Spoločnosť Alstom v spolupráci s Francúzsko-slovenskou obchodnou komorou dnes predstavila na Slovensko prvý a jediný vlak na vodíkový pohon na svete – Coradia iLint. Počas dvojdňovej railshow ho odprezentuje odbornej a širokej verejnosti v niekoľkých slovenských mestách. Ide o jediný vlak na vodíkový pohon uvedený do bežnej prevádzky.
„Alstom je priekopníkom v oblasti vlakov na vodíkový pohon. O naše riešenie vidíme na českom a slovenskom trhu veľký záujem. Priama skúsenosť s vodíkovým vlakom Coradia iLint odpovie na zostávajúce otázky miestnych zainteresovaných strán vrátane regionálnych prevádzkovateľov, dopravných orgánov, vládnych činiteľov, odborníkov z daného odvetvia a cestujúcich,“ uviedol výkonný riaditeľ Alstom v Českej republike a na Slovensku Dan Kurucz.
Ako na tlačovej besede v rámci prezentačnej jazdy vlakom uviedol minister hospodárstva Richard Sulík, obrovskou výhodou vodíka je, že pri jeho spaľovaní nevzniká CO2 ale voda, respektíve vodná para. „Toto je energetická budúcnosť celej Európy,“ zdôraznil s tým, že kým pri automobiloch sa aktuálne dá diskutovať, či má vodíkový pohon zmysel, pri vlakoch sa takáto diskusia nevedie. „Tam sú výhody vodíka omnoho zreteľnejšie,“ skonštatoval.
Minister hospodárstva by pritom podľa vlastných slov privítal, keby obdobné vlaky boli čo najskôr aj realitou na Slovensku. „Tento dnešný vlak hovorí o tom, že sa snažíme nadviazať takú spoluprácu, aby v dohľadnej dobe, možno do konca tohto volebného obdobia, premával na trati Nové Zámky – Prievidza vodíkový vlak,“ avizoval. Pravdepodobne by malo ísť o dve súpravy. Uvedený vlak by mal byť aj súčasťou pripravovaného akčného plánu, ktorý nadväzuje na už schválenú Národnú vodíkovú stratégiu.
Coradia iLint je prvý osobný vlak na svete poháňaný vodíkovým palivovým článkom, ktorý vyrába elektrickú energiu pre trakciu. Tento vlak s nulovými emisiami má veľmi nízku hladinu hluku, pričom výfukové plyny tvorí len para a kondenzovaná voda. Coradia iLint je v komerčnej prevádzke v Nemecku a bol testovaný aj v Rakúsku a Holandsku. Vodíkové vlaky si už objednali aj Taliansko a Francúzsko. Vlak je špeciálne navrhnutý na prevádzku na neelektrifikovaných tratiach.
Alstom vyvíja a predáva riešenia mobility, ktoré poskytujú udržateľné základy pre budúcnosť dopravy. Od vysokorýchlostných vlakov, metra, jednokoľajových železníc, električiek až po systémy na kľúč, služby, infraštruktúru, signalizáciu a digitálnu mobilitu. Spoločnosť so sídlom vo Francúzsku a pôsobnosťou v 70 krajinách zamestnáva viac ako 74 000 ľudí. Okrem iného je jednou z vedúcich spoločností na českom železničnom trhu.