Barbie, ktorá ťa počúva, rozpráva sa s tebou a pamätá si, čo jej povieš? Znie to ako budúcnosť, no podľa odborníkov aj ako hrozba. Nová AI Barbie od Mattelu v spolupráci s OpenAI rozdeľuje verejnosť ešte skôr, než sa dostala do predaja.
Ako informuje denník Pravda, americký výrobca hračiek Mattel nedávno oznámil prelomové partnerstvo s technologickou spoločnosťou OpenAI. Ich spoločným cieľom je vytvoriť prvú bábiku Barbie vybavenú umelou inteligenciou, ktorá by mala prísť na trh ešte do konca roka 2025.
Tento inovatívny krok však okamžite vyvolal vlnu znepokojenia medzi odborníkmi na detskú psychológiu aj ochrancami súkromia. Podľa vyjadrení predstaviteľov Mattelu má nová generácia hračiek ponúkať „zážitky prispôsobené veku používateľa“ s dôrazom na bezpečnosť a ochranu súkromia.
Obavy z narušenia detského vývoja
Robert Weissman, prezident organizácie Public Citizen, verejne vyzval Mattel, aby od projektu upustil. „Deti ešte nedokážu plne rozlíšovať medzi realitou a hrou,“ upozorňuje Weissman. Podľa neho môžu konverzačné hračky napodobňujúce ľudskú komunikáciu výrazne narušiť detskú predstavivosť a oslabiť schopnosť budovať skutočné medziľudské vzťahy.
„Tieto produkty vytvárajú ilúziu dôverného vzťahu, ktorý v skutočnosti neexistuje,“ dodáva odborník. Takáto falošná väzba by mohla u detí podporiť nezdravú emocionálnu závislosť na digitálnych entitách namiesto rozvíjania reálnych sociálnych zručností.

Tieň minulých nezdarov a právne otázniky
Obavy kritikov umocňuje aj predchádzajúca skúsenosť s podobným produktom. V roku 2015 Mattel uviedol na trh „Hello Barbie“, bábiku, ktorá zaznamenávala hlasy detí a analyzovala ich prostredníctvom cloudových serverov. Po odhalení bezpečnostných rizík a možného úniku dát musela byť táto hračka v roku 2017 stiahnutá z predaja.
Právni experti upozorňujú, že najnovšie plány Mattelu môžu kolidovať s prísnymi predpismi na ochranu osobných údajov, vrátane európskeho GDPR a amerického zákona COPPA. Zostáva nejasné, ako spoločnosť zabezpečí, aby konverzácie detí s AI Barbie neboli uchovávané, analyzované alebo použité na trénovanie ďalších modelov umelej inteligencie.
Hoci Mattel tvrdí, že sa primárne zameriava na používateľov starších ako 13 rokov, kritici argumentujú, že aj tínedžeri sú citliví na emocionálnu manipuláciu a vekové obmedzenia nezabránia mladším deťom v prístupe k týmto hračkám, najmä v domácnostiach so staršími súrodencami.
Či sa tento technologický experiment ukáže ako revolučný míľnik alebo nebezpečný omyl, ukáže až čas – a predovšetkým reakcie rodičov, odborníkov a regulačných úradov po uvedení produktu na trh.