Depresie, úzkosť a pocit samoty a ďalšie závažné problémy trápia v súčasnosti veľmi veľa mladých ľudí. Prípad mladej dievčiny, ktorá nedávno prišla o život zrejme kvôli nešťastnej láske, je azda tým najodstrašujúcejším príkladom. Na to, aby sa predchádzalo takýmto tragédiám, slúži aj Linka Detskej Istoty (116 111).
Už 27 rokov sa venujú deťom, mladým ľuďom, ale aj dospelým, ktorým sa snažia skrz rozhovor pomôcť vyriešiť ich problémy a ťažkosti. My sme sa ich rozhodli osloviť a spýtať sa, čo trápi mladých Slovákov najviac, a aj to, ako samotný rozhovor prebieha. Odpovedala nám psychologička Katarína Kožová a programová riaditeľka Táňa Ivanič Rybanská.
Koľko hovorov ste museli riešiť v predchádzajúcom roku? Ak porovnáte január 2023 s tým minuloročným, zaznamenali ste nárast alebo pokles?
Katarína: Na Linku detskej istoty volá ročne až 100-tisíc ľudí. Január patrí k mesiacom, v ktorom ľudia uvažujú nad rôznymi zmenami. Nový rok so sebou totiž prináša veľkú dávku bilancovania, a s tým môže byť spojený aj nárast tlaku na výkon. Mnohí chcú byť svojou najlepšou verziou a dávajú si rôzne predsavzatia. Občas aj také, ktoré nie sú hneď splniteľné, čo môže mať za následok zvýšenú nervozitu, neistotu a znížené sebavedomie.
Je dôležité uvedomiť si, že najlepšími verziami seba samých sme každý deň. Každý deň nám predsa prináša rôzne úlohy i možnosti, ktoré nás môžu rôzne formovať. Niekedy však môže byť najväčšou výzvou dňa postaviť sa z postele, a práve vtedy je ešte o niečo dôležitejšie mať k sebe pozitívny prístup a byť k sebe láskavý. Prichádzajúce hovory odzrkadľujú aj aktuálne spoločenské dianie a nastavenie. Patria sem aj rôzne odozvy na mimoriadne situácie, ktoré rôznym spôsobom vplývajú na mladých ľudí.
Mladí ľudia v akom vekovom rozhraní vám volajú najčastejšie?
Táňa: Najčastejšie nám volá mládež vo veku od 12 do 18 rokov. Takáto komunikácia tvorí až 75 % našich kontaktov. Máme, samozrejme, aj telefonáty od mladších, ale aj starších ľudí. Telefonické poradenstvo tvorí až 85 % našich kontaktov a zaujímavosťou je, že z celkového počtu nás telefonicky kontaktuje 57 % chlapcov a 43 % dievčat.
Online poradenstvo využívajú zase o niečo viac dievčatá. Stáva sa však to, že nám volá toľko mladých ľudí, že zaznamenáme aj viac ako 200 hovorov, ktoré sa nám nepodarí vybaviť. Linka detskej istoty prevádzkuje aj bezplatnú a anonymnú Linku dôvery pre deti a mládež v ukrajinskom (a v prípade potreby i v ruskom) jazyku každý utorok.
Všeobecne, aké problémy ich trápia najviac?
Táňa: Už od vypuknutia pandémie v roku 2020 sme začali zaznamenávať zvýšený počet závažných hovorov od detí i mladých ľudí a tento počet aj naďalej stúpa. Chcú sa rozprávať a riešiť svoje obavy, mnohokrát riešia osamelosť, strach, rôzne úzkosti, dlhodobý tlak, depresívne nálady, sebapoškodzovanie a niekedy aj myšlienky na ukončenie života.
S akými problémami mladí bojujú najčastejšie?
Táňa: Momentálne riešime s mladými ľuďmi a deťmi najčastejšie témy, ako sú strach, smútok, úzkosť, strata pocitu istoty a bezpečia, osamelosť ale i hnev, frustrácia a nervozita.
Bratislavou nedávno otriasol prípad 18-ročnej Terézie, ktorý, žiaľ, nemal šťastný koniec. Mávate aj hovory, kde dotyčný/á chce ukončiť svoj život kvôli nešťastnej láske?
Katarína: Volajú nám ľudia s rôznymi témami. Aj touto formou chceme podporiť mladých ľudí, aby vyskúšali zavolať na bezplatné linky vtedy, keď je im ťažko, alebo aj vtedy, keď sa chcú porozprávať. Nešťastná láska dokáže potrápiť v každom veku a neexistuje jednotný návod k tomu, ako sa s ňou vysporiadať.
Nech sa však smútok a bolesť zdajú akokoľvek intenzívne, vždy existujú rôzne možnosti a kroky, ktoré sa dajú skúsiť. Vieme, že v starostiach a smútku sa môže zdať, že nič nemá zmysel a situácia sa nedá vyriešiť. No práve rozhovor s niekým ďalším, niekým, kto je nestranný, chápajúci, počúvajúci a sprevádzajúci, môže do situácie priniesť viac svetla a ďalšie možnosti.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane