6. Piargy
Drámu Piargy natočil Ivo Trajkov podľa rovnomennej poviedky Františka Švantnera. Hlavnou hrdinkou je chudobná Juliša (Judit Pecháček), ktorá sa vydá za Martina (Daniel Fisher), syna najbohatšieho statkára.
Odrazu sa ocitne v rodine, kde vládnu prísne pravidlá, a aby toho nebolo málo, zamiluje sa do svojho svokra (Attila Mokos). Ľúbostný trojuholník ale môže priniesť skazu všetkým zúčastneným.
Piargy sú skutočne ambicióznym filmovým dielom, ktoré zaujme výbornou technickou stránkou (skvelá čiernobiela kamera), kvalitnými hercami aj scenárom. Snímka sa dočkala pozitívneho kritického prijatia.
7. Jízda
Letnou atmosférou presvetlená road movie Jízda od Jana Svěráka patrí k známym kultovkám. Kamaráti Radek (Radek Pastrňák) a Franta (Jakub Špalek) sa uprostred leta na upravenom aute vydajú na dobrodružnú jazdu. Cestou natrafia na mladú Annu (Aňa Geislerová), ktorá je na úteku pred svojím žiarlivým partnerom.
Jízda je esenciou letnej pohody, slobody a nespútanosti. Atmosféra filmu je nákazlivá a je veľmi ľahké jej prepadnúť. To ale neznamená, že by sa tvorcovia vyhýbali vážnejším momentom či melanchólii. Ide skrátka o silný zážitok, ktorý sa právom stal klasikou.
8. Musíme si pomáhat
Vojnová dramédia Musíme si pomáhat od Jana Hřebejka sa odohráva v temných časoch druhej svetovej vojny. Manželia Čížkovci (Anna Šišková a Bolek Polívka) sa rozhodnú ukryť židovského utečenca z koncentračného tábora Davida Wienera (Csongor Kassai). Čížek si uvedomuje, že pokiaľ by sa o tom niekto dozvedel, bude to stáť život jeho aj jeho manželku. Napriek tomu je rozhodnutý Davidovi pomôcť.
Hřebejkovi sa majstrovsky podarilo vykresliť atmosféru strachu danej doby, ale aj zobraziť hrdinstvo bežných ľudí. Film funguje skôr ako dráma než komédia, čo ale nie je výhrada. Snímka si odniesla aj nomináciu na Oscara za najlepší cudzojazyčný film.
9. Piata loď
Drámu Piata loď natočila Iveta Grófová podľa rovnomenného románu Moniky Kompaníkovej. Príbeh sa točí okolo malej Jarky (Vanessa Szamuhelová), ktorej rodina sa o ňu nestará a jej jediným kamarátom je chlapec Kristián (Matúš Bačišin). Jedného dňa si Jarka prisvojí dve batoľatá a rozhodne sa im byť náhradnou matkou.
Citlivý príbeh je rozprávaný detskou (a tým pádom nevinnou a naivnou) optikou a môže sa oprieť o skvelé herecké výkony aj pôsobivý vizuál. Vydarené dielo bodovalo aj na festivale v Berlíne, z ktorého si odnieslo aj ocenenie poroty Generation KPLUS.
10. Nech je svetlo
Výbornú drámu Nech je svetlo natočil Marko Škop. V centre príbehu je Milan (Milan Ondrík), ktorý jazdí za prácou do Nemecka a práve sa vracia na Slovensko, aby s rodinou strávil Vianoce. Zistí však, že jeho najstarší syn Adam (František Beleš) sa stal členom polovojenskej organizácie a možno bol zapojený do šikanovania spolužiaka, ktorý spáchal samovraždu.
Škop dokáže o náročných veciach rozprávať subtílne, jeho dielu však nechýba znepokojivá atmosféra a silné emócie. Vyzdvihnúť si zaslúži aj sebavedomá a sústredená réžia a vedenie hercov. Určite jeden z najlepších slovenských filmov.