Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Piatok 26.4.2024
sk
Jaroslava
cz
Oto
, Ota, Otto

Ľudia nestíhajú do práce, žiaci do školy. Pýtali sme sa ZSSK, prečo meškajú slovenské rýchliky

Aké sú hlavné príčiny tohto nekončiaceho problému?


Deň nemôže začať krajšie ako tým, keď doslova utekáš do školy alebo práce. Jedným z dôvodov, prečo opäť nestíhaš, je aj meškajúci vlak. S podobným problémom sa stretáva mnoho Slovákov a taktiež aj redaktori z našej redakcie. Preto sme sa rozhodli osloviť Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) a dozvedieť sa, prečo aj napriek novému grafikonu vlaky stále meškajú.

Naším pozorovaním na trase Žilina – Bratislava a opačne sme zistili, že od zavedenia nového grafikonu sa stalo len párkrát z desiatok našich jázd, že vlak nemeškal a prišiel načas. Nehovoríme o 5-minútovom meškaní, ale o 10-, 15- a niekedy aj viac ako 20-minútovom. Pred spustením nového grafikonu mala trvať cesta na spomenutej trase dve a pol hodiny. Po aktualizácii to mali rýchliky Ex 6xx zvládnuť za dve hodiny, rýchliky R 7xx za dve a pol hodiny.

Naša hlavná otázka znela jasne – čo spôsobuje tieto meškania? Odpovedal hovorca spoločnosti ZSSK Tomáš Kováč.

Prečo meškajú vlaky?

Najlepším ukazovateľom dochvíľnosti dopytovanej trati je vedenie rýchlikov R 7xx, ktoré jazdia čisto z Bratislavy do Žiliny. Z 1 433 vypravených vlakov prišlo v prvom kvartáli 2023 načas (do 5 minút – plus aj mínus – vrátane) 692. Viac ako 15 minút meškalo na trati Bratislava – Žilina – Bratislava len necelých 12 % týchto vlakov. Pri vlakoch Ex a IC sú tieto čísla ešte lepšie.

V prvom kvartáli nám na žilinskej trati najviac komplikovali život prechodné obmedzenia traťových rýchlostí a výluky. Aktuálne sa totiž realizujú práce na žilinskej stanici (najväčšia investícia v histórii ŽSR), ktoré spomaľujú príchod a prechod touto stanicou v závislosti od v danom čase prebiehajúcich konkrétnych prác. Po ich ukončení sa jazda na úseku zlepší a aj zrýchli.

ZSSK, vlak, rýchlik, vozeň, Slovensko, železnica
TASR/Ilustračné foto

Meškania vlakov okrem výluk často spôsobuje nasadenie pomalšieho rušňa bez systému ETCS či vagóna na 160 km/h trati na ramene Bratislava – Žilina. Toto bol v prvom kvartáli 2023 aj najčastejší dôvod meškania vlakov R 7xx Bratislava – Žilina. Tento dôvod vytvára meškanie spravidla do 15 minút, nie viac. Nový grafikon potrebu „rýchlych rušňov“ s ETCS podstatne zvýšil.

Aj preto práve prebieha inštalácia ETCS do všetkých 21 rušňov radu 361.1. Schválenie prevádzky od povoľovacích orgánov predpokladáme najneskôr od grafikonu 2023/2024. Na základe čiastkových povolení však odhadujeme, že prvé rušne radu 361.1 s ETCS môžu byť na tomto ramene zaradené už vo štvrtom kvartáli tohto roka.

Šarlatán v Žiline „odstraňoval“ z ľudí očkovanie, vyliečení ďakovali Ježišovi. Tieto zábery musíš vidieť

Mohlo by ťa zaujímať:

Šarlatán v Žiline „odstraňoval“ z ľudí očkovanie, vyliečení ďakovali Ježišovi. Tieto zábery musíš vidieť

Štatistiky meškaní vlakov v prvom kvartáli roku 2023

Meškanie vlakov IC na celej trase BA – KE – BA: Vypravených bolo 715 vlakov. Do 5 minút (vrátane) malo meškanie 578 vlakov zo 715. Nad 5 minút malo meškanie 137 vlakov zo 715. Priemerné meškanie zo všetkých vypravených vlakov sú 4 minúty.

Meškanie vlakov Ex 6xx na rovnakej trase: Vypravených bolo 1 258 vlakov. Do 5 minút (vrátane) malo meškanie 518 vlakov z 1 258. Nad 5 minút malo meškanie 740 vlakov z 1 258. Priemerné meškanie zo všetkých vypravených vlakov je 14 minút.

Meškanie vlakov R 7xx na rovnakej trase: Vypravených bolo 1 433 vlakov. Do 5 minút (vrátane) malo meškanie 692 vlakov z 1 433. Nad 5 minút malo meškanie 741 vlakov z 1 433. Priemerné meškanie zo všetkých vypravených vlakov je 7 minút.

Mohlo by ťa zaujímať:

Slovenský raper Kali má problémy. Bude musieť ukončiť kariéru?

Máš nárok na odškodnenie

Služba Supergarancia ZSSK nerieši dôvody meškania. Zaručuje cestujúcim vrátenie cestovného pri meškaní v ich cieľovej stanici z akéhokoľvek dôvodu. Týka sa to cestujúcich, ktorí na svoju prepravu využili vlaky InterCity (linky Bratislava – Košice – Bratislava) a všetky vlaky na trati Bratislava – Komárno – Bratislava a jednorazové cestovné lístky si zakúpili v e-shope ZSSK alebo v mobilnej aplikácii Ideme vlakom.

Takíto ľudia môžu byť odškodnení pri meškaní vlaku v ich cieľovej stanici z akéhokoľvek dôvodu vo výške 50 % zo zaplateného cestovného (+ pri IC vlakoch občerstvenie 1 €) pri zdržaní 60 – 119 minút, respektíve 100 % z ceny zaplateného cestovného pri meškaní nad 120 minút (+ pri IC vlakoch občerstvenie 2 €).

ZSSK, vlak, rýchlik, vozeň, Slovensko, železnica
TASR

Tagy:

Matej Mičík
Hudba, rozhovory, zaujímavosti. Nič z toho mi nie je cudzie. Rovnako som fanúšikom krimi a záhad. Ak sa z mojich článkov dozvieš niečo, čo si nevedel, tak ich pre EMEFKA píšem správne.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.