Deň nemôže začať krajšie ako tým, keď doslova utekáš do školy alebo práce. Jedným z dôvodov, prečo opäť nestíhaš, je aj meškajúci vlak. S podobným problémom sa stretáva mnoho Slovákov a taktiež aj redaktori z našej redakcie. Preto sme sa rozhodli osloviť Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) a dozvedieť sa, prečo aj napriek novému grafikonu vlaky stále meškajú.
Naším pozorovaním na trase Žilina – Bratislava a opačne sme zistili, že od zavedenia nového grafikonu sa stalo len párkrát z desiatok našich jázd, že vlak nemeškal a prišiel načas. Nehovoríme o 5-minútovom meškaní, ale o 10-, 15- a niekedy aj viac ako 20-minútovom. Pred spustením nového grafikonu mala trvať cesta na spomenutej trase dve a pol hodiny. Po aktualizácii to mali rýchliky Ex 6xx zvládnuť za dve hodiny, rýchliky R 7xx za dve a pol hodiny.
Naša hlavná otázka znela jasne – čo spôsobuje tieto meškania? Odpovedal hovorca spoločnosti ZSSK Tomáš Kováč.
Prečo meškajú vlaky?
Najlepším ukazovateľom dochvíľnosti dopytovanej trati je vedenie rýchlikov R 7xx, ktoré jazdia čisto z Bratislavy do Žiliny. Z 1 433 vypravených vlakov prišlo v prvom kvartáli 2023 načas (do 5 minút – plus aj mínus – vrátane) 692. Viac ako 15 minút meškalo na trati Bratislava – Žilina – Bratislava len necelých 12 % týchto vlakov. Pri vlakoch Ex a IC sú tieto čísla ešte lepšie.
V prvom kvartáli nám na žilinskej trati najviac komplikovali život prechodné obmedzenia traťových rýchlostí a výluky. Aktuálne sa totiž realizujú práce na žilinskej stanici (najväčšia investícia v histórii ŽSR), ktoré spomaľujú príchod a prechod touto stanicou v závislosti od v danom čase prebiehajúcich konkrétnych prác. Po ich ukončení sa jazda na úseku zlepší a aj zrýchli.
Meškania vlakov okrem výluk často spôsobuje nasadenie pomalšieho rušňa bez systému ETCS či vagóna na 160 km/h trati na ramene Bratislava – Žilina. Toto bol v prvom kvartáli 2023 aj najčastejší dôvod meškania vlakov R 7xx Bratislava – Žilina. Tento dôvod vytvára meškanie spravidla do 15 minút, nie viac. Nový grafikon potrebu „rýchlych rušňov“ s ETCS podstatne zvýšil.
Aj preto práve prebieha inštalácia ETCS do všetkých 21 rušňov radu 361.1. Schválenie prevádzky od povoľovacích orgánov predpokladáme najneskôr od grafikonu 2023/2024. Na základe čiastkových povolení však odhadujeme, že prvé rušne radu 361.1 s ETCS môžu byť na tomto ramene zaradené už vo štvrtom kvartáli tohto roka.
Štatistiky meškaní vlakov v prvom kvartáli roku 2023
Meškanie vlakov IC na celej trase BA – KE – BA: Vypravených bolo 715 vlakov. Do 5 minút (vrátane) malo meškanie 578 vlakov zo 715. Nad 5 minút malo meškanie 137 vlakov zo 715. Priemerné meškanie zo všetkých vypravených vlakov sú 4 minúty.
Meškanie vlakov Ex 6xx na rovnakej trase: Vypravených bolo 1 258 vlakov. Do 5 minút (vrátane) malo meškanie 518 vlakov z 1 258. Nad 5 minút malo meškanie 740 vlakov z 1 258. Priemerné meškanie zo všetkých vypravených vlakov je 14 minút.
Meškanie vlakov R 7xx na rovnakej trase: Vypravených bolo 1 433 vlakov. Do 5 minút (vrátane) malo meškanie 692 vlakov z 1 433. Nad 5 minút malo meškanie 741 vlakov z 1 433. Priemerné meškanie zo všetkých vypravených vlakov je 7 minút.
Máš nárok na odškodnenie
Služba Supergarancia ZSSK nerieši dôvody meškania. Zaručuje cestujúcim vrátenie cestovného pri meškaní v ich cieľovej stanici z akéhokoľvek dôvodu. Týka sa to cestujúcich, ktorí na svoju prepravu využili vlaky InterCity (linky Bratislava – Košice – Bratislava) a všetky vlaky na trati Bratislava – Komárno – Bratislava a jednorazové cestovné lístky si zakúpili v e-shope ZSSK alebo v mobilnej aplikácii Ideme vlakom.
Takíto ľudia môžu byť odškodnení pri meškaní vlaku v ich cieľovej stanici z akéhokoľvek dôvodu vo výške 50 % zo zaplateného cestovného (+ pri IC vlakoch občerstvenie 1 €) pri zdržaní 60 – 119 minút, respektíve 100 % z ceny zaplateného cestovného pri meškaní nad 120 minút (+ pri IC vlakoch občerstvenie 2 €).