Nejeden legendárny režisér začal práve tvorbou reklám. Napríklad Ridley Scott zodpovedný za Gladiátora, Votrelca a Bladerunnera natočil ešte pred točením veľkých filmov približne 2 000 reklám. Reklamy sú v podstate krátke filmy, ktoré taktiež musia mať príbeh, zápletku a miestami aj postavy.
Niektorí z týchto legendárnych tvorcov sa svojej vášne pre reklamy nikdy nezbavili. Tak ešte dodnes vznikajú legendárne spoty za milióny, čo svetu niekedy predali nepredateľné, inokedy zas ide skôr o úsmevu hodný výkon, čo mapuje históriu vývoja televízie, filmu a svetovej kultúry zároveň. Tak či tak, je zaujímavé sledovať, ako sa režisérsky štýl pretavil do televíznej reklamy.
Samozrejme, nie sú to obyčajné televízne reklamy. Podaktoré z nich pôsobia skôr ako trailery na filmy, iné sa zas neberú až tak vážne a využívajú slávu režiséra vo svoj prospech. Poďme teda priamo na to!
Ridley Scott: Apple – 1984
Už spomenutý Ridley Scott je jedným z tých tvorcov, ktorí si za svoju kariéru prešli tisíckami spotov. Medzi týmito režisérmi je aj David Fincher, ktorý natočil Sedem alebo Fight Club. Ten sa ale na tento zoznam nedostal. Síce sú jeho reklamy originálne a presne si držia jeho rukopis, niektorí režiséri proste natočili ešte výraznejšie spoty. Medzi tie patrí napríklad 1984 Super Bowl reklama pre Apple od Ridleyho Scotta.
Scott v tejto reklame využil spojenie dátumu prezentácie nových Apple výrobkov a titulného dátumu legendárnej knihy a filmu zároveň – 1984. Apple sa šikovne adaptoval a využil fenomén na to, aby dodal svojim novým produktom pocit originality a inovácie. Reklama stála približne 900 000 dolárov, čo by v dnešnej dobe predstavovalo 2,4 milióna dolárov.
David Lynch: Playstation 2 – The Third Place
David Lynch je jeden z najzvláštnejších a najoriginálnejších režisérov našej doby. Surrealistický, snový a nesmierne originálny tvorca stojí za kultovými filmami ako Eraserhead alebo Mullholand Drive. Jeho spot pre Playstation 2 pripomína mnohé jeho diela a bol súčasťou veľkolepej kampane novej videohernej konzoly. Nie je presne jasné, koľko Lynchov spot stál, ale odhaduje sa tak na 3 milióny dolárov.
Wes Anderson: American Express – My Life, My Card
S cenou 1,5 milióna dolárov sa popasoval aj Wes Anderson, ktorého originálny režijný štýl je v reklame pre American Express viditeľný z každého uhla pohľadu. Ukazujú sa tu elementy jeho filmov, ako napríklad Grand Hotel Budapest, dokonca aj niektorí z jeho obľúbených hercov. Jemná humornosť postáv z jeho filmov sa taktiež dostáva aj do jeho reklám. V tejto je ale hlavným aktérom sám Wes Anderson, ktorý sa však správa presne ako bežná postava z jeho filmov.
Anderson okrem toho ale natáča reklamy aj dnes, napríklad pre značky Prada, Montblanc, H&M a mnohé ďalšie. Aj tieto reklamy sa jednoducho oplatí vidieť.
Spike Jonze: Apple – Welcome Home
Spike Jonze, režisér známych filmov ako napríklad Her alebo Adaptácia, natočil v roku 2018 reklamu s názvom Welcome Home pre Apple HomePod. Spot je originálny svojou 5-minútovou dĺžkou, pozostávajúcou hlavne z epickej sekvencie, keď hlavná hrdinka príde domov a jej byt sa začne magicky rozširovať popri počúvaní hudby. Cena celej reklamy sa odhaduje na 5-10 miliónov dolárov, keďže ide o spot s veľkým počtom vizuálnych efektov.
Michel Gondry: Levi’s – Drugstore
Ďalším snovým režisérom na tomto zozname je Michel Gondry. Ten v roku 2004 natočil ikonický film Večný svit nepoškvrnenej mysle s Jimmom Carreym a Kate Winslet. V roku 1994 sa ale značka Levi’s rozhodla povolať ho na natočenie spotu pre ich ikonickú džínsovú kampaň 501. Reklama získala cenu v Cannes za svoju originalitu a zvláštny vizuálny štýl. Cena celej reklamy nie je jasná, avšak rôzne zdroje uvádzajú, že môže ísť o približne 1 milión dolárov.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane