Niektorí Slováci sa majú na čo tešiť. Ministerstvo vnútra predstavilo rozsiahlu novelu zákona o matrikách, ktorá smeruje do medzirezortného pripomienkového konania a podľa rezortu má priniesť modernizáciu služieb, nižšiu administratívnu záťaž a výrazné zjednodušenie vybavovania úradných záležitostí. Ako informuje web Dnes24, cieľom návrhu je podľa ministerstva posilniť dostupnosť matričných služieb, zjednodušiť prácu občanom a odbúrať zbytočné papierovanie, ktoré je pre mnohých dlhodobým problémom.
Novela by mala občanom umožniť vybaviť viac úradných úkonov z pohodlia domova, bez nutnosti osobnej návštevy matriky. Ministerstvo vnútra zdôrazňuje, že modernizácia matričnej agendy je súčasťou širšieho úsilia digitalizovať štátnu správu a priblížiť ju ľuďom. Vďaka tomu by sa mohlo výrazne skrátiť množstvo času, ktoré občania trávia na úradoch alebo zhromažďovaním potrebných dokumentov.
Očakávaná modernizácia
Jednou z najvýznamnejších zmien bude úľava pre nezosobášených rodičov. Tí už po novom nebudú musieť fyzicky prichádzať na matričný úrad pri narodení dieťaťa. Súhlasné vyhlásenie o určení otcovstva budú môcť po novom vykonať aj elektronickou formou prostredníctvom novej digitálnej služby. Ministerstvo uvádza, že táto úprava má rodičom šetriť čas, energiu aj finančné náklady spojené s cestovaním či čakacími lehotami.
Zásadnou novinkou bude aj možnosť získať duplikáty matričných dokladov z osobitnej matriky na ktoromkoľvek matričnom úrade na Slovensku. Doteraz bolo možné úradné výpisy z osobitnej matriky – ktorá eviduje narodenia, sobáše a úmrtia občanov SR v zahraničí – vybaviť len na jedinom pracovisku v Bratislave. Decentralizácia tejto služby prinesie podľa ministerstva výrazné odbremenenie obyvateľov z rôznych regiónov a odstráni potrebu dlhého cestovania do hlavného mesta.
Ministerstvo vnútra predstavuje viac možností
Novelou sa zároveň zavádza širšie používanie elektronických matričných dokladov, medzi ktoré patria elektronické verzie rodného listu, sobášneho listu či úmrtného listu. Ministerstvo zdôrazňuje, že tieto výpisy budú mať plnohodnotnú právnu váhu a bude ich možné použiť vo všetkých konaniach pred orgánmi verejnej moci. Ide o krok, ktorý má zásadným spôsobom zjednodušiť komunikáciu medzi občanom a štátom.
Zákon taktiež zruší doterajšiu prax, podľa ktorej mali rodný, sobášny či úmrtný list obmedzenú platnosť len na tri mesiace. Keďže matričné úrady dnes medzi sebou zdieľajú údaje prostredníctvom prepojených informačných systémov, toto obmedzenie už stratilo zmysel. Cieľom je odstrániť zbytočnú administratívnu prekážku, ktorá neraz komplikovala vybavovanie úradných záležitostí.
Meniace sa zákony
Ministerstvo vnútra ďalej upozornilo aj na úpravu súvisiacu s novým usporiadaním súdov. Lokálna príslušnosť matričného úradu, ktorý zapíše vyhlásenie o vyhlásení osoby za mŕtvu do matričnej knihy úmrtí, sa po novom presnejšie vymedzí. Táto zmena má zabezpečiť jednoznačnosť a plynulejšie fungovanie administratívy v prípadoch, ktoré sú právne aj procedurálne citlivé.
Popri úpravách zákona o matrikách sa novelou menia aj ďalšie právne predpisy, konkrétne zákon o rodine a zákon o mene a priezvisku. Ide o doplnkové úpravy, ktoré majú zabezpečiť súlad medzi právnymi normami a podporiť celkovú logiku reformy matričnej agendy.
Navrhovaná účinnosť novely sa stanovila na 1. marec 2026. Podľa rezortu to poskytne dostatočný čas na technickú prípravu úradov, spustenie nových IT riešení a zaškolenie pracovníkov štátnej správy. Ministerstvo deklaruje, že cieľom zmien je priniesť ľuďom jednoduchšie, prehľadnejšie a dostupnejšie služby v oblasti najzákladnejších životných udalostí.






















