Hybridné autá sú dnes populárnejšie ako kedykoľvek predtým. Dokonca, výrobcovia si ich tak obľúbili, že dnes už len ťažko nájdeš značku, ktorá by vo svojej ponuke nemala nejaký hybridný model. Stretnúť sa môžeš s 3 základnými typmi hybridov.
- Mild-hybridom, ktorý je založený na štartér-generátore a baterke s malou kapacitou. Štartér-generátor mierne pomáha pri zrýchľovaní auta a pri spomaľovaní zas ukladá malé množstvo energie do baterky. V praxi ho tak veľmi ani nepocítiš, ale môže mať malý vplyv na spotrebu a pocitový výkon auta.
- Klasickým hybridom, ktorý pozostáva z výkonnejšieho elektromotora a väčšej baterky. Takéto auto dokáže prejsť aj niekoľko stoviek metrov čisto na elektrinu a vplyv hybridného systému je citeľný, či už z hľadiska spotreby, alebo výkonu.
- Plug-in hybridom s veľkou batériou, vďaka ktorej dokáže auto prejsť niekoľko desiatok kilometrov na čisto elektrický pohon. Plug-in hybrid dokáže fungovať ako elektromobil alebo ako klasický hybrid. Jeho výnimočnosťou je to, že batéria sa dá nabíjať zo zásuvky alebo v niektorých prípadoch aj z rýchlo-nabíjačky.
Hlavne klasické hybridné a plug-in hybridné autá sú opradené mnohými mýtmi, ktoré nie sú pravdivé. Nasledovným nepravdám určite never.
Hybridy sú komplikované a často sa kazia
Áno, niektoré hybridné systémy sú pomerne komplikované, ale mnohé sú v skutočnosti veľmi jednoduché. Pozostávajú z atmosférického spaľovacieho motora, konštrukčne jednoduchej CVT prevodovky, baterky a elektromotora. Teda, v skutočnosti sú menej náchylné na poruchy ako mnohé klasické spaľovacie motory s viacerými turbodúchadlami, DPF filtrom, katalyzátorom so vstrekovaním močoviny a inými vychytávkami.
Napríklad, taká hybridná Toyota Prius bola uvedená na trh už v roku 1997 a dodnes po cestách jazdia kúsky, ktoré majú najazdených ďaleko cez 300 000 kilometrov a ich majitelia robia len základnú údržbu. Ak si vyberieš hybrid s jednoduchou technikou, rozhodne sa nemusíš báť, že po niekoľkých rokoch ťa zruinuje na servise a nikto ho nebude vedieť opravovať.
Baterka má krátku životnosť a stojí tisíce eur
Krčmoví diskutéri sa často smejú majiteľom hybridov, ako ich čoskoro zradí baterka a budú platiť 15 000 eur za jej výmenu. Realita je však iná. Výhodou je, že v hybridnom aute sa baterka dobíja malými výkonmi priamo zo spaľovacieho motora, respektíve, rekuperáciou pri brzdení.
Riadiaca jednotka sa naviac stará o to, aby sa baterka nikdy príliš nenabila alebo nevybila. Stále sa tak hýbe v percentách, ktoré sú pre ňu najlepšie z hľadiska dlhej životnosti. Rozhodne sa tak nemusíš obávať, že batériu budeš po 3 rokoch meniť za novú.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane