Jazdenie s manuálnou prevodovkou je pre mnohých vodičov veľký stres. Pokiaľ ale máš čo-to odjazdené, už sa nad tým pravdepodobne ani nezamýšľaš. Šoféruješ akosi automaticky, podľa pocitu. A to je super, no zároveň to môže byť aj problém. Totižto, pravdepodobne si už neuvedomuješ niektoré zlozvyky, ktoré poškodzujú tvoje auto.
Slovenskí vodiči majú hneď niekoľko zlozvykov pri jazdení s manuálnou prevodovkou, a hoci na prvý pohľad možno vyzerajú nevinne, v skutočnosti dokážu napáchať celkom nepríjemné škody. V nasledujúcich riadkoch ti povieme niečo o tej najčastejšej chybe a pripomenieme ti aj pár ďalších, o ktorých by si mal vedieť.
Radiaca páka nie je opierka!
Možno aj ty robíš to, že pri jazdení si odkladáš dlaň na radiacu páku, aj keď zrovna nepreraďuješ. Predsa len, hlavice radiacich pák majú väčšinou veľmi príjemný tvar, ktorý doslova láka na položenie ruky. Avšak, keď budeš páku používať ako opierku ruky príliš často, tvoje auto sa ti veľmi nepoďakuje.
Opotrebovanie útrob prevodovky
Keď máš ruku položenú na radiacej páke, mimovoľne ňou trochu pohybuješ dopredu a dozadu. Kvôli tomu sa môžu dostávať do záberu radiace objímky a synchronizačné krúžky, diely v prevodovke, ktoré zabezpečujú radenie rýchlostných stupňov. A tým, že sa dostávajú do záberu, sa úplne zbytočne opotrebúvajú.

Z dlhodobého hľadiska sa tak skôr dostaneš do situácie, že niektoré prevodové stupne sa ti budú radiť ťažšie alebo budeš počuť rachot zubov pri radení. A neostane ti nič iné, než zaplatiť celkom drahý servis prevodovky.
Ťažšie radenie rýchlostí
Druhý problém, ktorý ti hrozí pri častom odkladaní ruky na radiacu páku, je opotrebovanie samotnej kulisy radenia. Páka kvôli tomu získa väčšiu vôľu, a tebe sa budú horšie radiť rýchlosti. Chod už nebude krásne presne definovaný, ale budeš mať pocit, že miešaš varechou halušky.
Teraz si možno vravíš, že ty máš ruku na páke len položenú a nehýbeš ňou, takže nič z tohto ti nehrozí. No v realite to tak nie je. Tvoja ruka má nejakú hmotnosť a pri jazde v aute na ňu neustále pôsobia rôzne sily. Chtiac-nechtiac sa tak stále pohybuje dopredu, dozadu a do strán, pričom ty si to ani neuvedomuješ. Radšej preto nič neriskuj a radiacej páky sa chytaj len vtedy, keď potrebuješ zaradiť.
Ďalšie časté zlozvyky, na ktoré si daj pozor
Odkladanie ruky na radiacu páku je asi najčastejší zlozvyk vodičov, ale mnohí z nás sa dopúšťajú aj iných zbytočných chýb. Pozor si dávaj aj na tieto.
Radenie jednotky pri vysokej rýchlosti
Rozdiel v prevodovom pomere medzi prvým a druhým rýchlostným stupňom býva celkom veľký, čo môžeš pocítiť na tom, že keď pri vyššej rýchlosti, napríklad, 20 km/h, zaradíš jednotku, auto podskočí dopredu. Napriek tomu však mnohí vodiči radia jednotku bežne pri jazde. A to je chyba. Dochádza totiž k nadmernému opotrebovaniu synchrónov v prevodovke, kvôli čomu sa ti neskôr bude jednotka radiť veľmi ťažko a budeš musieť investovať do servisu.

Jednotku preto raď len pri veľmi nízkej rýchlosti, menej ako 10 km/h, alebo ideálne až vtedy, keď auto stojí.
Odkladanie nohy na spojkový pedál
Toto je podobný zlozvyk ako odkladanie ruky na radiacu páku. Mnohí vodiči majú pri jazde opretú nohu o spojkový pedál, aj keď ho práve nestláčajú. Na prvý pohľad žiaden problém, ale aj pri malom stlačení spojkového pedála sa môže dostávať vypínacie ložisko do záberu, kvôli čomu sa bude zbytočne opotrebúvať a skôr ho bude treba vymeniť. A to tiež nie je vec, ktorá v servise stojí 20 €.
Radenie spiatočky pri jazde dopredu
Keď sa ponáhľaš a si nedočkavý, možno robievaš to, že spiatočku radíš už vtedy, keď sa auto hýbe ešte trochu dopredu. Alebo jednotku hádžeš, keď auto ešte cúva. Tento zlozvyk spôsobí nielen rýchlejšie opotrebenie prevodovky, ale aj spojky. Preto pri preraďovaní zo spiatočky do jednotky a opačne vždy najprv zastav.