Aké rady im dáte, respektíve, ako ďalej pracujete s informáciou, že vám zavolal mladý človek, ktorý má samovražedné myšlienky?
Katarína: Už samotná možnosť zveriť sa niekomu so svojimi starosťami a podeliť sa o myšlienky, ktoré víria hlavou, má významný psychologický účinok. Každý volajúci dostane priestor na vyventilovanie emócií a možnosť rozprávať o čomkoľvek. Môže sa podeliť o to, čím si prechádza, a spoločne s odborne vyškoleným poradcom alebo poradkyňou prediskutovať možnosti, ktoré v danej chvíli má.
Dnes máme obrovské možnosti a žijeme s rôznymi technickými vymoženosťami. Môže sa preto zdať, že sme neustále s niekým v kontakte. Avšak, vo finále sa aj napriek tomu môžeme cítiť osamelí, nepochopení či nevypočutí.
Môžete uviesť skutočný prípad, ktorý sa vďaka vašej pomoci skončil pozitívne?
Táňa: Jedným z dôležitejších princípov a pravidlom, ktoré dôsledne dodržiavame, je ponúkaná anonymita. To znamená, že sa volajúcich nepýtame ani na ich meno, ani odkiaľ volajú a ani si hovory nenahrávame. Tým posilňujeme dôveru a odvahu detí a mladých ľudí, aby sa na nás obrátili so svojimi starosťami či problémami. Z toho dôvodu sa s verejnosťou ani následne nedelíme o príbehy, s ktorými sa nám zdôverujú.
My hovory prijímame, takže vo väčšine prípadov nemáme možnosť dozvedieť sa, ako konkrétne situácie dopadli. Samozrejme, sú situácie, keď nám mladý človek či dieťa zavolajú naspäť a dajú nám vedieť, ako sa situácia ďalej vyvíja, respektíve, či sa vyriešila, a poďakujú za pomoc a radu.
Ako prebieha vaša komunikácia s osobou, ktorá sa vám rozhodne zdôveriť so svojím problémom?
Katarína: V každom z prípadov je to veľmi individuálne, pretože žiadny problém nie je rovnaký, aj keď by sa to možno na prvý pohľad mohlo zdať. Ak sa nám niekto rozhodne zavolať, ponúkame mu neodsudzujúce a nehodnotiace prijatie, akceptáciu a tiež priestor na vyventilovanie svojich problémov a emócií. Dbáme na hĺbku rozhovoru, zároveň každý volajúci má u nás toľko priestoru, koľko potrebuje a chce. Môže o situácii, v ktorej sa nachádza, povedať len toľko, koľko chce.
Spoločne potom hľadáme spôsoby a riešenia, prediskutujeme rôzne kroky, spoločne pouvažujeme nad tým, ako by sa situácia dala uchopiť. V skratke, psychológovia poskytnú volajúcemu emocionálnu podporu, povzbudenie, psycho-sociálne poradenstvo, informácie a v prípade potreby aj krízovú intervenciu.
Ak ťa trápi nejaký problém a potrebuješ sa porozprávať, Linku Detskej Istoty môžeš kontaktovať na čísle 116 111, cez online poradňu na ich webovej stránke alebo prostredníctvom mailu. Nezabudni, všetko sa dá vyriešiť.