Ľudia radi spomínajú na chute detstva a maškrty, ktoré dnes už v obchodoch nenájdeme. Sami sme sa o tom mnohokrát presvedčili, keď sa pod našimi príspevkami opakovane rozprúdili diskusie o tom, ktorá legendárna sladkosť by sa mala vrátiť. Medzi najčastejšie skloňované názvy v takýchto prípadoch patria Vlnky.
Tento milovaný keksík z českej Opavy sa už niekoľko rokov nevyrába. Ako je možné, že napriek svojej legendárnej povesti Vlnky dnes už nedostaneme? Môže sa na tom niečo zmeniť? Odpovede sme hľadali u samotného výrobcu Opavia, patriaceho do skupiny Mondeléz.
Ľudí tešili desaťročia
Vlnky sa začali vyrábať niekedy na prelome 50. a 60. rokov minulého storočia a posledné kusy sa v obchodoch objavili v roku 2011. Každý z nás si určite pamätá na ikonické farebné obaly, ktoré symbolizovali štyri rôzne príchute Vlniek.
Na otázku, prečo bola výroba Vlniek ukončená, nám odpovedala Eva Železná zo spoločnosti Mondeléz:
Ich výroba bola ukončená, pretože zákazníci o ne prestali mať záujem. Spoločnosť reaguje svojou ponukou na dopyt. Výroba každého produktu vyžaduje určitý minimálny objem kvôli rozloženiu nákladov. Akonáhle je o produkt menší záujem, než je toto minimum, nemôže výroba pokračovať.
Ide teda o jasný výsledok logických pravidiel trhu. Nemá zmysel predávať niečo, čo nikto nekupuje. Napriek tomu, že subjektívne sme žili v presvedčení „kto by nemal rád Vlnky?“ realita podložená číslami z predaja hovorila niečo iné.
Ako sme sa z odpovede od Mondelézu dozvedeli, výrobu Vlniek komplikoval jeden špecifický faktor – ich tvar. Pre svoj tvar vyžadovali špeciálne formy na pečenie, ktoré sa na rozdiel od iného oblátkového sortimentu nedajú použiť na nič iné.
Už sa nevrátia
Fanúšikovia Vlniek v Česku iniciovali petície s niekoľkými stovkami podpisov, avšak ani to túto obľúbenú maškrtu nevrátilo do výroby. Na rôznych internetových trhoviskách sa v priebehu rokov objavovali inzeráty, v ktorých ľudia za niekoľkonásobok pôvodnej ceny predávali posledné prežívajúce Vlnky.
Ak ti Vlnky evokujú „staré dobré časy“ nemusí ísť len o iracionálny pocit. Vlnky sa vytratili zhruba v tom období, keď Slovensko prestalo byť nazývané „Tatranským ekonomickým tigrom“ a v spoločnosti začala silnieť neistota a strach z budúcnosti. Čiže z pohľadu Slováka sú Vlnky skutočne jedným z fenoménov doby, keď „bolo dobre“.

Vlnky sa už zrejme nikdy nevrátia, avšak milovníci sladkého nemusia zúfať. Len samotný Mondeléz v našom regióne ponúka asi 500 výrobkov a každodenne na trh prinesie niekoľko desiatok noviniek. Výber je skutočne široký a ak máš ochotu skúšať, určite nájdeš niečo, čo ťa očarí rovnako, ako kedysi Vlnky.