Mnohí Slováci si kvôli transakčnej dani menili číslo účtu. Zisťovali sme, kde všade to musíš nahlásiť

Podnikanie na Slovensku sa mení na adrenalínový šport.


Od 1. apríla 2025 vstúpil na Slovensku do platnosti zákon o dani z finančných transakcií, ktorý zavádza povinnosť mať podnikateľský účet pre všetkých podnikateľov a živnostníkov. Táto zmena má zabezpečiť, že transakčná daň sa bude vzťahovať len na podnikateľské operácie a nie na súkromné platby fyzických osôb.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

S touto povinnosťou súvisí aj príležitosť zmeniť banku, ak iná ponúkala výhodnejšie podmienky. Kam všade je teda potrebné nahlásiť nové číslo podnikateľského účtu?

Prečo je podnikateľský účet povinný

Hlavným dôvodom zavedenia povinného podnikateľského účtu je oddelenie súkromných financií od podnikateľských. Doteraz mohli mnohí živnostníci používať na podnikanie svoj osobný účet, čo by po zavedení transakčnej dane znamenalo, že by museli platiť túto daň aj za svoje súkromné platby.

Transakčná daň má tieto sadzby:

  • 0,40 % pri bezhotovostných platbách (max. 40 eur za jednu transakciu).
  • 0,80 % pri výberoch hotovosti.
  • 2 eurá ročne za každú platobnú kartu.

Kam treba nahlásiť nové číslo podnikateľského účtu

Prekvapivo, oznamovacia povinnosť je minimálna. Podľa aktuálnych predpisov:

Finančná správa

Nie je potrebné nahlasovať nový podnikateľský účet daňovému úradu. Podľa daňového poriadku účinného od 1. 1. 2020 sa už neoznamujú správcovi dane čísla účtov vedených u poskytovateľov platobných služieb. Založenie a zrušenie bankového účtu oznamuje za podnikateľa priamo jeho banka.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Zdravotná poisťovňa

Áno, treba nahlásiť – ale len pre SZČO a zamestnávateľov. Podľa § 23 ods. 8 zákona o zdravotnom poistení musí podnikateľ oznámiť zmenu bankového účtu do 8 dní od zmeny. Formulár na oznámenie sa nazýva Oznámenie o vzniku, zmene a zániku platiteľa poistného.

Poznámka: Povinnosť sa netýka právnických osôb bez zamestnancov.

Shutterstock

Sociálna poisťovňa

Nie je povinné nahlasovať nový bankový účet. Zákon o sociálnom poistení takúto povinnosť neustanovuje. Ak si však zamestnávateľ, je vhodné (ale nie povinné) aktualizovať číslo účtu pomocou Registračného listu zamestnávateľa.

Aktualizované číslo účtu bude potrebné uvádzať v mesačných výkazoch sociálneho poistenia, ak si zamestnávateľ.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Na čo ďalšie nezabudnúť

Okrem (ne)nahlasovania účtu úradom je dôležité aktualizovať:

1. Faktúry – aktualizuj si číslo účtu vo všetkých fakturačných systémoch alebo šablónach.

2. Obchodné zmluvy – ak máš v zmluvách uvedené konkrétne číslo účtu, bude potrebné ich upraviť dodatkami.

3. E-shop – ak prevádzkuješ internetový obchod, aktualizuj číslo účtu v nastaveniach platobnej brány.

4. Platobný terminál – kontaktuj poskytovateľa platobných služieb pre zmenu bankového účtu, na ktorý sa pripisujú tržby z POS terminálu.

Výnimky z transakčnej dane

Z transakčnej dane budú oslobodené:

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU
  • Platby daní, odvodov a príspevkov do štátneho rozpočtu.
  • Odvody do Sociálnej poisťovne a zdravotných poisťovní uhrádzané na účet v Štátnej pokladnici.
  • Príspevky do 2. a 3. dôchodkového piliera.
  • Prevody medzi vlastnými účtami klienta v rámci tej istej banky (vrátane prevodov medzi podnikateľským a osobným účtom fyzickej osoby).

Dôležité je vedieť, že prijímanie platieb alebo hotovostné vklady na podnikateľský účet nepodliehajú transakčnej dani.

Mohlo by ťa zaujímať:

Transakčná daň má svoju prvú obeť. Známy slovenský reťazec zatvára desiatky rokov fungujúce prevádzky


Tagy:
REKLAMA
Henrieta Balázsová
Som spravodajská redaktorka EMEFKA a venujem sa aktuálnemu dianiu, spoločenským témam aj virálnym príbehom. Milujem dobrú kávu, knihy a svoje dve mačky.Okrem spravodajstva sa venujem aj umeleckým textom a fascinujú ma emócie, medziľudské vzťahy a veci, ktoré sa nedajú vygoogliť. Písanie pre mňa znamená spôsob, ako dávať svetu zmysel a sprostredkovať čitateľom obsah, ktorý ich zaujme a inšpiruje.
Najčítanejšie
Podobné