Na tiesňovej linke 112 prijali v minulom roku operátori všetkých ôsmich koordinačných stredísk integrovaného záchranného systému na Slovensku viac ako 900-tisíc volaní, približne 286-tisíc z nich bolo neoprávnených.
Prijali tiež viac ako 16-tisíc SMS správ, ktoré pochádzali prevažne od občanov so sluchovým postihnutím a od osôb, ktoré z nejakých dôvodov nemohli telefonovať. Do koordinačných stredísk prišlo aj 787 automatických volaní e-Call pri nárazoch, keď automobil sám odošle dátovú vetu s údajmi o polohe, type vozidla, smere jazdy a počte pasažierov.
Poverený minister vnútra Roman Mikulec (OĽaNO) informoval o spustení služby AML (Advanced Mobile Location), ktorá od konca minulého roku zefektívnila prácu záchranných zložiek pri ich vyslaní na miesto udalosti pri ohrození života, zdravia a majetku.
„Podarilo sa nám spustiť presnejšiu lokalizáciu ľudí, ktorí vytočia číslo 112. Vieme ich lokalizovať oveľa presnejšie a rýchlejšie,“ povedal Mikulec na tlačovej besede pri príležitosti Európskeho dňa tiesňového volania 112 v Trnave. Generálna riaditeľka sekcie krízového riadenia ministerstva vnútra Michaela Kaňová k službe AML dodala, že vďaka údajom získaným z mobilného telefónu dokážu záchranné zložky identifikovať polohu volajúceho s presnosťou troch – štyroch metrov v meste a 15 – 20 metrov v teréne mimo mesta.
Novela zákona o integrovanom záchrannom systéme podľa Mikulca posilní s účinnosťou od 1. apríla 2023 postavenie Policajného zboru SR v rámci systému, policajti sa stanú základnou záchrannou zložkou. Zároveň umožní vytváranie integrovaných bezpečnostných centier.
„Ideme zo zdrojov Plánu obnovy budovať tieto centrá v Košiciach a Banskej Bystrici. Keď sa nám podarí získať ďalšie zdroje, budeme pokračovať aj do ďalších regiónov,“ povedala Kaňová s tým, že pôjde o centrá, ktoré budú technologicky vybavené na úrovni 21. storočia. Novela zákona tiež umožní okresným úradom uložiť pokutu až do výšky 1659 eur za úmyselné blokovanie tiesňového čísla 112.
Príjem a odozvu na tiesňové volania a SMS zabezpečujú operátori čísla 112, ktorí sú k dispozícii nonstop 24 hodín denne na koordinačných strediskách integrovaného záchranného systému v krajských mestách. Dlhodobo najviac vyťažené sú strediská v Košiciach a Prešove, nasleduje Banská Bystrica, Bratislava, Nitra, Žilina, Trnava a Trenčín. Číslo 112 funguje v celej Európskej únii a v niektorých ďalších štátoch.