Známa funkcia bola súčasťou Facebooku už od jeho vzniku. Niektorí ju milovali, iní zasa nenávideli. Hoci sa na dlhé roky vytratila z povedomia bežných používateľov, nikdy úplne nezmizla. Teraz Facebook ťahá štuchnutie opäť do popredia a zdá sa, že ľuďom sa tento krok naozaj páči.
Štuchnutie je späť, aj keď nikdy neodišlo
Funkcia štuchnutie (poke) tento rok rovnako ako Facebook oslavuje dvadsiate narodeniny. Za túto dobu si prešla veľmi dlhou cestou a jej umiestnenie na sociálnej sieti sa často menilo. V úplných začiatkoch malo pomerne prominentnú pozíciu pod profilovou fotkou otvoreného profilu, v spoločnosti funkcií ako „poslať správu“ alebo „odstrániť z priateľov“.
Počas mnohých redizajnov Facebooku sa menilo aj tlačidlo pre štuchnutia a dlhú dobu bolo pred očami ľudí schované. Vďaka nedávnym zmenám sa k nemu dá dostať tak, že človek napíše do vyhľadávača poke a následne klikne na prvú položku vo výsledkoch vyhľadávania. To mu zobrazí zoznam všetkých jeho priateľov s možnosťou poslať štuchnutie.
Čo štuchnutie vlastne znamená? Nikto nevie. Ani Facebook nikdy neposkytol jednoznačné vysvetlenie, čo má štuchnutie symbolizovať. Ide o spôsob, ako s niekým flirtovať? Alebo ho otravovať? Asi to všetko závisí od toho, ako si ho odosielateľ a prijímateľ interpretujú.
Facebook na svojej stránke podpory poskytuje iba veľmi stručnú definíciu: „Ľudia môžu štuchnúť svojich priateľov na Facebooku. Keď niekoho štuchneš, dostane oznámenie.“
Obľúbila si to mladá generácia
Facebook momentálne zavádza niekoľko drobností, vďaka ktorým bude rozosielanie štuchnutí jednoduchšie. Jednou z nich je napríklad to, že tlačidlo pre štuchnutie je viditeľné pri vyhľadávaní priateľov. Tieto aktualizácie zavádza Facebook postupne, je preto možné, že kým ty budeš mať všetko po starom, niekto iný zmeny už vidí.
V niektorých krajinách vďaka aktualizácii zažívajú štuchnutia hotovú renesanciu. Facebook v príspevku na Threads uviedol, že za posledný mesiac sociálna sieť zaznamenala až trinásťnásobný nárast počtu odoslaných štuchnutí. Viac ako polovica všetkých štuchnutí bola odoslaná používateľmi vo vekovej kategórii 18-29 rokov. Určite by sa medzi nimi našli aj ľudia, ktorí v časoch zrodenia Facebooku ani len neboli na svete.