Pán prsteňov patrí medzi to najlepšie, čo kedy svetová kinematografia vytvorila. Dokonalá syntéza remeselnej zručnosti, divácky atraktívneho žánru fantasy a mladých talentov, ktoré zmenili Hollywood a svet zároveň. Trilógia si získala takú veľkú fanúšikovskú základňu, že sa premieta na samostatných festivaloch a ľudia si dodnes púšťajú soundtracky, ktoré zmenili spôsob, ako sa na filmovú hudbu pozeráme.
Pán prsteňov taktiež zmenil spôsob, ako sa ľudia pozerajú na fantasy. Vtedy sa tento žáner začínal meniť na rýchlo použiteľné rozprávky, ktoré sa zhltli pri jednom posedení pri televízii. Táto séria ale z fantasy žánru spravila seriózneho hráča, schopného vyhrávať najvyššie ceny a zarábať obrovské peniaze zároveň. Na počiatku sa však tohto kráľovského projektu nechcel nikto chytiť. Existoval len jeden muž, jeho tím a ich veľký sen.
Ten musel prejsť niekoľkými variáciami a zmenami predtým, než došiel do finále, ktoré dnes tak dobre poznáme. Režisér Peter Jackson to s tvorbou tejto legendárnej trilógie nemal vôbec ľahké a v tomto článku sa pozrieme na to, ako to chvíľu vyzeralo tak, že žiadny Pán prsteňov nikdy nevznikne.
Mladý Peter Jackson v Hollywoode
Základné figúrky tohto deja: Peter Jackson v roku 1993 založil spoločnosť Weta digital, ktorá sa v nasledujúcom roku rozrástla o Weta Workshop. Ide o spoločnosť z Nového Zélandu, zodpovednú za vizuálne efekty jeho prvých hororovo komediálnych filmov ako The Frighteners, Heavenly Creatures a neskôr aj hitov ako Pán prsteňov, King Kong, Hobbit a ďalších Hollywoodskych trhákov z dielní iných režisérov.

Keď Peter Jackson dokončil produkciu The Frighteners, začal spolu s kolegyňou Fran Walsh pracovať na originálnom fantasy projekte. The Frighteners predstavovali pre Jacksona prvý veľký Hollywoodsky štúdiový film.
Späť k pôvodnému fantasy projektu – čím viac nad tým dvojica rozmýšľala, tým viac si uvedomovala, že ich nápady neustále pripomínajú Tolkiena. Nakoniec sa rozhodli požiadať Harveyho Weinsteina, aby zistil, kto vlastní práva na Pána prsteňov.
Harvey Weinstein, dnes už odsúdený delikvent a násilník, bol vtedy šéfom hollywoodskeho štúdia Miramax. Weinstein súhlasil, ale rokovania s producentom Saulom Zaentzom, vlastniacim práva pre Pána prsteňov, boli náročné – najmä kvôli ich predchádzajúcim konfliktom z predošlých spoluprác.

Napriek tomu sa Jackson a jeho tím pustili do príprav: s pomocou WETA vybudovali tím, začali pracovať na výprave a napísali dve filmové verzie – Spoločenstvo prsteňa a Vojna o prsteň. O komplikáciách v spolupráci s Weinsteinom sa Jackson rozrečnil už dávnejšie v rozhovore pre web Independent.
Weistein a dvojdielny Pán prsteňov
Weistein sa snažil získať práva na Pána prsteňov, zatiaľ čo Jackson získaval jednu ponuku za druhou. Štúdio Universal bolo z jeho projektu The Frighteners, ktoré sa v tom čase ešte len dokončovalo, nadšené. Na stole mu pristála ponuka natočiť nového King Konga, ale aj novú časť série Planéta opíc. Nuž, Jackson nemohol odolať a eventuálne povedal, že jeho ďalším projektom bude King Kong pre štúdio Universal.
Akonáhle sa Weinstein dopočul o tejto novinke, tak explodoval do nekonečnej sopky nenávisti a zlosti. Hádka hollywoodskych štúdií sa skončila víťazstvom oboch strán: Weinstein získal práva na niekoľko menších filmov, Jackson sa mu musel upísať s tým, že začne produkciu na dvoch filmoch zo sveta Pána prsteňov a ešte k tomu si bude môcť natočiť King Konga pre Universal.
Všetci mohli byť spokojní, kebyže film The Frighteners vtedy nepríde do kín a neukáže sa, že ho nikto nechce vidieť. Film zarobil iba 16-miliónov dolárov, čo je pre filmové štúdio ako Universal takmer nič. Zrušili plánovaného King Konga, aj keď sa Jackson a jeho tím už takmer rok snažili vytvoriť návrhy a dizajn legendárnej opice a jej sveta.
Toto spôsobilo, že sa vyhorený Jackson ocitol znova pred Weinsteinom. Nemal nič. Weinstein ho ale privítal späť v Miramaxe s tým, že má 18 mesiacov na to, aby mu predstavil koncept dvoch filmov zo sveta Pána prsteňov. Jackson si vždy stál za tým, že Pán prsteňov musí byť trilógia – čiže každá jedna kniha musí dostať svoj vlastný film. Weinstein mal ale peniaze a moc, čiže muselo byť po jeho.
Problémy, problémy a ešte ďalšie problémy
Veci sa začali okamžite komplikovať. V priebehu 18 mesiacov, keď sa Jackson ponáral hlbšie do scenára, začínal prichádzať na to, že s Weinsteinom nikdy nespravia film, ktorý si Tolkien a jeho fanúšikovia zaslúžia. Weisntein totižto Tolkienovi nerozumel a predstavoval preňho len spôsob, ako zarobiť peniaze a spraviť z Jacksona šťastného muža.
Weinstein chcel v istom bode nahradiť Jacksona za Quentina Tarrantina a celý projekt spraviť za maximálne 75 miliónov dolárov. Scenáre preto pôsobili ako zrýchlená verzia trilógie – príbeh bol zachovaný, ale chýbala mu hĺbka postáv, atmosféra Stredozeme a poézia Tolkienovho sveta. Sam bol už vtedy jasne hlavným hrdinom, no postavy ako Pippin, Merry, Arwen či Gollum boli ešte nedostatočne rozvinuté, niekedy až kompletne chýbajúce.
Keď Weinstein navrhol všetko zredukovať na jeden štvorhodinový film, Jackson odmietol. Dva filmy predstavovali pre Jacksona znesiteľné minimum. Weinstein sa nahneval a projekt poslal do „turnaroundu“ – čo znamená, že iné štúdio ho mohlo odkúpiť, ale len ak zaplatí všetky náklady a ponechá Miramax ako producenta.
Pre Jacksonov projekt to znamenalo kompletnú katastrofu. Spoločnosť Weta už mala navrhnuté dizajny príšer a sveta, no ak projekt nechcel riešiť Miramax, pravdepodobne ho nechcel riešiť nikto.
Vyvrcholenie tohto reálneho hollywoodskeho príbehu nájdeš na ďalšej strane