Veľké reťazce zvádzajú na Slovensku neúprosný súboj, ktorý sa vyrovnáva rôznymi oznámeniami o nových technológiách či úprave sortimentu. Významnú rolu hrajú aj nové pobočky alebo prístup k zákazníkom. Bitka o prvenstvo je tak mohutná, že čo i len najmenší posun v hociktorom zo spomenutých oblastí dáva reťazcu veľkolepú výhodu. Web Techbyte informoval, že nemecký Lidl ide v stopách svojej sesterskej spoločnosti Kaufland a zavedie novinku, ktorú žiadalo mnoho zákazníkov.
Hovoríme o digitálnych pokladničných blokoch, ktoré ešte pred pár rokmi pôsobili ako vzdialená budúcnosť, sa postupne stávajú bežnou súčasťou nákupov na Slovensku. Medzi prvými veľkými reťazcami, ktoré ich u nás zaviedli, bol Kaufland. Ten je spolu s Lidlom súčasťou skupiny Schwarz Gruppe, čiže si na jednej strane konkurujú, no na druhej ťahajú za jeden povraz.
Kaufland ešte dávnejšie spustil projekt bezpapierových bločkov v rámci svojej aplikácie a označil ho za jednu z najväčších ekologických inovácií v slovenskom maloobchode. Teraz však k nemu pribúda aj Lidl, ktorý chce svojim zákazníkom naďalej uľahčovať nakupovanie.
Lidl na ťahu
Informáciu o digitálnych pokladničných blokoch od Lidlu potvrdila hovorkyňa spoločnosti Adriana Maštalircová, podľa ktorej sa nová funkcia objaví v aplikácii Lidl Plus. Zákazníci tak budú môcť po novom rozhodnúť, či chcú papierový blok, alebo dajú prednosť digitálnej alternatíve. Spustenie však nebude okamžité – ide o plánovanú funkciu, ktorá príde v najbližších mesiacoch.
Zavádzanie digitálnych blokov má jasný cieľ: znížiť zbytočnú spotrebu papiera. V praxi totiž väčšina bločkov skončí v koši len pár sekúnd po tom, ako ich zákazník prevezme. Reťazce dlhodobo upozorňujú, že ide o tisíce kilometrov papiera ročne, čo predstavuje výraznú ekologickú záťaž. Kaufland odhaduje, že len jeho prevádzky dokážu vďaka digitalizácii ušetriť až 44-tisíc kilometrov bločkového pásu.
Ako budú nové bločky fungovať?
V praxi bude fungovanie Lidl bloku podobné ako v Kauflande. Zákazník si v mobilnej aplikácii aktivuje digitálny blok jedným kliknutím a pri nakupovaní sa mu po zaplatení automaticky objaví v účte. Fungovať to bude na samoobslužných pokladniach aj na tých s personálom. Podmienkou je len mať aplikáciu nainštalovanú a prihlásiť sa do nej pred nákupom.
Digitálny blok má rovnakú právnu hodnotu ako klasický papierový. Reťazce garantujú, že spotrebiteľ ho môže použiť pri reklamácii aj pri vrátení tovaru. V prípade Kauflandu sa bločky uchovávajú v aplikácii až tri roky, čo môže byť pre mnohých zákazníkov výraznou výhodou – papierové bločky totiž často vyblednú, stratia sa alebo jednoducho skončia v koši.
Digitálne bločky pritom nie sú žiadnou novinkou len v supermarketoch. Už niekoľko rokov fungujú napríklad v niektorých slovenských lekárňach, ako napríklad Dr. Max. Tie posielajú blok priamo na e-mail alebo ho ukladajú v rámci vernostného účtu zákazníka. Vďaka prepojeniu s kartou si lekáreň ľahko overí identitu kupujúceho a bloček mu doručí elektronicky.
Ekologická alternatíva má svoje limity
Starší ľudia či technicky menej zdatní zákazníci upozorňujú, že digitálne bloky môžu byť pre nich komplikáciou. Nie každý má smartfón alebo dostatočnú znalosť aplikácií, čo môže byť pre túto skupinu bariéra. Reťazce preto zdôrazňujú, že papierové bločky zostanú dostupné a nikto nebude nútený prejsť na elektronickú formu.
Napriek tomu trend digitalizácie naberá na sile. Podľa maloobchodníkov zákazníci využívajú elektronické verzie čoraz častejšie a mnohí oceňujú, že majú všetky bločky pohromade, prehľadné a archivované. Aj preto sa očakáva, že k projektu sa v blízkej budúcnosti pridajú ďalšie reťazce. Medzi nimi COOP Jednota, TERNO či KRAJ, ktoré už dnes poskytujú základné elektronické alternatívy.
Slovenský maloobchod tak prechádza výraznou modernizáciou, ktorá má potenciál zmeniť spôsob, akým nakupujeme. Digitálne pokladničné bloky sú jedným z krokov k ekologickejšiemu, praktickejšiemu a prehľadnejšiemu systému. A hoci nejde o revolúciu zo dňa na deň, je pravdepodobné, že o pár rokov bude papierový blok pre väčšinu zákazníkov skôr výnimkou než pravidlom.






















