Rýchlostné radary dobre pozná každý motorista. Možno až pridobre. Niektorí vodiči sa totiž určite neraz zabudli, prekročili rýchlosť a museli platiť pokutu. Panuje pritom trochu chaos v tom, z akej diaľky dokážu radary vozidlo zachytiť. Niektorí tvrdia, že až vtedy, keď sa k radaru tesne priblížia. V skutočnosti to tak ale nie je, ako pripomína aj portál Autoviny. A pri jazdení autom je dobré na to myslieť.
Moderné systémy rozhodne nezachytia rútiace sa auto až v momente, keď okolo radaru prefrčí. V súčasnosti Slovensko disponuje sofistikovanými radarmi, ktoré pracujú s relatívne veľkou rezervou. V zahraničí sa potom môžeš stretnúť s ešte lepšími systémami. Patrí medzi ne aj dopravná kamera Gatso RT4, ktorá sa využíva v rôznych európskych štátoch. Konkrétne vo Veľkej Británii, Francúzsku, Belgicku, Holandsku, Fínsku, Litve, Chorvátsku a Slovinsku.
Oplatí sa dodržiavať povolenú rýchlosť
Ide o jeden z najvyužívanejších systémov na monitoring rýchlosti. Väčšinou sa s ňou stretávame na betónových či kovových stĺpoch, pričom funguje 24 hodín, a to za akéhokoľvek počasia (dážď, hmla, sneh). Väčšinou sú tieto radary umiestnené pomerne nenápadne.
Nie však preto, aby vodičov nachytali pri prekročení rýchlosti, ale skôr preto, aby vodičov nerušili. Ich úlohou totiž je monitorovanie ich správania. Ak by boli jasne viditeľné, vodič má šancu dostatočne rýchlo spomaliť. Tým pádom by radary neslúžili ako dostatočná prevencia.

Gatso dokáže merať vozidlo až na vzdialenosť sto metrov. Minimálna detekčná vzdialenosť pritom predstavuje zhruba desať metrov. Radar teda veľmi dobre vie, či sa k nemu blížiš, alebo sa od neho vzďaľuješ. A, pravdaže, aj to, akou rýchlosťou. Okrem toho radar funguje v oboch smeroch prevádzky. Staršie systémy zväčša dokázali limitovať len jeden smer.
To pri Gatso RT4 neplatí. Dokáže zaznamenať vozidlo z oboch strán a tiež spraví fotografie evidenčného čísla automobilu. Tie sú také kvalitné a presné, že dokážu poslúžiť aj pred súdom ako právny dôkaz. V mnohých ohľadoch teda ide o mimoriadne spoľahlivý merač rýchlosti, čo zároveň núti vodičov, aby sa na cestách správali zodpovedne.
Na Slovensku síce tento radar ešte nemáme, ale máme moderné 3D radary MultaRadar CD/CT, ktoré pracujú na podobnom systéme ako Gatso. Ide o rovnako precízne a presné radary, ich jedinou nevýhodou oproti typu Gatso ostáva, že majú menší dosah (približne 60 metrov).
Polícia Slovenskej republiky však využíva aj systémy Lidar, TruCam a Polcam PC, ale aj stacionárne radary či mobilné laserové radary. Tie dokážu byť mimoriadne presné, takže sa rozhodne oplatí dodržiavať povolenú rýchlosť (aj v prípade, že sa práve ponáhľaš). Zvýšiš tak bezpečnosť cestnej premávky a vyhneš sa nepríjemnej pokute.






















