Človek sa často nerozhliada okolo seba a neuvažuje nad tým, kto, kedy a pri akej príležitosti vymyslel všetko, čo ho obklopuje. No keby to urobil, sem-tam by sa dopracoval k vskutku zaujímavým príbehom. Dnes sme si pre teba niekoľko takých pripravili.
Motorová píla, bežecký pás či bublinková fólia – tieto a mnohé ďalšie veci mali pôvodne slúžiť na niečo celkom iné a k funkcii, ktorú plnia dnes, sa dostali až časom. Poďme si teda prečítať, ako to celé vlastne prebiehalo.
1. Motorová píla ako pomôcka pri pôrode
Prvý cisársky rez sa podarilo odoperovať až koncom 18. storočia, takže komplikovaný pôrod alebo nie, ženy predtým skrátka museli priviesť dieťa na svet prirodzenou cestou. Lekári nemali veľa možností, ako im to uľahčiť. Keď bolo dieťa príliš veľké alebo sa tlačilo von nohami napred, uprostred pôrodu a bez prítomnosti anestézie odstránili časť panvovej kosti a chrupavky nožom.
Zákrok sa nazýval symfyziotómia a bol presne taký bolestivý, ako by človek čakal. Zlom nastal v roku 1780, keď dvojica škótskych lekárov – John Aitken a James Jeffray – vymyslela prototyp motorovej píly, ktorá mala celý proces značne urýchliť. Poháňala ju ručná kľuka a s dnešnou motorovou pílou toho nemala veľa spoločného, ale predsa – bol to začiatok.
2. Plastelína ako čistič tapiet
Dopyt určuje ponuku, a pokiaľ tvoj produkt vyjde z módy, ako výrobca máš dve možnosti – vymyslieť nový alebo upraviť ten súčasný, aby zodpovedal požiadavkám aktuálneho trhu. Spoločnosť Kutol Products si vybrala tú druhú. Hoci sa im v 30. rokoch minulého storočia podarilo vytvoriť skvelý čistič na tapety, ktorý odstránil akékoľvek stopy po zvyškoch uhlia, po skončení druhej svetovej vojny záujem oň rapídne klesol.
Ľudia začali kúriť plynom, ktorý nerobil neporiadok, a čistič jednoducho nepotrebovali. Spočiatku sa zdalo, že je všetko stratené, no návšteva škôlky ponúkla výrobcom novú perspektívu. Deťom sa lepkavá hmota veľmi páčila, modelovali z nej rôzne predmety, a tak im skrsla v hlave brilantná idea. Produkt rebrandovali ako plastelínu Play-Doh a onedlho sa z neho stal celosvetový hit.
3. Bublinková fólia ako 3D tapeta na steny
Keď už sme pri tých tapetách, nemožno nespomenúť bublinkovú fóliu. Populárna výplň balíkov a neplánovaná zábavka pre malých aj veľkých je krásnym príkladom toho, že nie každá inovácia sa stretne s pochopením širokej verejnosti. Bublinková fólia totiž pôvodne chcela byť štýlovou 3D tapetou.
Výmysel Alfreda Fieldinga a Marca Chavannesa z roku 1957 sa spočiatku javil ako absolútny prepadák. Neuchytil sa ani ako dizajnový prvok, ani ako izolácia do skleníkov, a v tejto fáze už dvojici naozaj dochádzali nápady, ako ho spopularizovať. Vtedy sa projektu chopil schopný marketér Frederick Bowers. Bublinkovú fóliu predstavil spoločnosti IBM ako efektívnu ochranu ich nového radu počítačov, a zvyšok? Zvyšok je história.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane