Kinematografia každým rokom naberá na vyššej úrovni. V zahraničí sme pri filmoch zvyknutí na extrémne vizuálne efekty, no na Slovensku sme o tom niekedy mohli len snívať. Slovenskí tvorcovia sa však čím ďalej, tým viac prekonávajú a našu tvorbu už niekedy môžeme zaradiť na úroveň tej svetovej.
K tomu prispieva aj najnovší seriál Prokurátorka od TV JOJ, pri ktorom pomáhal filmový režisér Dominik György. Vyštudoval hranú filmovú réžiu na pražskej FAMU a momentálne pracuje na svojom celovečernom debutovom filme. Nás zaujímalo, aká bola jeho úloha pri seriáli Prokurátorka a ako aj svojím konaním prispieva k tomu, aby kinematografia na Slovensku bola na vyššej úrovni.
Televízii JOJ nepomáhal iba v rámci seriálu Prokurátorka, ale dokonca si zahral v úspešnom seriáli Iveta, ktorý už chystá svoje druhé pokračovanie.
„V seriáli pôsobím na pozícii art directora, čo by sme mohli preložiť po slovensky ako umelecký vedúci, ktorý zodpovedá za všetok vizuál projektu. To znamená, že som mal na starosti primárne dôkazové materiály, ktoré sme inscenovali. Myslím si, že seriál Prokurátorka je špecifický práve v tom, že sme si miesto činu a fotografie sami vytvárali a nekupovali ich z fotobánk. Jednoducho sme to nenechávali len na rekvizitároch, ale robili sme organizované fotenia týchto dôkazových materiálov od posledného špendlíka až po mŕtvoly.“
Všetko sme zinscenovali spolu s fotografom Petrom Ondušom, umeleckými maskérmi a kostýmovou výtvarníčkou. Zamerali sme sa na absolútne detaily, poctivo sme si naštudovali materiály/spisy: kde má čo byť, o čo tam presne ide, čo je hlavný motív vraždy a podobne. Tak, aby sme to vedeli dôveryhodne zinscenovať,“ začína György.
Je to o vizuále
György ďalej prezradil, že to, čo divákov najviac láka na zahraničných filmoch, napríklad na Netflixe, je práve vizuál. „Okrem deja je nemenej dôležitý vizuálny stimul. Netflix a zahraničná produkcia sú hlavne o vizuále, farbách, kostýmoch, strihu, o scénografii. Divák sa nechce pozerať na nič nepekné, škaredé, neestetické. Snažili sme sa urobiť seriál na úrovni zahraničnej produkcie aj z pohľadu vizuálu, štýlovo, pekne. Chceli sme sa v tomto stretnúť, aby to nebola len jedna z ďalších slovenských kriminálok,“ pokračuje režisér.
Seriál Prokurátorka je jeden z mála seriálov, ktorý sa poctivo zameral na detaily, ktoré sú skutočne na vysokej úrovni. A to, čo možno v iných seriáloch ostáva ukryté, v seriáli divák uvidí. „Považujem za atraktívny moment, že keď vyšetrovateľ hodí fotografie či iný dôkazový materiál počas vypočúvania svedka či podozrivého na stôl, nie sú rozmazané. Práve naopak, divák uvidí, aký ohavný zločin sa udial. Snažili sme sa to naozaj urobiť čo najdôveryhodnejšie,“ rozpráva.
Scény, na ktoré divák nezabudne
Seriál Prokurátorka je okrem nadupaného vizuálu prepracovaný v tom, že je inšpirovaný reálnymi trestnými činmi, ktoré sa odohrali. „V seriáli sú scény, ktoré ilustrujú zločin, napríklad vytrhnuté črevá z brucha zavesené na strome. Na to divák nikdy nezabudne. Aj s pánom prokurátorom Šantom, keďže je to inšpirované jeho prípadmi, sme sa radili, ako má čo vyzerať,“ uvádza režisér.
Zaujímalo nás tiež, ako sa takéto vražedné scény točia. Hneď v prvých častiach sme mohli vidieť scénu, kde mladí chlapci týrali mačiatko. „Mačka bola umelá – plyšová a animovali sme ju na lankách. Následne rýchlym strihom a pohybom kamery a hercov súbežne vyzerala ako živá.“ V seriáli ešte uvidíme množstvo scén, kde sa ocitnú aj mŕtvoly. György prezradil, že takéto scény sa točia pomocou figurantov, ktorých nalíčia do požadovanej podoby. Všetky rekvizity vyrábali ručne, napríklad napodobeninu ľudských čriev. Fotografie si vieš pozrieť v našej galérii pod článkom.
Opýtali sme sa tiež, čo režisérovi chýba v rámci slovenskej kinematografie a prečo sa často zahraničným filmom či seriálom nemôžeme rovnať. „Ak sa bavíme z pozície art directora, tak by som povedal, že mi chýba väčšia snaha vo vizuále. My všetci vieme, ako to u nás funguje, že nie je čas, peniaze a chceme to mať všetci rýchlo. Chýba mi tam viac peňazí a čas venovaný na vizuál, aby mal divák pocit, že sa pozerá na niečo pekné a nemusí rozmýšľať len nad dialógmi, ktoré sú napísané v scenári. Ale nech má z toho zážitok, pretože je to vizuálne médium. Chýba mi celkovo viac vizuality,“ priznáva.
„Za réžiu ako režisér by som povedal, že mi v slovenskej tvorbe chýba viac atraktivity pre divákov, čo sa týka napríklad akčných scén. Niečo riskantné, niečo, čo tu ešte nebolo. Pretože, keď si pozriete moje filmy, možno odpadnete, ale aspoň sa pobavíte. Je to taký výstup z komfortnej zóny,“ zakončuje.
Ďalšie dve epizódy uvidíš už dnes o 20:40 na TV JOJ.
Aj v nasledujúcich dvoch epizódach nás čakajú brutálne prípady vyšetrovania prokurátorky a jej kolegov z policajného tímu. Zaujímavosťou je, že v tretej epizóde budú vypočúvať sestričku Emíliu, ktorú hrá herečka Lucia Lužinská, ktorá je v skutočnosti speváčkou. Zaspieva si aj vo vyšetrovačke a bude znieť poriadne šialene. Scény použité v tretej časti boli herecky také náročné, že sa museli nakrúcať až niekoľko dní a desiatky hodín vkuse.
Pri štvrtej epizóde bola zo strany TV JOJ snaha poukázať na to, aká dôležitá je práca vyšetrovateľov. Poukazuje na to, čo všetko je potrebné spraviť, aby nebol zbytočne obvinený niekto, kto je nevinný, aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že je vrahom.
Ilustračná fotografia | Autor: