Busta Cecílie Gonzagovej strhla v posledných mesiacoch pozornosť nejedného Slováka. O jej existencii a uložení v Levoči sa vedelo už dlhšie, no záujem o ňu vzrástol až v poslednom čase, najmä po jej veľmi utajenom prevoze na vtedy neznáme miesto.
Ešte v júni sa po Slovensku rozšírila správa o nečakanom prevoze tohto vzácneho umeleckého diela. Šok spôsobil generálny tajomník služobného úradu Ministerstva kultúry SR, Lukáš Machala, ktorý v sprievode ozbrojených kukláčov prišiel do Levoče a bustu od legendárneho talianskeho sochára Donatella z miesta jej uloženia odniesol. Okolnosti tohto prevozu boli veľmi záhadné. „Jediným cieľom bolo, aby sa s týmto dielom nemohlo nič stať. Buď, aby nebolo poškodené, alebo odcudzené,“ uviedol na Telegrame Machala.
K celej veci, dôvodom presunu a novému miestu uloženia sa vyjadrila aj ministerka kultúry Martina Šimkovičová, ako vtedy infomovali Tvnoviny: „Asi lebo je chránená, nie? Všetko sa dozviete. Potrebujeme odborníkov, aby to pozreli, aby sme zistili, či to je originál,“ reagovala.
Odborníci sa na bustu pozreli a rozhodli
Po úvodných peripetiách ohľadom jej presunu a následného zistenia, že sa skúmaniu originality budú venovať odborníci, konečne prišiel verdikt odhaľujúci skutočnosti tejto pamiatky. Ako uvádza TASR, busta Cecílie Gonzagovej z Levoče sa ukázala byť úmyselným falzifikátom z konca 19. storočia. Na tlačovej konferencii v stredu v historickej radnici v Levoči to potvrdil generálny tajomník služobného úradu Ministerstva kultúry SR, Lukáš Machala. Súčasne predstavil výsledky expertízy talianskeho profesora histórie a umenia Francesca Cagliotiho, ktorý bustu obhliadol 11. júla v špeciálnom zariadení rezortu vnútra v Topoľčiankach, kam bola presunutá z Levoče koncom mája.
Podľa Machalu odborný výskum preukázal, že dielo pochádza z konca 19. storočia, vyrobené po roku 1894 zo sadrového odliatku odvodeného od tzv. Belle Florentine v Louvri. Machala dodal, že nejde o portrét Cecílie Gonzagovej, ale o relikviár svätej Konštancie mučeníčky. Levočská busta tak spĺňa všetky kritériá úmyselného falzifikátu, nie bežnej reprodukcie renesančného originálu z 19. storočia. Vypracovaná štúdia je podľa Machalu verejne dostupná.
