Filmová tvorba na Slovensku sa pomaličky a opatrne blíži na úroveň svetovej kinematografie. Ešte jej, samozrejme, chýba niekoľko veľmi veľkých krokov, avšak zanedlho tam budeme. Zaujímalo ťa niekedy, ako to vyzerá na pľaci a aká je práca asistenta hlavného kameramana?
Táto viac než fyzicky aj psychicky náročná robota nie je pre slabých, a dnes ti prinášame rozhovor presne o týchto témach. Na otázky nám odpovedal prvý asistent kamery Marek, ktorý spolupracoval na mnohých slovenských aj zahraničných filmoch a seriáloch.
Koľko hodín trvá normálny deň natáčania? Aké kuriozity sa na ňom stávajú? Ako sa ku kamere Marek dostal? Ako sa vypracoval až na prvého asistenta a ako vyzerá jeho bežný deň na natáčaní? Toto a omnoho viac sa dozvieš v tomto rozhovore.
Ako si sa k filmu dostal? Zaujímal si sa o kameru už predtým?
Už keď som mal asi 12 – 13 rokov, tak som si na mobil, ktorý dokázal natáčať video, točil krátky western s figúrkami a to sa snažil pozliepať v počítači v programe moviemaker. A vlastne všetky hlúposti, čo sme s kamarátmi v detstve stvárali, tak sme natáčali, teda hlavne ja a potom som sa to snažil nejako postrihať.
Rôzne parkúrové skákanie, skákanie na lyžiach, na bicykloch, zjazdy. Prišla prvá GoPro kamera a ja som takmer všetko natáčal a nejak strihal dokopy. Hlavne teda bike videá. Potom prišla nejaká prvá zrkadlovka. A že treba si nejakú vysokú školu vybrať.
Tak som zistil, že sa dá študovať kamera. Ale zistil som teda, že by to chcelo doštudovať si nejakú kompozíciu, výtvarnosť a estetiku. Cítenie pre svetlo, pretože s tým som pracoval dosť málo. Ale teda nejak sa to podarilo. Dostal som sa na VŠMU.
Čo ti štúdium na VŠMU dalo?
VŠMU, asi ako každá slovenská škola, ti dá len toľko, koľko ty vynaložíš námahy, aby si niečo dosiahol. Bolo to fajn na ľudí, pretože stretneš na jednom mieste všetkých ľudí, čo potrebuješ k tvorbe nejakého audiovizuálneho diela. A zistíš, s kým si rozumieš, čo ťa baví viac, čo zase menej. Ja som takto pomaly zisťoval, že ma to ťahá viac k tej technickej práci ako umeleckej.
Potom som začal pracovať ako druhý asistent kamery, alebo na Slovensku známejšie ako technik, pre jeden kamerový rental v Bratislave. Takto som postupne spoznal a naučil sa používať všetku aktuálnu kamerovú techniku, s ktorou sa na Slovensku a vo svete pracuje.
Keď človek robí druhého asistenta kamery, nie je úplne priamo zodpovedný za ten daný setup kamery. Je nad ním ešte prvý asistent kamery – takzvaný ostrič. Je to vedúca pozícia v kamerovej posádke a je zodpovedný za komplet celý pack kamerovej techniky. Musí ju do detailov, do tej najmenšej skrutky poznať a nestratiť. Čo je zásadná, no niekedy dosť tricky úloha.
A to sa mi vlastne na tej práci začínalo páčiť a fascinovalo ma. Človek pracuje s naozaj drahými vecami. Často držíte v ruke objektív v hodnote bytu v centre Bratislavy, takže zodpovednosť tam musí byť. A pomaly som sa začal prepracovávať z druhého na prvého asistenta.
Viac PREMIUM článkov na podobnú tému:
- Kto stojí za profilom Ja zoberem lopatu? Kamaráti mi posielajú moje vlastné videá na pobavenie, nevedia, že som ich vytvoril ja, hovorí Martin
- Štyri Slovenky sa stali svetovým virálom: Pod každým videom je prosba o anglické titulky, vravia baby z FunFrky (ROZHOVOR)
- Slovenský kuriér o práci: Doručoval som balík už aj do sauny na dvore, latríny či psej búdy. Raz som zapadol v Lendaku a vyťahovali ma kone
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Emefka PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.V článku sa po odomknutí dozvieš
- Na akých veľkých projektoch spolupracoval
- Ako vyzerá bežný deň na pľaci a ako dlho trvá
- Aké sú úskalia práce s kamerou
- Aké netradičné zážitky má z natáčania
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity