Umelá inteligencia sa nenápadne, no zato veľmi rýchlo, vtesnala do našich bežných životov. Pomáha nám pri učení, v práci, radí nám, aké esá z rukáva vytiahnuť pri partnerských hádkach, a hľadá za nás tie najlacnejšie letenky. V poslednej dobe AI dokonca útočí aj na veriacich, a to snahou sprostredkovať im rozhovory s tým najvyšším z najvyšších.
Pravdou však ostáva, že hoci je umelá inteligencia šikovným pomocníkom, existuje nespočetné množstvo spôsobov, ako ju zneužiť. A taktiež nespočetné množstvo špekulantov, ktorí sa o to pokúsia. Ako príklad poslúži podvod s jedlom, na ktorý upozornil aj portál The Daily Dot. Spočíva v tom, že človek za pomoci AI upraví fotografiu doručeného jedla tak, aby vyzeralo ako súce na reklamáciu.
Podvody s jedlom
Funguje to na jednoduchom princípe. Človek si objedná jedlo, ktoré po doručení odfotí. Následne ho buď vo Photoshope, alebo za pomoci umelej inteligencie upraví tak, aby vyzeralo nedovarene či pokazene. Upravenú verziu fotografie zašle na zákaznícku podporu so sťažnosťou a žiadosťou o vrátenie peňazí. V mnohých prípadoch im pritom donášková služba vyhovie.
Tento typ podvodu sa rozšíril primárne na platforme DoorDash. S 56 % podielom na trhu DoorDash predstavuje najväčšiu platformu na doručovanie jedla v Spojených štátoch amerických. Svoje „šťastie“ vyskúšal aj používateľ X @King_Sukunaaa, ktorý na sociálnej sieti zverejnil dve fotografie svojho hamburgeru. Na jednej, tej originálnej, vyzerá úplne normálne. Na druhej má mäso surovú ružovú farbu.
„Upravujem fotku, aby mi DoorDash vrátil peniaze,“ napísal k príspevku, ktorý sa stal okamžitým virálom. Zatiaľ čo niektorí komentujúci označili muža za génia, mnohí s jeho konaním nesúhlasili. „Ďalší dôvod, prečo strácam vieru v dnešnú mladú generáciu. Neustále posúva latku nižšie. Keď toto DoorDash uvidí, prestane vracať peniaze aj zákazníkom, ktorí skutočne mali problém s objednávkou,“ podotkol jeden z používateľov.
Donášky jedla na Slovensku to majú podchytené
To, či sa s podobnými prípadmi stretávajú aj donáškové služby figurujúce na Slovensku, sme sa opýtali priamo ich. „S pokusmi o zneužívanie systému sa stretávame prakticky od začiatku nášho pôsobenia. Ide však skôr o ojedinelé prípady, nie o masový jav,“ vysvetlil Tomáš Kubík, hovorca slovenského a českého Woltu. Aj Adam Ruman zo spoločnosti Bolt Food potvrdil, že na Slovensku ide o extrémne zriedkavý typ správania.
Wolt si dôkladne overuje, komu skutočne treba vrátiť peniaze za prípadnú chybnú objednávku. „Každý takýto podnet prechádza viacerými kontrolami. Využívame software, manuálne posúdenia vyškoleným tímom, porovnanie s predchádzajúcimi reklamáciami, ale aj spätné overenie s reštauráciou, či daná situácia mohla reálne nastať. Okrem toho používame aj nový systém na detekciu podvodov,“ vysvetľuje Kubík.
Podchytené to majú aj v Bolte. „Máme k dispozícii interné spôsoby, ako si vieme takéto prípady overiť, detaily však zámerne nekomentujeme, aby sme nepovzbudili pokusy o zneužitie. Proces kontroly je nastavený tak, aby chránil férových zákazníkov aj partnerské reštaurácie,“ dodáva Ruman.
Bolt Food aj Wolt apelujú na to, že ak zákazníci opakovane alebo jednoznačne porušujú pravidlá platformy, môže dôjsť trvalému zablokovaniu účtu. „Je to štandardný postup, ktorý má chrániť férové prostredie pre reštaurácie, kuriérov aj zákazníkov,“ hovorí Kubík.






















