa nastaviť obmedzenia na prístup ku konkrétnym aplikáciám, stránkam, obsahu alebo zdieľaniu citlivých údajov tak, aby boli deti chránené systémovo. Moderné zariadenia tiež umožňujú nastaviť lokalizáciu, vďaka nej budeme mať prehľad o tom, kde sa dieťa nachádza,“ uviedol Srnec. Rodičia by mali v smartfóne podľa neho nastaviť pre seba rolu administrátora a pre dieťa úlohu používateľa, aby dieťa nemalo možnosť meniť nastavenia.
Podľa odborníka je potrebné s deťmi otvorene komunikovať o nástrahách na internete a vzdelávať ich. „Deťom musíme vysvetliť rozdiel medzi reálnym a virtuálnym svetom. Čo sa dostane na internet, na internete zostane. Zdieľanie informácií zo súkromného života, svojich fotiek či nevhodné komentáre môžu deti vystaviť riziku kyberšikany, ktorá je rozšírená,“ poznamenal.
Podľa prieskumu z roku 2021, ktorý zorganizovalo ministerstvo vnútra a ministerstvo školstva na vzorke 1112 základných a stredných skôr, zažilo kyberšikanu viac ako 20 percent žiakov. Ako doplnil odborník, v prípade, ak deti rady hrajú hry či často využívajú obľúbené aplikácie, rodič môže nastaviť aj limit používania na určený počet hodín denne tak, aby smartfón nerušil koncentráciu detí.
Srnec neodporúča spárovať bankovú kartu s telefónom dieťaťa či hernou aplikáciou, ktorú dieťa používa. „Evidujeme prípady, keď deti bez vedomia rodičov nakúpili do hier rozšírenia za tisíce eur,“ uzavrel.