Milánsky týždeň módy odštartoval v utorok v severotalianskej metropole, kde počas šiestich dní predstaví dámsku kolekciu pre sezónu jeseň/zima 2025/2026. Hoci na prehliadkových mólach bude vládnuť lesk a glamour, v zákulisí dominujú obavy z klesajúcich tržieb. Tie v poslednom období výrazne zasiahli celý sektor luxusného tovaru.
Táto prestížna módna udalosť, končiaca v nedeľu, sa koná v mimoriadne náročnom období pre taliansku módu. Podľa odborných odhadov predaj v minulom roku klesol až o päť percent. Problémy talianskeho módneho priemyslu však nie sú izolované. Sú súčasťou globálneho poklesu, zapríčineného najmä oslabením kľúčového čínskeho trhu, zníženým záujmom spotrebiteľov o luxusný tovar a pretrvávajúcou ekonomickou neistotou vo svete.
Symbolom týchto problémov je módny dom Gucci, kedysi považovaný za klenot Milánskeho týždňa módy. V súčasnosti vykazuje najslabšie výsledky v portfóliu francúzskej nadnárodnej spoločnosti Kering. Tá vo februári oznámila alarmujúci 23-percentný pokles predaja tejto vlajkovej značky. Napriek tomu sa Gucci na prehliadke v Miláne predstaví.

Výzvy a oslavy v módnom priemysle
Situácia v Gucci sa skomplikovala ešte viac, keď značka oznámila odchod kreatívneho riaditeľa Sabata de Sarna iba dva týždne pred prehliadkou, a to po jeho dvojročnom pôsobení vo firme. Kering, ktorý vlastní aj ďalšie prestížne značky ako Yves Saint Laurent a Bottega Veneta, čelí teraz výzve stabilizovať svoje postavenie na trhu.
Poradenská spoločnosť Bain & Company poskytla znepokojivý odhad: v roku 2024 dosiahla rast len približne tretina svetových luxusných značiek. Talianska vláda sa pokúsila situáciu zmierniť vyčlenením približne 110 miliónov eur na podporu módneho priemyslu v minulom a tomto roku. Tieto prostriedky ale nedokázali zachrániť niektoré továrne pred hrozbou zatvorenia.
Napriek ekonomickým ťažkostiam prináša tohtoročný Milánsky týždeň módy aj dôvody na oslavu. Značka Fendi si pripomína úctyhodných 100 rokov existencie, Dsquared oslavuje 30. výročie a K-Way 60 rokov od založenia. Na tejto prestížnej udalosti, ktorá sa koná od roku 1958, sa predstavia aj ďalšie ikonické značky vrátane Prady, Armaniho, Versace, Max Mara, Ferragamo a Dolce & Gabbana.