Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Sobota 22.2.2025
sk
Etela
cz
Petr
Zdroj: ©Shutterstock

Najčastejšia chyba pri jazdení s manuálom, ktorá poškodzuje tvoje auto: Robíš ju možno aj ty

Tento zlozvyk má väčšina slovenských vodičov.

Jazdenie s manuálnou prevodovkou je pre mnohých vodičov veľký stres. Pokiaľ ale máš čo-to odjazdené, už sa nad tým pravdepodobne ani nezamýšľaš. Šoféruješ akosi automaticky, podľa pocitu. A to je super, no zároveň to môže byť aj problém. Totižto, pravdepodobne si už neuvedomuješ niektoré zlozvyky, ktoré poškodzujú tvoje auto

Slovenskí vodiči majú hneď niekoľko zlozvykov pri jazdení s manuálnou prevodovkou, a hoci na prvý pohľad možno vyzerajú nevinne, v skutočnosti dokážu napáchať celkom nepríjemné škody. V nasledujúcich riadkoch ti povieme niečo o tej najčastejšej chybe a pripomenieme ti aj pár ďalších, o ktorých by si mal vedieť. 

Radiaca páka nie je opierka! 

Možno aj ty robíš to, že pri jazdení si odkladáš dlaň na radiacu páku, aj keď zrovna nepreraďuješ. Predsa len, hlavice radiacich pák majú väčšinou veľmi príjemný tvar, ktorý doslova láka na položenie ruky. Avšak, keď budeš páku používať ako opierku ruky príliš často, tvoje auto sa ti veľmi nepoďakuje

Opotrebovanie útrob prevodovky 

Keď máš ruku položenú na radiacej páke, mimovoľne ňou trochu pohybuješ dopredu a dozadu. Kvôli tomu sa môžu dostávať do záberu radiace objímky a synchronizačné krúžky, diely v prevodovke, ktoré zabezpečujú radenie rýchlostných stupňov. A tým, že sa dostávajú do záberu, sa úplne zbytočne opotrebúvajú. 

auto radiaca páka
Freepik

Z dlhodobého hľadiska sa tak skôr dostaneš do situácie, že niektoré prevodové stupne sa ti budú radiť ťažšie alebo budeš počuť rachot zubov pri radení. A neostane ti nič iné, než zaplatiť celkom drahý servis prevodovky. 

Ťažšie radenie rýchlostí 

Druhý problém, ktorý ti hrozí pri častom odkladaní ruky na radiacu páku, je opotrebovanie samotnej kulisy radenia. Páka kvôli tomu získa väčšiu vôľu, a tebe sa budú horšie radiť rýchlosti. Chod už nebude krásne presne definovaný, ale budeš mať pocit, že miešaš varechou halušky

Teraz si možno vravíš, že ty máš ruku na páke len položenú a nehýbeš ňou, takže nič z tohto ti nehrozí. No v realite to tak nie je. Tvoja ruka má nejakú hmotnosť a pri jazde v aute na ňu neustále pôsobia rôzne sily. Chtiac-nechtiac sa tak stále pohybuje dopredu, dozadu a do strán, pričom ty si to ani neuvedomuješ. Radšej preto nič neriskuj a radiacej páky sa chytaj len vtedy, keď potrebuješ zaradiť.

Ďalšie časté zlozvyky, na ktoré si daj pozor

Odkladanie ruky na radiacu páku je asi najčastejší zlozvyk vodičov, ale mnohí z nás sa dopúšťajú aj iných zbytočných chýb. Pozor si dávaj aj na tieto. 

Radenie jednotky pri vysokej rýchlosti

Rozdiel v prevodovom pomere medzi prvým a druhým rýchlostným stupňom býva celkom veľký, čo môžeš pocítiť na tom, že keď pri vyššej rýchlosti, napríklad, 20 km/h, zaradíš jednotku, auto podskočí dopredu. Napriek tomu však mnohí vodiči radia jednotku bežne pri jazde. A to je chyba. Dochádza totiž k nadmernému opotrebovaniu synchrónov v prevodovke, kvôli čomu sa ti neskôr bude jednotka radiť veľmi ťažko a budeš musieť investovať do servisu. 

auto radiaca páka
Freepik

Jednotku preto raď len pri veľmi nízkej rýchlosti, menej ako 10 km/h, alebo ideálne až vtedy, keď auto stojí. 

Odkladanie nohy na spojkový pedál

Toto je podobný zlozvyk ako odkladanie ruky na radiacu páku. Mnohí vodiči majú pri jazde opretú nohu o spojkový pedál, aj keď ho práve nestláčajú. Na prvý pohľad žiaden problém, ale aj pri malom stlačení spojkového pedála sa môže dostávať vypínacie ložisko do záberu, kvôli čomu sa bude zbytočne opotrebúvať a skôr ho bude treba vymeniť. A to tiež nie je vec, ktorá v servise stojí 20 €. 

Radenie spiatočky pri jazde dopredu 

Keď sa ponáhľaš a si nedočkavý, možno robievaš to, že spiatočku radíš už vtedy, keď sa auto hýbe ešte trochu dopredu. Alebo jednotku hádžeš, keď auto ešte cúva. Tento zlozvyk spôsobí nielen rýchlejšie opotrebenie prevodovky, ale aj spojky. Preto pri preraďovaní zo spiatočky do jednotky a opačne vždy najprv zastav. 


Tagy:

Dominik Parajka
Už viac ako 8 rokov sa venujem obsahovému marketingu, pričom mojou srdcovkou sú autá, o ktorých často píšem a natáčam videá. Rád ale vytváram obsah aj k iným témam, hlavne investovaniu, realitám, financiám, technike a elektronike.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.