Hoci štát vytvoril bezplatný elektronický objednávací systém na vyšetrenia k lekárom, väčšina poskytovateľov zdravotnej starostlivosti ho nevyužíva. Namiesto toho preferujú komerčné portály, ktoré si za objednanie účtujú poplatky od pacientov. Táto situácia obzvlášť zaťažuje pacientov s nižšími príjmami. Téme sa venoval portál Správy STVR.
„Ak si zoberieme, že je to pacient invalidný dôchodca a potrebuje ísť k štyrom špecialistom, všeobecnému lekárovi a má za každé objednanie zaplatiť 20 eur, jednoducho je to finančne náročné,“ upozorňuje Mária Lévyová, prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov.
Štátny systém je dostupný na národnom portáli zdravia v sekcii e-objednanie, kde si pacienti môžu vyhľadať lekára a objednať sa na vyšetrenie. Problémom však zostáva, že len malé percento lekárov tento systém aktívne využíva.
Prečo lekári ignorujú štátny systém
Odborníci identifikovali niekoľko dôvodov, prečo poskytovatelia zdravotnej starostlivosti uprednostňujú komerčné riešenia. Jedným z hlavných nedostatkov štátneho systému je neschopnosť objednať sa na konkrétny čas.
„Je tam vlastne iba jedna jediná možnosť. Vy si nájdete lekára, zistíte, či je možné sa uňho týmto spôsobom objednať a napíšete mu. Nevyberáte si ani termín,“ vysvetľuje Jana Ježíková, odborníčka na zdravotníctvo.
Prezidentka Zväzu ambulantných poskytovateľov Jaroslava Orosová priznáva, že lekári nemajú záujem o centrálny objednávací systém aj z ekonomických dôvodov: „Treba si hovoriť pravdu, prečo poskytovatelia používajú radšej objednávacie systémy tretích strán – poplatkami za objednanie cez nejaký portál v podstate dofinancovávajú stratu, ktorú im spôsobuje štát.“

Možné riešenia situácie
Napriek všetkým problémom existujú lekári, ktorí štátny systém úspešne využívajú. Všeobecná lekárka Andrea Staníková ho hodnotí pozitívne: „Mne sa s ním pracuje veľmi dobre. Keď sa niekto objedná, tak mi príde notifikácia vždy na email a sestrička sa ráno pozrie a teda už vie o pacientoch.“
Odborníci sa zhodujú, že štát by mal lekárov viac motivovať k používaniu bezplatného systému, prípadne zvážiť jeho povinné používanie. Ak by sa podarilo systém vylepšiť a rozšíriť medzi poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, pacienti by sa mohli objednávať bez finančnej záťaže a získali by lepší prístup k zdravotnej starostlivosti.