Jeden článok o tajomstvách filmového priemyslu sme ti na EMEFKA už priniesli. Keďže sa stretol s pomerne veľkým úspechom, rozhodli sme sa naň nadviazať týmto pokračovaním.
V ňom ti poodhalíme oponu nakrúcania filmov, ozrejmíme ti, ako to vlastne na pľaci chodí a aké triky filmári používajú.
1. Používa sa falošné jedlo
Pred nejakým časom sme ti na EMEFKA priniesli video režiséra Davida Ma, ktorý ti v ňom prezradil, ako to chodí pri nakrúcaní scén, pri ktorých herci musia jesť. Prezradil, že herci v skutočnosti nejedia, len si odhryznú sústo, ktoré následne vypľujú do vedierka. Tak sa zabraňuje tomu, aby im prišlo zle, keďže scény sa musia veľakrát opakovať.
V niektorých scénach zase vidíme na stoloch ohromné množstvo jedla. To je ale v drvivej väčšine prípadov falošné. Vo väčšine prípadov ide o umelé či voskové napodobeniny. Keďže sa scény nakrúcajú často dlhé hodiny, bolo by hlúposťou použiť skutočné jedlo. Len by sa pokazilo a filmári by museli hľadať vizuálne adekvátnejšiu náhradu. Iste uznáš, že takéto plytvanie by nebolo správne.
2. Pri nakrúcaní sa nefajčia skutočné cigarety
Cigarety sa vo filmoch či seriáloch fajčia často. Nepoužívajú sa však skutočné tabakové cigarety, ale bylinkové. Tie neobsahujú žiadny nikotín a vydržia dlhšie, čo sa pri nakrúcaní obzvlášť hodí. Bol by úplný nezmysel použiť skutočné cigarety.
Po prvé, nie všetci herci fajčia a mohlo by im to byť nepríjemné, a po druhé, počas opakovaných záberov by museli vyfajčiť toľko cigariet, že by si spoľahlivo poškodili pľúca. A to si žiadne štúdio na svedomie nevezme.
3. Komparzisti musia byť potichu
Aby boli scény realistickejšie, v pozadí vždy vidíme rôznych komparzistov. Prechádzajú po ulici, postávajú v hlúčikoch a rozprávajú sa, prípadne sedia v kaviarni a diskutujú. Možno si myslíš, že sa rozprávajú naozaj, ale to je veľký omyl! Komparzisti totiž musia byť počas nakrúcania scén úplne potichu.
Ústa tak otvárajú naprázdno a tvária sa, že sa medzi sebou rozprávajú či smejú. Dôvod je jednoduchý. Mikrofóny musia zachytiť repliky hlavných postáv. Pokiaľ by do nich rozprávali aj komparzisti, vznikol by hrozný šum, v ktorom by nebolo hercom nič rozumieť.
4. Kontinuita medzi zábermi je dôležitá
Zábery na seba musia nadväzovať. Nielen, čo sa týka strihu, ale aj vnútornej kontinuity. O tú sa stará asistent skriptu. Ten dohliada na to, aby mali postavy pri prechodoch záberov rovnaké oblečenie, držanie tela, či aby sa nemenili rekvizity v pozadí.
Ak by si si to chcel predstaviť plastickejšie, odporúčame ti video nižšie. Skriptka Martha Pinson, ktorá pracovala na niekoľkých filmoch Martina Scorseseho, ti v ňom názorne ukáže podstatu svojej práce. Ako môžeš vidieť, v danej scéne sa režisér za tridsať sekúnd dopustil hneď desiatich chýb.
5. Obrovské budovy sú miniatúry
Obrovské budovy, ktoré nám vo filmoch berú dych, nie sú, samozrejme, postavené na pľaci. Niekedy si pri nich tvorcovia vypomáhajú digitálnymi trikmi, ale najčastejšie ich vytvárajú ako miniatúry.
To bol prípad aj úchvatných záberov na Gondor v Pánovi prsteňov, ale aj tunela z kultového dobrodružného filmu Indiana Jones a Chrám skazy. Potápajúci sa Titanic z veľkofilmu Jamesa Camerona bol tiež miniatúra.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane