Slávne filmy si spájame hlavne s ich koncom. Koniec snímky je to, čo sa nám navždy zaryje do hlavy a zostane tam zakopané, až dokým na ne kompletne nezabudneme. Záver filmu pritom nesie posolstvo a najväčší emocionálny náboj. Dnes si predstavíme najlepšie alternatívne konce slávnych filmov, ktoré ťa svojím vyznením prekvapia.
Nájdeš tu nestarnúce klasiky, ale aj novšie snímky, ktorých alternatívny koniec si našiel svoju cestu na internet. Práve tieto alternatívne konce ľudí dodnes fascinujú a ukazujú, ako sa filmy tvoria a ako sa menia aj po tom, ako už mali premiéru.
Uteč – omnoho temnejší a politicky drsnejší koniec
Horor Vypadni, ktorý v roku 2017 priniesol na plátna debutujúci režisér Jordan Peele, sa končí pomerne pozitívne – hlavného hrdinu Chrisa, ktorý prežije hrôzostrašné udalosti v rodinnom sídle Armitageovcov, napokon zachráni jeho kamarát. Publikum tak odchádza z kina s pocitom úľavy a víťazstva nad zvráteným sprisahaním.
Peele však pôvodne zamýšľal oveľa temnejší záver. V pôvodnom scenári sa namiesto priateľa na scéne objaví policajt, ktorý Chrisa zatkne za vraždy, keďže pravdu o morbídnom obchode s vedomím nedokáže dokázať. Hrdina by tak skončil vo väzení – čo malo byť symbolom pesimistického pohľadu na rasové vzťahy a justičný systém v USA. Peele však na koniec zvolil pozitívnejší záver, ktorý mal zas reflektovať to, ako sa rasizmus v Amerike mení k lepšiemu.

Osvietenie – loptička sa vrátila do hry
Hororový film Osvietenie patrí medzi tie najlepšie horory, aké kedy vznikli. Jeho komplikovaná štruktúra a nejednoznačné vyznenie, o ktorom sa dodnes polemizuje, sa postarali o fenomén, o akých môže väčšina filmových tvorcov len snívať. Bol to predsa majster Stanley Kubrick, nie? Koniec filmu končí hrdinsky. Mladý Danny a jeho matka porážajú pomäteného otca a nechávajú ho zamrznúť v labyrinte.
Normálny koniec filmu (v ktorom vidíme nástennú a 200 rokov starú fotku, na ktorej je aj Dannyho otec) síce zanecháva mnoho otázok, no ten alternatívny by pravdepodobne v tomto zmysle urobil to isté. V ňom by sme videli Dannyho, ako leží v nemocnici a prichádza ho navštíviť správca hotela, s ktorým sa stretávame na začiatku príbehu.
Ten s ním prehodí zopár slov a potom mu hodí loptičku, s ktorou sa Danny počas príbehu hral. Táto loptička sa počas filmu spájala so zlom a duchmi žijúcimi v hoteli. Kubrick však tento koniec zmazal. Loptička by prepájala správcu s hotelom, čím by film naznačil, že zlo si prišlo po Dannyho.

Votrelec – mimozemšťan zavolal na zem
Snímka Votrelec, ktorá ovplyvnila hádam každý jeden sci-fi a hororový film od jej vydania, mala taktiež mať úplne iný koniec. Celá záverečná štvrtina snímku sa hlavná hrdinka príbehu snaží zničiť vesmírnu loď aj s mimozemšťanom v nej. Snaží sa popritom zachrániť život svoj, ale aj svojho milovaného kocúra. Na konci filmu víťazí a xenomorph, ktorý ju síce trocha prekvapí, napokon vylieta do vesmíru a pravdepodobne umiera.
Pôvodný koniec však mal oveľa zlovestnejšie kontúry. Xenomorph mal Ripleyovú zničiť, roztrhať na kusy a popraviť dokonca aj kocúra. Následne si mal sadnúť do záchranného modulu, posadiť sa a ľudskou rečou cez mikrofón oznámiť, že prichádza na zem. Šialené, nie? Nuž, tvorcovia a štúdio sa napokon rozhodli, že hrdinský koniec bude lepší.

Dr. Divnoláska – atómové bomby sa premenili na torty
A máme tu ďalší legendárny film od Stanleyho Kubricka. Čierna komédia Dr. Divnoláska rozpráva príbeh amerického kruhu lídrov, ktorí sa stretávajú pri okrúhlom stole, aby vyriešili apokalyptickú situáciu. Jeden z generálov naschvál vypustil atómovú bombu na rusov.
Je obdivuhodné, že sa niekto počas studenej vojny rozhodol natočiť takto radikálne dielo o tak hrôzu naháňajúcej téme. Film končí tým, že atómová bomba na rusov skutočne padne a je jasné, že svet zachváti armagedon.
Pôvodný záver filmu Dr. Divnoláska ale mala byť veľkolepá bitka šľahačkovými tortami v miestnosti vojnového štábu. Táto scéna však bola nakoniec vystrihnutá, pretože režisér Stanley Kubrick mal pocit, že herci ju nebrali dostatočne vážne.

Ja, legenda – mierumilovnejší a zaujímavejší koniec
Post-apokalyptická sci-fi hororová snímka Ja, legenda rozpráva príbeh muža, ktorý si myslí, že je poslednou preživšou ľudskou osobou na svete. Všetci ostatní boli podľa neho premenení na zombie, no stále verí, že niekde v kútoch sveta existujú ľudia. Vo svojej samote vyvíja liek na hrozivý vírus, no stretáva preživších ľudí. Veci sa komplikujú.
V novom, oficiálnom závere filmu Ja, legenda prežíva Robert Neville dramatickú a heroickú smrť. Po tom, čo objaví protilátku na vírus, ktorý zmenil ľudí na mutantov, Neville pomáha dvom preživším uniknúť do bezpečného útočiska. Aby im umožnil bezpečný únik, obetuje sa a je zabitý mutantmi. Tento koniec zdôrazňuje jeho hrdinský charakter a prináša emocionálne silný moment, ktorý ukazuje Nevillovu obetu pre záchranu ľudstva.
Alternatívny, pôvodne plánovaný koniec bol omnoho optimistickejší. Neville v ňom prežije a objavuje, že mutantov možno uzdraviť vďaka protilátke, ktorú vyvinul. Film tak končí nádejným tónom – Neville sa vracia do mesta so zvyškom preživších a ukazuje, že vírus možno poraziť, čím sa uzatvára s pocitom budúcej obnovy ľudstva.

Blade Runner – odhalenie, na ktoré všetci čakali
Snímka Blade Runner od Ridleyho Scotta patrí hádam medzi tie najvplyvnejšie filmy všetkých čias. Estetiky cyberpunku, jemné herecké výkony, neustály dážď, pozornosť na praktické efekty, hudba, všetko hralo jedny husle a vytvorilo unikátne dielo, ktoré cítiť v kinematografii dodnes.
Príbeh sleduje Deckarda, lovca robotov, ktorý sa zamiluje do jednej zo svojich obetí. Ku koncu filmu sa mu podarí s ňou uniknúť na slobodu a pred zatvorením dverí na Deckardovom byte dostávame náznak, že Deckard by mohol byť sám robot.
V pôvodnej kino verzii po úteku Deckarda a Rachael z bytu film nekončí zavretím dverí, ale nasleduje ešte optimistická sekvencia jazdy autom cez malebnú krajinu. Počuť je Deckardov vnútorný monológ, v ktorom vysvetľuje, že Rachael má špeciálny dar – jej životnosť nie je obmedzená ako u iných replikantov, a tak spolu môžu byť „šťastní“.
Scott však tento pozitívny koniec vymazal a nahradil ho omnoho záhadnejším záverom. Bonusová pikantéria: alternatívne zábery jazdy autom natočil Kubrick pre film Osvietenie.
