Na Amazone, Wishi a ďalších internetových obchodoch sa objavujú veľmi nevhodné suveníry s motívom koncentračných táborov. Nakupujúci má na výber všetko, od uterákov, hrnčekov až po otvárače na fľaše. O situácii medzi inými referoval aj Haaretz.
O šokujúcom objave informoval ako prvý Osvienčimský pamätník na svojom Twitteri. Tragédie minulosti si treba pripomínať, toto ale rozhodne nie je ten správny spôsob.
"Christmas ornaments" with images from Auschwitz are also available on @WishShopping. We hope that their reaction will be similar to #Amazon and such project will be quickly removed too. https://t.co/a8dynuU6ji pic.twitter.com/mcWCbA5B4g
— Auschwitz Memorial (@AuschwitzMuseum) December 2, 2019
.@shoppixels @FineArtAmerica There is nothing wrong in selling images taken at the Memorial. Can you switch off the option of selling them printed on "beach towels", "shower curtains", "bags" or "duvet covers" and other objects that may be considered insensitive & disrespectful. pic.twitter.com/53zhifctcF
— Auschwitz Memorial (@AuschwitzMuseum) December 4, 2019
Po pohoršení Amazon predmety s motívom koncentračných táborov odstránil, ale podobné výrobky sa objavili aj na rôznych stránkach s fotografiami a umeleckou tvorbou. Aký človek má ich výrobu na svedomí? Žiaden. V absolútnej väčšine sú tieto ponuky generované strojom.
Bot vezme nejakú náhodnú populárnu fotografiu, na ktorú natrafí, a následne vytvorí náhľad predmetu s jeho motívom. Nemá šancu zistiť, či je obrázok vhodný z ľudského hľadiska alebo či neporušuje autorské práva. Tak prichádzajú na svet plážové tašky s motívom továrne na smrť.
Umelci, ktorí zdieľajú svoju tvorbu na sociálnych sieťach, musia rátať s tým, že im ich fotku alebo kresbu niekto ukradne a bude zarábať predajom tričiek či hrnčekov s ich motívom. Proti takýmto obchodným praktikám sa preto na Twitteri zdvihla vlna odporu. Je ťažké sa brániť.
Naozaj kreatívne duše vyrazili do protiútoku a cielene publikujú „návnady“, ktoré majú pomôcť odhaliť predajcov, využívajúcich neetické prostriedky. Tieto obrázky väčšinou obsahujú duševné vlastníctvo veľkých firiem a slová ako „ukradnuté dielo“ či „prosím, žaluj ma, kradnem obrázky.“
hey can y'all do me a favor and quote tweet/reply to this with something along the lines of 'I want this on a shirt', thank you pic.twitter.com/UhuGRQgU6b
— Nana (@Hannahdouken) December 3, 2019
UPDATE: We’re seeing more ‘Stolen Artwork’ on marketplace shops around the web – including @Amazon. #theftbots #artwork #ttrpgart https://t.co/0bFB9E0nzF pic.twitter.com/eD1TdnIcfn
— D20 News Network (@D20Net) December 4, 2019
hey guys! please tell me if you'd like to see this design on a tshirt 🙂 pic.twitter.com/633t4bojmb
— cogito ergo cum @ WIFE CITY (@baph0meat) December 4, 2019
Boti sú údajne priťahovaní vetami ako „chcel by som mať toto na tričku“, ktoré sa objavujú pod príspevkami. Aj toto je využívané v boji proti nim a umelci zaplavujú posty s „návnadami“ takýmito komentármi. Ako je vidieť, viaceré neetické weby sa nechali nachytať a ak sa dostanú do hľadáčika gigantov ako Disney, môžu očakávať bolestivý súdny spor. Celkom zaslúžene.
.@baph0meat it’s been stolen pic.twitter.com/H2KPNlOSPw
— Sophie (@somewastelander) December 5, 2019
Zdroj: haaretz.com